Más stratégiát követ az OTP Magánnyugdíjpénztár, ott az új tagok szerzése helyett inkább a meglévők megtartására koncentrálnak, az úgynevezett Platina Program keretében nyerhetnek értékes díjakat a tagok. „Ezt a programot azért is tartjuk fontosnak, mert a magán-nyugdíjpénztári tagok láthatólag nem készülnek tudatosan a nyugdíjasévekre, nyugdíjpénztári tagságukkal annak jelentőségéhez képest keveset foglalkoznak, így sokkal könynyebben fogadhatnak el olyan átlépésre buzdító ügynöki megkereséseket, amelyek hosszú távon anyagi veszteséget okozhatnak számukra” – indokolja Nagy Csaba, az intézmény ügyvezetője.
A magánynugdíjpénztári hozamokat itt nézheti meg
Nem csoda hát, hogy a pénztárak marketingkiadásai hatalmas ütemben nőnek. Az idei első fél évben már 262 millió forintot költöttek ilyen célra a magánkasszák, ez 65,7 százalékkal több a tavalyinál. Pedig a felügyelet és a szakma is egyetért abban, hogy a pénztáraknak kerülniük kellene az efféle akciókat. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) néhány hete tette közzé körlevelét a nyugdíjpénztárak számára a tagszervezéssel és a tagokkal való kommunikációval kapcsolatban. Ebben a hatóság leszögezte: elfogadhatatlannak tartja azokat a módszereket, amikor a pénztár, illetve a tagszervezők nem a pénztári tevékenység jellegére és nem a pénztár által nyújtott jelenlegi és jövőbeni szolgáltatásokra helyezik a hangsúlyt, vagy a leendő tag számára nyújtott információk megtévesztők. Szintén nem tartja elfogadhatónak a PSZÁF, ha a pénztárak, a (potenciális) tagok számára rövid távú előnyök kilátásba helyezésével (pénz- vagy tárgyjutalommal, nyereménysorsoláson való részvétellel, a csoporttag által nyújtott kedvezményekkel, kapcsolódó kedvezményes szolgáltatásokkal) arra ösztönzik őket, hogy hosszú távú érdekeiket nem kellően figyelembe véve vagy egyenesen azzal ellentétesen cselekedjenek.
Úgy tűnik, egyes kasszák is egyetértenek ezzel. „Az OTP Pénztárak mindig szorgalmazta a tagtoborzás, ügynöki tevékenység hatékony szabályozását, hogy gátat lehessen szabni a piacon jelenleg tapasztalható sokszor etikátlan, a tagok érdekeit sértő ügyfélszerzési gyakorlatnak” – mondja Nagy Csaba. Az OTP Magánnyugdíjpénztár szerint a PSZÁF fellépése a megtévesztő tagtoborzás és nyereményjátékok ellen a jelenlegi, korántsem ideális helyzet megváltoztatásának egyik eleme, bár – ahogy a vezetői körlevél is jelzi – mindez nem kötelező érvényű. (A pénztár értelmezése szerint egyébként a tagmegtartó kezdeményezésekre a PSZÁF rendelete nem vonatkozik, így a jelenlegi tagok megtartására és ismereteinek bővítésére irányuló Platina Program folytatódhat.)
A magánnyugdíjpénztárak közötti tagvándorlás a válság kirobbanása óta lett igazán komoly probléma. Egyre többen cserélik le a meglévő szolgáltatót, és a szakemberek szerint a legtöbben nem a hozamokat nézik ilyenkor, hanem a közvetítő ügynökök rábeszélésére vagy valamilyen néhány ezer forintos ajándék hatására döntenek így. A tét viszont ez évtől már nagy: azok a tagok, akik öt éven belül kétszer is szolgáltatót vagy portfóliót váltanak, elveszíthetik a megtakarításaikra szóló hozamgaranciát.
Ez a fenyegetés viszont eddig keveseket riasztott el, az első két negyedévben a PSZÁF adatai szerint 144,5 ezren váltottak kasszát, vagyis csaknem minden huszadik ügyfél lett hűtlen korábbi intézményéhez. Ráadásul az is kiderült, egyes pénztári ügynökök megtévesztő, etikátlan eszközökkel is toborozhatnak tagokat. Egy cég például állásinterjú címén gyakorlásképpen töltetett ki átlépési nyilatkozatokat a jelöltekkel a saját nevükre, majd ezek birtokában a jelentkezőket – azok tudta nélkül – át is léptette egy másik pénztárba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.