Nemcsak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) tarifák drágulása miatt bosszankodhatnak az autósok, lassan a cascodíjak is követik a kötelezőt a statisztikák és a biztosítók beszámolói alapján. A cascopiac díjbevétele az idén az első fél évben a jegybank adatai szerint 6,3 százalékkal bővült, az átlagdíj pedig 5,4 százalékkal emelkedett. A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adatai alapján ennél kisebb mértékű volt a drágulás, a tarifák a tavalyi év közepe óta mindössze 4 százalékkal emelkedtek, egy átlagos cascoszerződésben 79 210 forintos éves díj szerepelt.
Ebben azonban benne van a 15 százalékos biztosítási adó is, amely 2013 óta terheli a cascót. A díjak pedig a lassú növekedés ellenére még mindig alig érik el az adó előtti 2012-es szintet. Vannak olyan szakértők, akik szerint kizárólag a két éve bevezetett köztehernek köszönhető a mostani áremelkedés. „A biztosítási adó fokozatosan épül be a termékbe, és további növekedést nem prognosztizálunk” – mondja Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója.
A cascodíjak emelkedése – akárcsak a kötelező esetében – nem egyformán érinti a lakossági és a céges ügyfeleket. „Tapasztalataink alapján a lakossági termékeknél kisebb, míg a flottáknál nagyobb mértékű volt a díjemelkedés” – mondja Flamich Gábor, a Signal főosztályvezetője.
Míg a kötelezőnél a kárhányad gyors emelkedésével indokolták a piaci szereplők az idén két számjegyű mértékű drágítást, a cascónál már nem ennyire egyértelmű a helyzet.
A kárköltségek a cascónál is emelkedtek – mondja Szabó Imre, a Groupama gépjármű-biztosítási főosztályvezetője, és nőtt a kárgyakoriság a Köbe, az Aegon, a Signal és az Union tapasztalatai szerint is. A biztosítók többsége viszont úgy látja: a cascónál csak kisebb mértékben ugrott meg a károk száma, mint a kgfb-nél. „A casco kárgyakoriság sokkal kisebb mértékben ingadozott az elmúlt években, mint a kgfb-s kárgyakoriság” – mondja Maják Viktor, az Union kommunikációs igazgatója. A 2011–2013 közötti időszakban nem érzékeltek jelentős csökkenést – szemben a kgfb-vel –, és a mostani növekedés is kisebb arányú.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint a cascokárhányad valóban nem szállt el annyira az elmúlt években, mint a kgfb-s. A legrosszabb évük 2011-ben volt a biztosítóknak, akkor a beszedett díjak 68,5 százalékának megfelelő kártérítést fizettek ki, tavaly azonban már 60 százalék alatt volt a kárhányad, ami az idén tovább mérséklődött. A kötelezőnél is javultak a mutatók tavalyhoz képest, a kgfb-nél egyébként 2013-ban volt a csúcson a kárhányad, akkor meghaladta a 82 százalékot.
A cascopiac mindenesetre a biztosítók szerint az idén már valószínűleg bővülni fog, és ennek két alapvető oka van. Az egyik az átlagdíjak emelkedése, a másik pedig a szerződések számának növekedése. Flamich úgy látja: egyre több autót helyeznek olyan finanszírozással forgalomba, amely mellé előírják a cascót, ő így összességében véve arra számít, hogy az idén 5-6 százalékkal nőhet a cascopiac. Maják Viktor ennél is nagyobb, 6-8 százalékos piacbővülést prognosztizál, és ennek fő motorja az átlagdíjak emelkedése lehet. Igazi fellendülés viszont akkor jelentkezne ismét a piacon, ha beindulna az autóhitelezés.
Az autóhitelek év végén várható forintosítása sem fogja megbolygatni a cascopiacot. Az érintett autókra kötött cascók fordulónapja többnyire január 1-je, így az év végi szerződésmódosítások után az autósok elvileg a biztosítással is foglalkozhatnak majd. Tömeges hitellezárásra és finanszírozóváltásra viszont nem számítanak a Signalnál. Az Aegonnál is úgy vélik most: a hitelek forintosítása valamelyest serkenti ugyan a cascoszerződések átdolgozására irányuló igényt, de nem lesz számottevő hatása. Tóth Sándor, a Köbe ügyvezetője sem számít komoly hatásra, mivel a forintosítás elsősorban a régebbi évjáratú autókat érinti majd, amelyekre ritkábban kötnek cascót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.