A fogyasztóvédelmi kötelezettségek betartásáért felelős alkalmazottakat kellett az év elején kinevezniük a pénzügyi szolgáltatóknak. Az új alkalmazottak kötelességei közé tartozik a pénzügyi felügyelettel való kapcsolattartás és a hatóság folyamatos tájékoztatása is.
Február közepéig 526 fogyasztóvédelemért felelős kapcsolattartó kezdte meg munkáját a pénzügyi szolgáltatásokat végző intézményeknél – tájékoztatta a Világgazdaságot Binder István, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének szóvivője. Kinevezésükre több törvénymódosítás is kötelezi a szolgáltatókat, a felügyelet pedig előírta, hogy január végéig jelentsék be a kapcsolattartók nevét és elérhetőségeit.
Az intézmények mintegy háromnegyede határidőre eleget tett a kötelezettségének, és néhány nap késéssel több piaci szereplő is pótolta a bejelentést. Binder István szerint a mulasztás többnyire csak figyelmetlenség volt. Mivel új tevékenységről van szó, ezért a felügyelet még nem büntetett, csak emlékeztetőt küldött az érintetteknek.
A szóvivő elmondta: a közvetítők feladata, hogy tartsák a kapcsolatot a felügyelettel, és koordinálják az intézményen belüli fogyasztóvédelmi teendőket. Nekik kell kialakítaniuk a panaszkezelés figyelését és gondoskodniuk, hogy az arról készülő beszámolók eljussanak a felügyelethez és a cégek vezető testületeihez.
Feladatuk még a fogyasztóvédelmi jogszabályoknak és elvárásoknak az intézmény belső szabályaiba és működési rendszerébe történő átültetése, valamint azoknak az alkalmazottakkal való megismertetése és betartatása. A pénzügyi hatóság kívánatosnak tartja, hogy a fogyasztóvédelmi szabályokat és elvárásokat lehetőleg már a termékfejlesztéskor is vegyék figyelembe, és az alkalmazottak képzésébe építsék be.
A kapcsolattartóktól a felügyelet azt is elvárja, hogy kezdeményezzék a fogyasztói szemléletmód fejlesztését célzó tájékoztatók elkészítését és megjelentetését a szolgáltató internetes felületén és az ügyfélfogadásra nyitva álló helyiségeikben való elérhetőségét. Feladatuk még, hogy elősegítsék cégük együttműködését a PSZÁF-fal és más szervezetekkel.
A lépést az indokolta, hogy az előző év első felében magasra emelkedett a pénzügyi szolgáltatást nyújtó cégekkel kapcsolatos panaszok száma. A vitás kérdések megelőzése és kezelése érdekében több jogszabály született. Tavaly január óta szigorú szabályok írják elő a szolgáltatóknak, hogyan kezeljék az ügyfélpanaszokat. Emellett márciustól nyolc vidéki tanácsadó irodában nyújtanak segítséget a pénzügyi szolgáltatók ügyfeleinek, júliustól pedig Pénzügyi Békéltető Testületek rendezik a szolgáltatók és ügyfeleik közti jogvitákat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.