A szervezet emellett egy magatartási kódexet is kidolgoz, amelyben lefekteti a tagok számára az üzletszerzési és az ügyfelekkel szemben elvárt magatartási szabályokat. Ez a dokumentum várhatóan az év végéig készülhet el. A szövetség emellett etikai eljárás keretében kivizsgálja azokat az eseteket, amelyekben felmerül tagjaival szemben a jogszabálysértő tagszervezői működés gyanúja.
Ilyenre nem oly régen akadt is példa. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a múlt héten jelentette be: fogyasztóvédelmi eljárást indított, hogy tisztázza, az egyik magánnyugdíjpénztár az átléptetési gyakorlata során megsértette-e a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény előírásait. Egy gazdasági társaság ugyanis Északkelet-Magyarországon olyan állásinterjúkat szervezett, amelyeken a résztvevőkkel egy ingyenes tanfolyam keretein belül „mintafeladatként” magán-nyugdíjpénztári átlépési nyilatkozatokat töltetett ki, majd ezek alapján át is léptette a mit sem sejtő jelentkezőket egy másik pénztárba.
Az érintettek okkal háborognak, a tét ugyanis ez évtől már hatalmas. Azok a pénztártagok, akik öt éven belül kétszer váltanak kasszát vagy portfóliót, elveszítik a pénztári befizetéseikre vonatkozó, az inflációval megegyező hozamra szóló garanciát. A kasszák közötti felelősségteljesebb vándorlásra intő jogszabályoknak azonban a statisztikák szerint nincs sok hatása, az átlépő tagok száma egyre nő. Már tavaly is nagyon sokan, a mintegy hárommillió pénztártag közül csaknem 220 ezren váltottak pénztárt, az idén pedig már az első negyedévben 87 600-an cserélték le régi kasszájukat.
Az is közismert tény, hogy a váltók nagy része nem a hozamok tüzetes átvizsgálása után válik hűtlenné, hanem ügynökök rábeszélésére. Ezt jelzi egyebek között az is, hogy a piaci szereplők egyre többet fizetnek ki a közvetítők jutalékaira. Tavaly ez az összeg már csaknem 3,2 milliárd forint volt, az idén az első negyedévben pedig meghaladta az egymilliárdot, vagyis még ha minden egyes pénztártagot ügynök léptetett is át, legalább 10-15 ezer forintnyi lehet az a „fejpénz”, amelyet egy-egy ügyfél után kaszálhat a közvetítő. HB
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.