BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kapcsolattartók a bankoknál

A PSZÁF-fal együttműködő, főállású fogyasztóvédelmi felelőst kell alkalmazniuk a szolgáltatóknak

A fogyasztóvédelmi kötelezettségek betartásáért felelős alkalmazottakat kellett az év elején kinevezniük a pénzügyi szolgáltatóknak. Az új alkalmazottak kötelességei közé tartozik a pénzügyi felügyelettel való kapcsolattartás és a hatóság folyamatos tájékoztatása is.

Február közepéig 526 fogyasztóvédelemért felelős kapcsolattartó kezdte meg munkáját a pénzügyi szolgáltatásokat végző intézményeknél – tájékoztatta a Világgazdaságot Binder István, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének szóvivője. Kinevezésükre több törvénymódosítás is kötelezi a szolgáltatókat, a felügyelet pedig előírta, hogy január végéig jelentsék be a kapcsolattartók nevét és elérhetőségeit.

Az intézmények mintegy háromnegyede határidőre eleget tett a kötelezettségének, és néhány nap késéssel több piaci szereplő is pótolta a bejelentést. Binder István szerint a mulasztás többnyire csak figyelmetlenség volt. Mivel új tevékenységről van szó, ezért a felügyelet még nem büntetett, csak emlékeztetőt küldött az érintetteknek.

A szóvivő elmondta: a közvetítők feladata, hogy tartsák a kapcsolatot a felügyelettel, és koordinálják az intézményen belüli fogyasztóvédelmi teendőket. Nekik kell kialakítaniuk a panaszkezelés figyelését és gondoskodniuk, hogy az arról készülő beszámolók eljussanak a felügyelethez és a cégek vezető testületeihez.

Feladatuk még a fogyasztóvédelmi jogszabályoknak és elvárásoknak az intézmény belső szabályaiba és működési rendszerébe történő átültetése, valamint azoknak az alkalmazottakkal való megismertetése és betartatása. A pénzügyi hatóság kívánatosnak tartja, hogy a fogyasztóvédelmi szabályokat és elvárásokat lehetőleg már a termékfejlesztéskor is vegyék figyelembe, és az alkalmazottak képzésébe építsék be.

A kapcsolattartóktól a felügyelet azt is elvárja, hogy kezdeményezzék a fogyasztói szemléletmód fejlesztését célzó tájékoztatók elkészítését és megjelentetését a szolgáltató internetes felületén és az ügyfélfogadásra nyitva álló helyiségeikben való elérhetőségét. Feladatuk még, hogy elősegítsék cégük együttműködését a PSZÁF-fal és más szervezetekkel.

A lépést az indokolta, hogy az előző év első felében magasra emelkedett a pénzügyi szolgáltatást nyújtó cégekkel kapcsolatos panaszok száma. A vitás kérdések megelőzése és kezelése érdekében több jogszabály született. Tavaly január óta szigorú szabályok írják elő a szolgáltatóknak, hogyan kezeljék az ügyfélpanaszokat. Emellett márciustól nyolc vidéki tanácsadó irodában nyújtanak segítséget a pénzügyi szolgáltatók ügyfeleinek, júliustól pedig Pénzügyi Békéltető Testületek rendezik a szolgáltatók és ügyfeleik közti jogvitákat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.