Megállíthatatlanul drágulnak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) az idén. A Netrisk alkuszcég indexe szerint már megközelíti a 28 ezer forintot az átlagos éves díj, ez 20-25 százalékkal magasabb, mint egy éve volt, és több mint a duplája annak az összegnek, amelyet tavaly novemberben, a kampány idején ajánlottak a biztosítók egy átlagos autósnak. Az idén folyamatosan nőttek a tarifák, az év elején még 20 ezer forint alatt volt az átlagdíj, márciusban már 24 ezer, júniusban 26 ezer forintért kötötték a kötelezőt.
A jegybank és a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adatai szerint is emelkedtek az idén a díjak, az első fél évben a Magyar Nemzeti Bank 11,6 százalékos díjbevétel-növekedést mért ebben a szegmensben, miközben egy átlagos kötelező díja 10,5 százalékkal nőtt. Utoljára 2011-ben voltak hasonlóan drágák a gépjármű-felelősségbiztosítások. A Mabisz a jegybanknál is nagyobb, 15,6 százalékos díjbevétel-növekedést tapasztalt ebben a biztosítási alágazatban.
„A 2010-et követő időszakban a kgfb átlagdíja olyan szintre süllyedt, ami már a környező országok díjaival összehasonlítva is rendkívül alacsonynak volt mondható. A jelenlegi díjemelkedés egy természetes folyamat része, a technikai eredmény romlása előbb-utóbb minden biztosítót arra késztet, hogy korrigálja a díjait” – magyarázza az okokat Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. Tavaly még 100 díjhirdetésből 40-ben díjcsökkentés is volt, az idén viszont a tarifamódosítások 90 százaléka áremelésről szól – mondja Tóth Sándor, a Köbe ügyvezetője. A hazai biztosítók január óta 70 alkalommal módosították egyébként a díjaikat. Az átlagos díjemelés a személyautóknál az idén 5–15 százalék között van, a fuvarozói szektorban ennél nagyobb, 20-30 százalékos a drágulás.
A Netrisk adatai szerint a személyautóknál még nagyobb is lehetett az áremelkedés az idén. Január óta a legnagyobb mértékben a közepes méretű, 76–150 kW teljesítményű autóknál emelkedtek a díjak, A0 besorolásnál körülbelül 32 százalékkal, 39 ezer forintra, B10 kategóriában pedig 36,7 százalékkal, 16,4 ezer forintra. A kisebb autóknál 20 százalék körül emelkedtek január óta a díjat, jelenleg egy A0-s üzembentartó 28,2 ezer, egy B10-es 12,5 ezer forint körüli átlagdíjon köthet biztosítást. A legnagyobb, 150 kW fölötti teljesítményű autóknál is 20 százalék körüli díjnövekedés volt január óta, ezek átlagos kötelezője A0-ban 47 ezer, B10-ben 20,6 ezer forint körül alakul.
A személyautóknál az üzemanyag-fogyasztás emelkedése és ebből adódóan a növekvő kárgyakoriság indokolja az áremelést. A teherautóknál a gépjárműsofőrök hiányából adódik a kárgyakoriság növekedése. Magyarországon egyre több a nemzetközi fuvarozást, kabotázst vállaló cég, emiatt a kamionoknál emelkedett a kockázat. Mivel az üzemanyag-fogyasztás várhatóan tovább emelkedik majd a benzin árának csökkenése miatt, a személyautóknál további 5-10 százalékos díjemelés következhet be. A fuvarozói szektorban pedig újabb 20-30 százalékos tarifaemelkedéssel számol Tóth Sándor, tekintettel arra, hogy gépjárműsofőr-hiány felszámolása évekig is tarthat.
Drágul a kötelező az astrásoknak
Az astrás ügyfeleket is érinti így a kötelező évközi drágulása. Szakértők szerint körülbelül 160 ezer kgfb-szerződés van a fizetésképtelenné vált román biztosítónál, az ügyfelek, ha élnek a kölcsönös felmondás lehetőségével – ami elemi érdekük –, október 1-jével válthatnak biztosítót. Az október elején érvényes tarifákat viszont a biztosítóknak 60 nappal a hatálybalépés előtt meg kellett már hirdetniük, így még ha vonzónak találnák is az ügyfélkört, akkor sem tudnának most alacsonyabb díjakat hirdetni az Astrától búcsúzóknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.