BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

„Nulla-tízes” hitelcsapda

Egy év alatt többszörösére ugrott az olyan használt autók száma, amelyeket a hitelteherrel együtt hirdetnek eladásra. Az egykor nulla önrésszel tíz évre vett kocsik tulajdonosai még fizetnének is, ha valaki megszabadítaná őket az emelkedő törlesztőrészletektől.

Tavaly ilyenkor még 150-nél kevesebb, ma viszont már több mint 1700 hitelátvállalással kínált személygépkocsit hirdettek a legnagyobb használtautó-portálon. Arra ugyan nincs adat, hogy ezek közül hány talál vevőre, viszont egyre több az olyan kétségbeesett autótulajdonos, aki fizetne is, csak valaki vegye át a hiteltörlesztést. Ezzel párhuzamosan az elmúlt egy évben jelentősen csökkent a hitelteherrel együtt eladni kívánt autók átlagos ára is: a tavaly augusztusi csaknem 3 millió forintról mára 1,6 millióra esett a kínálati árszint.

Ne felejtsük el, hogy nemcsak a lakásvásárlók vettek fel deviza-alapú hitelt: 2008 végéig az autóvásárlások esetében mintegy 85 százalékos volt a devizahitelek aránya – emlékeztet Lévai Gábor, a 44 tagú Magyar Lízingszövetség főtitkára, hozzáfűzve: ma nyilván azok próbálnak megszabadulni hitelre vásárolt autójuktól, akik már nem tudják fizetni a frank erősödése miatt folyamatosan emelkedő havi törlesztőrészletet. De itt is két kategóriáról beszélhetünk. A 2009 előtti évekre jellemző nagyon alacsony, jobbára nulla önrészszel, tíz évre felvett hitelkonstrukcióknál – a forint gyengülése, illetve a svájci frank erősödése miatt – mára a tőketartozás magasabb lett, mint az autó forgalmi értéke. De ha valaki 30-40 százalékos önerővel vette az autóját, akkor a tőketartozás akár még egy kicsit alacsonyabb is lehet a forgalmi értéknél, így érthető, ha gyorsan szabadulni kíván a terhektől.

„Rengeteg hirdetésben találkozhatunk a »sürgősen eladó« kifejezéssel, és egyre gyakoribb az is, hogy – mivel az autó értéke már nem fedezi a még törlesztésre váró összeget – az eladó féléves, sőt, egyéves törlesztőrészletet is bevállal, vagy azonnal készpénzben kifizet több százezer forintot a vevőnek, hogy a terhektől megszabaduljon” – tájékoztatott Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője, rámutatva ugyanakkor, hogy ez az út is csaknem járhatatlan.

A hitelátruházás ugyanis nem automatikus folyamat, hiszen ahhoz a finanszírozó pénzintézet hozzájárulására is szükség van. Ilyen esetekben az új tulajdonossal új szerződést kötnek.

A használtautó-portálon átlagosan 1,6 millió forintért hirdetetett „hiteles” kocsik átlagéletkora 6,5 év, vagyis azokban az években kerültek forgalomba, amikor a „nulla-tízes” (önerő nélküli, tízéves futamidejű) hitelkonstrukció uralta a piacot.

Ugyancsak másfél millió forint körüli átlagáron kínálják a bebukott hitelesek autóit a bankok is – mondta Szemes Árpád, hozzátéve, hogy a svájci frank jelenlegi árfolyama ugyan elmarad a múlt heti csúcsoktól, a korábbi hónapokhoz képest azonban jelentős többletterhet jelent. Ezért arra számít, hogy ősszel lényegesen növekedni fog a bankok által nemfizetés miatt viszszavett és eladásra kínált autók száma, illetve a finanszírozott használt autót kínáló magánszemélyek köre is.

„Sokan jelentkeznek hitellel terhelt autóval, de a kereskedések csak akkor számítják be ezeket, ha előbb rendezik a tartozást” – mondta Horváth Zoltán, a legnagyobb használtautó-kereskedő hálózat, a 42 értékesítési ponttal rendelkező Weltauto igazgatója, aki szerint a jó minőségű, legfeljebb 3-4 éves használt kocsit árkategóriától függetlenül két héten belül el lehet adni. A kisember pedig a hitel nélkül megvehető, olcsó autót keresi. A vásárlók a három-négy éves kocsik esetében az eddigi 60-70 ezer kilométer helyett már elfogadják a 100 ezer kilométer futásteljesítményt is. Ami pedig az autók korát illeti, a korábbi legfeljebb hat évvel szemben ma már a nyolcéves kocsik is kelendőnek számítanak. Másrészt a használtautó-átírások növekvő száma – amely ugyan nem éri el a három évvel ezelőtti szintet – azt jelzi, hogy kezd feléledni a vásárlási kedv, illetve sokan nem engedhetik meg maguknak az új kocsit, ezért csupán újabbra cserélik a lestrapált régit.

Fedezet nélküli forgalom

A nulla önerővel 10 évre adott hitelek miatt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) már 2007 tavaszán jelezte a hitelintézeteknek, hogy kockázatosnak tartja, ha a futamidő több hat évnél, és különösen kockázatosnak, ha több mint nyolcéves futamidő mellett a vásárló önereje nem haladja meg a 20 százalékot. Ezekben az esetekben ugyanis a kinn lévő tőkére nem jelent fedezetet maga az autó a gyors értékvesztés miatt.

A körlevél azonban nem hozott változást a finanszírozási gyakorlatban. Ezért 2008 májusában a PSZÁF felszólította a pénzintézeteket, hogy fél éven belül szüntessék meg a kifogásolt feltételekkel kínált hitelkonstrukciókat, ellenkező esetben a társaságok kötelező tőkeemelését fogja előírni. Ez hatott, és 2009 eleje óta nincs „nulla-tízes” hitel.

A tévhittel ellentétben elsősorban nem a világválság, hanem éppen a PSZÁF lépésének következtében esett a 2008-as 150 571-ről a következő évben 60 200-ra az új autók piaca, ez bizonyítja: a hazárdhitelezés fedezet nélküli forgalmat gerjesztett az autópiacon.

A körlevél azonban nem hozott változást a finanszírozási gyakorlatban. Ezért 2008 májusában a PSZÁF felszólította a pénzintézeteket, hogy fél éven belül szüntessék meg a kifogásolt feltételekkel kínált hitelkonstrukciókat, ellenkező esetben a társaságok kötelező tőkeemelését fogja előírni. Ez hatott, és 2009 eleje óta nincs „nulla-tízes” hitel.

A tévhittel ellentétben elsősorban nem a világválság, hanem éppen a PSZÁF lépésének következtében esett a 2008-as 150 571-ről a következő évben 60 200-ra az új autók piaca, ez bizonyítja: a hazárdhitelezés fedezet nélküli forgalmat gerjesztett az autópiacon.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.