Még el sem kezdődött azoknak a Rába S 91-es, Euro 6-os motorokkal szerelt midibuszoknak a gyártása, amelyeknek május 1-jétől már utasokat kellene szállítaniuk a budai Várban – tudta meg a Világgazdaság. A pályázatot kiíró Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. és a nyertes Orangeways Hungary Kft. közötti szerződés szerint ugyanis az első öt busznak az április 30-át követő harminc napon belül forgalomba kell állnia. A 25 plusz – opcióval – további 10 busz gyártása viszont nem indult el. A Rába korábbi tájékoztatása szerint a szerződést megkötötték az Orangewaysszel, arra vártak, hogy partnerük is teljesítse az abban foglaltakat, és hogy megteremtődjenek a finanszírozási feltételek.
„Az Orangeways rendelkezik a forrással, amit a finanszírozó NHB Növekedési Hitel Bank Zrt. be is mutatott a BKK-nak” – mondta lapunknak Kovács Miklós, a családi tulajdonban lévő Orangeways-csoport vezérigazgatója. Kovács szerint az NHB egy típusengedélyt kért a Rábától, amelyet a cég nem adott át, ezért feneklett meg a projekt. A finaszírozás fedezeteként szolgáló Rába S91-es típusú autóbusznak rendelkeznie kell a végleges – nem köztes gyártási lépcsős – Rába S91-es típusú autóbuszra kiállított típusbizonyítvánnyal, amely garantálja az autóbuszok jövőbeli forgalomba helyezhetőséget, illetve a szolgáltatás megkezdését. Enélkül a hitelügylet nem megvalósítható.
A típusengedélyeket a Nemzeti Közlekedési Hatóság állítja ki, ahol arról tájékoztatták lapunkat, hogy az S91 típusú autóbusz típusbizonyítványának a jogosultja a Webasto-Hungária Kft. A jelenlegi érvényes típusbizonyítvány csak és kizárólag az Euro 6-os motort tartalmazza. A Rába ehhez a típusú buszhoz alvázat biztosít motorral, ehhez szintén rendelkezik típusbizonyítvánnyal, azonban ez a típusbizonyítvány csak egy köztes gyártási lépcsős járműről szól (nem is S91 a típusjele), tehát nem a végleges S91-es típusról.
Azt nem sikerült megtudnunk, hogy mi miatt nem lehetett tető alá hozni a Rába–Orangeways-projektet – lapunk megkeresésére ugyanis sem az NHB, sem a Rába nem reagált –, de ha az Orangeways nem szállítaná a buszokat, akkor a BKK lehívhatja a bankgaranciát, egy képlet alapján kiszámított bánatpénzt, amelyet nem szeretne elbukni az Orangeways. Így ezért ezek után az Orangeways egy olyan európai gyártót keresett, amely képes a pályázati kiírás szerinti tartalommal legyártani a járműveket. Úgy tudjuk, hogy az Orangeways a török Karsan buszokkal állna elő, amelyekből már egy tucat fut Budapesten. Ráadásul míg a Rába 18 hónap alatt szállította volna le a 25 buszt, a török gyártó hat hónap alatt kész lenne erre, és Kovács Miklós szerint a finanszírozó elfogadná fedezetül ezeket a buszokat. Az szinte biztos, hogy május 1-jére viszont nem érkeznek meg a járművek. Információink szerint az Orangeways és a BKK a típusváltás mellett a határidő módosításáról tárgyal, a döntés rövidesen megszülethet.
Saját bázist terveznek
Az Orangeways részben az új midibuszok, illetve a további mintegy harminc, a cég által üzemeltett busz karbantartására egy saját bázis kialakítását tervezi, és egy angol pénzügyi befektető bevonásával már meg is vásároltak egy egyhektáros területet Budapesten az M5-ös közelében lévő Nagykőrösi úton. A cég itt a saját járművei mellett külső megrendeléseket is kiszolgálna – mondta Kovács, akitől azt is megtudtuk, hogy a területen egy 750 négyzetméter alapterületű irodát és 3000 négyzetméter alapterületű műszaki bázist alakítanak ki. A tervek szerint a létesítményt szeptember végén adják át.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.