Az 1998-tól működő PGA garanciát nyújt a pénztártagok magánnyugdíjpénztárakkal szemben fennálló követeléseinek teljesítésére, amennyiben a pénztár a törvényben előírt mértékben és határidőben nem tud eleget tenni fizetési kötelezettségének. Az ÁSZ azt ellenőrizte, hogy a PGA betöltötte-e szerepét a kötelező magánnyugdíjpénztári rendszerben.
A PGA saját tőkéje 2009 végén 9,7 milliárd forint volt, éves átlagos kezelt vagyonarányos nettó hozama a vizsgált tíz év alatt 2 százalék és 13 százalék között alakult. Az vizsgálat megállapította, hogy a Garancia Alap működése kockázatos, mivel végső soron a központi költségvetés tartozik helytállni a magánnyugdíjpénztári tagok követeléséért.
A magánnyugdíjpénztári rendszer bevezetésével az állam azt is vállalta, hogy a kieső járulékbevételt a Nyugdíjbiztosítási Alapnak a központi költségvetésből megtéríti, ami 2009 végéig 2043 milliárd forint kiadást és egyben államadósság növekedést okozott – áll a jelentésben.
Az ÁSZ szerint a végrehajtási rendelkezések hiányában a rendszer nem átlátható és nem kiszámítható, a magánnyugdíjpénztár tagja megközelítőleg sem tudja kalkulálni, hogy mekkora járadékszolgáltatásra számíthat. Nem volt megállapítható továbbá, hogy a PGA tevékenysége megfelelő mértékű garanciális biztosítékot nyújt-e a magánnyugdíjpénztári rendszer működéséhez.
Az ÁSZ számítása szerint a PGA 2009. év végi vagyona mintegy 12 ezer fő átlagos összegű egyéni számlakövetelésre biztosított volna fedezetet, ami a több mint 3 millió fő taglétszámhoz viszonyítva aránytalanul kevés. Az ÁSZ ezért azt javasolja a kormánynak, hogy méresse fel a Garancia Alap kockázatait és dolgozza ki a kockázatok csökkentéséhez szükséges jogszabálymódosításokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.