BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Menni, vagy maradni? - Tanácstalan pénztártagok

A magánkasszák kapcsolatba lépnek a tagokkal, de maradásra ők sem biztatnak

Nem csak a kormány kereste meg levelével a magánnyugdíjpénztárak tagjait, a kasszák is felvették a kapcsolatot az ügyfeleikkel. A 18 hazai magánkassza többsége kiküldött már tagjainak egy tájékoztató levelet, amelyben a friss egyenleg is szerepelt, és volt olyan pénztár is, amely még reálhozamot is számolt. Némelyik magánnyugdíjpénztár telefonon is felkereste tagjait az elmúlt napokban, hogy ha igény van rá, személyesen is elbeszélgessen az ügyfelekkel a lehetőségekről. A nagyobb munkáltatókhoz is elmentek a pénztárak képviselői, hogy az érdeklődő munkavállalók kérdéseire válaszolhassanak.

Azt azonban tagadják a kaszszák, hogy alkalmazottaik vagy ügynökeik bárkit is a maradásra akarnának rábeszélni. „A tagok közül sokan tanácstalanok, igénylik a személyes felvilágosítást, ezért keresik fel őket a pénztárak” – mondta Juhász Istvánné, a Stabilitás Pénztárszövetség főtitkára. A négy nagy kassza (Allianz, Aegon, Axa és ING) által indított tajekozodjon.com oldalon sem tesznek így, elismerik, hogy a hatályos szabályozás jelenleg ismert elemei alapján a nyugdíjpénztári tagok döntő többségének az állami nyugdíjrendszerbe történő visszalépés az ésszerűbb választás.

A honlap szerint csak azoknak érdemes megfontolni a maradást, akik már viszonylag hosszú szolgálati idővel rendelkeznek, és komoly megtakarítás halmozódott fel az egyéni számlájukon. Aki nem ilyen, annak legfeljebb akkor javasolható a maradás, ha jobban bízik a saját megtakarításaiban, mivel az állami nyugdíjrendszert a jelenlegi formájában hosszú távon fenntarthatatlannak tartja, esetleg arra spekulál, hogy a pénztárak hazai és nemzetközi jogi fórumokra benyújtott jogorvoslati kérelmei eredményre vezetnek. A pénztártagok döntő többsége egyébként szívesebben maradna a vegyes rendszerben – mondta lapunk kérdésére válaszolva Papp Zoltán nyugdíjpénztári közvetítő –, csak azért lépnek vissza, mert a maradással le kell mondaniuk az állami nyugdíjról.

Az ügynököknek egyébként nem éri meg felkeresni a pénztártagokat, hiszen a maradásra bírásért nem kapnak jutalékot, és valószínűleg igazolni sem tudnák, hogy a tagot ők vették rá a nyugdíjbiztosító előtti nyilatkozattételre. Kár persze érheti őket a visszalépésekkel, hiszen 2009-ben a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) adatai szerint több mint hárommilliárd forintot kerestek a tagszervezéssel, tavaly az első három negyedévben pedig 3,5 milliárdnál is több jutalékot tettek zsebre. Mivel az első három negyedben az átlépő és újonnan belépő tagok száma valamivel 300 ezer fölött volt, így ha mindegyikük valamilyen ügynök hatására választott pénztárat, egy-egy tagszervezésért csaknem 12 ezer forintot fizettek ki a kasszák. Ezt a pénzt viszont az idén már valószínűleg akkor sem kereshetik meg a közvetítők, ha az összes pénztártag a maradás mellett dönt, hiszen a kasszák minimálisra visszavágott működési költségéből tagszervező ügynökökre aligha futja majd.

Néhány ügynök egyébként tisztességtelenül ki is használta a pénztárak bőkezűségét és a tagok naivitását. A PSZÁF néhány napja tette közzé azt a határozatot, amelyet egy olyan ügynök ellen hozott, aki megtévesztő módszerrel léptetett be egy szórólapos munkára jelentkező fiatalt az Allianz magán-nyugdíjpénztári ágába. A felügyelet jelenleg még két-három hasonló ügyet vizsgál – közölte lapunkkal Binder István, a PSZÁF szóvivője. A felügyeletnél egyébként úgy látják, ritkán fordulnak elő ilyen átverések. Általában a kezdő ügynökök próbálnak így trükközni a pénztárak tudta nélkül. Olyan bejelentés sem érkezett a PSZÁF-hoz, hogy tagok arra panaszkodtak volna, hogy a tb-be való visszalépés kapcsán akár a pénztáruk, akár közvetítők megtévesztően tájékoztatva a magánkasszákban való maradásra buzdították volna őket. Ha viszont ilyesmi előfordul, a felügyelet akár a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény alapján is eljárhat a közvetítővel szemben.

A Stabilitás Pénztárszövetséghez ezzel szemben érkeznek panaszok arra vonatkozóan, hogy az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóságnál még mindig nem szívesen fogadják el a szövetség által fogalmazott nyilatkozatot. Olyan reklamáció is eljutott a szövetséghez, hogy egyes ügyfélszolgálatokon nagyon sokat kellett várakozni a nyilatkozóknak. Tegnap kora délutánig egyébként a több mint hárommillió pénztártag közül 20 862-en döntöttek a maradás mellett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.