BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Döntöttek a Parlamentben, kimentik az astrásokat

Szűk két napjuk maradt az astrásoknak, hogy új biztosítót keressenek. Kampánnyal nem készülhetett a konkurencia, a díjak jellemzően magasabbak a korábbinál, sokan ezért még nem léptek. A határidő is szűk volt, de egy ma megszavazott törvény segít a lemaradóknak, és a MÁV ÁBE-shez hasonló botránynak is elejét veheti.

Az Astra csődje után csaknem akkora a tét, mint a tavalyi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány idején. Akkor 220 ezren váltottak, most 170 ezer kötelezős ügyfél, emellett 5 ezer cascós és 17 ezer lakásbiztosítással rendelkező kliens kereshet új biztosítót. Az érintetteknek már nincs sok idejük a váltásra, holnap éjfélig mondhatják fel a szerződésüket, hogy egy új biztosítónál október 1-jétől újat kössenek, de az alkuszok beszámolói szerint sokan nem léptek még.

Az is igaz, hogy a viszonylag nagy, zömében kgfb-s ügyfélállományt a biztosítók ezúttal nem tudták akciókkal megrohanni. Az Astra működési engedélyét a román pénzügyi felügyelet augusztus végén vonta vissza, a biztosítóknak az október 1-jén, vagyis a váltás napján érvényes tarifáikat pedig már 60 nappal a hatálybalépés előtt, vagyis legkésőbb augusztus 2-án meg kellett volna hirdetni. A legtöbb piaci szereplő viszont az elmúlt hónapokban egyáltalán nem akciózott, sőt inkább emelte a díjait, így az astrások zöme magasabb díjakkal számolhat az új szerződésében.

Az átlagos tarifa a Biztosítás.hu szerint 23 ezer forint, a Netrisk is 23,3 ezer forintos átlagdíjat tapasztalt eddig. Az ügyfelek többsége a Biztosítás.hu-nál a Köbéhez, a Wábererhez, a Signalhoz, az MKB-hoz és a Magyar Posta Biztosítóhoz szerződik, a Netrisknél népszerű még a Genertel is. Az alapvetően árérzékeny astrások kétharmada a legolcsóbb szerződést választotta – derül ki a Netrisk felméréséből, 22 százalékuk döntött a második legalacsonyabb díjú ajánlat mellett. Az érintettek nagyjából harmada talált a meglévő astrásnál alacsonyabb díjú vagy közel azonos árfekvésű biztosítást, kétötödüknek viszont több mint 25 százalékkal emelkedett a díja, ebből 3 százalék a korábbi összeg több mint kétszeresét fizetheti mostantól.

Lehet, hogy a megnövekedett díj is az oka, hogy a Netrisk adatai szerint vasárnap estig az astrások kevesebb mint fele váltott, a Biztosítás.hu-nál 60 százalékos volt ez az arány. „A határidő végére az ügyfelek nagyjából háromnegyede válhat” – prognosztizálja Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezető igazgatója. Lehetséges persze, hogy szerda estig még felpörögnek az átkötések, a kampány idején is jellemző, hogy a legtöbben az utolsó pillanatra hagyják a kgfb-váltást. Aki ezúttal lemarad a váltásról, sokat kockáztathat a kgfb esetében. A hatályos jogszabályok értelmében ugyanis a károkozás esetén a károsult közvetlenül a károkozót is perelheti kártalanításért. Az más kérdés, hogy láthatóan senki sem szeretne hasonló botrányt, mint amit 2008-ban a MÁV ÁBE csődje után megélt a biztosítási szakma.

A károkozó autósoknak például nem feltétlenül kell majd saját zsebből fizetniük, az augusztus 17. után keletkezett kgfb-s károkkal kapcsolatos intézkedést ugyanis átvette a Magyar Biztosítók Szövetsége, illetve azon belül egy elkülönített szervezeti egység. Ez az egység szemlézi a károkat, elbírálja a kárigényeket, a károsultaknak így nem kell a román garanciaalaphoz fordulniuk. Sőt egy pénteken benyújtott fideszes törvényjavaslat szerint – amelyet ma rendkívüli ülésen tárgyaltak, és már el is fogadtak – azt sem kell kivárniuk, amíg a román garanciaalap fizet, mert a Kártalanítási Számla megelőlegezné a kifizetéseket. Akinek másféle biztosítása van az Astránál, az egyelőre csak a román garanciaalapnál nyújthatja be a kárigényét, egyeztetés folyik arról, hogy kijelöljenek egy magyarországi megbízottat a kárfelmérések és kifizetések felgyorsítása érdekében.

Miután a törvénytervezetet elfogadták, a most astrás szerződésben ragadóknak sem tart majd hónapokig megszabadulniuk a fizetésképtelen cégtől. Ez alapján ugyanis, ha egy biztosító kgfb nyújtására vonatkozó engedélyét visszavonják, az ügyfél a régi szerződés megszüntetése nélkül is köthet új biztosítást egy másik szolgáltatónál, amivel a régi szerződés automatikusan meg is szűnik. A törvény nemcsak a mostani Astra-probléma kapcsán rendezi a helyzetet, hanem a jövőre nézve is megszabja a magyar kártalanítási alapnak, hogy függetlenül a külföldi biztosító anyaországának jogszabályaitól, megtérüljön a magyar autósok kára.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.