BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megkongatták a beszállítók a vészharangot

Az Amerikát ért terrortámadás óta az új autók érezhetően csökkent eladásai miatt a gyártók leépítenek munkásokat, de beszállítókat is. Az USA-ból indult folyamat átterjedőben van Európára. Magyarországon 30-40 céget érint a kérdés, de ezek a beszállítók -- főként német és japán kötődésüknek köszönhetően -- még nem érzik az autóipari recessziót.

Az autógyártás válsága elérte a beszállítókat is, a vezető járműipari alkatrészgyártók gyárbezárásokra, s komoly leépítésekre készülnek. Az USA-ból indult folyamat kapcsán már hallani lehet nehézségekkel küszködő európai cégekről is -- számol be a Handelsblatt. A francia Valeo például 140 gyárából 12 bezárását és ötezer munkahely megszüntetését tervezi, miután az idén már bezárt hat üzemet és eladott további tizenhetet, s szeptember végéig 174 millió eurós veszteséget halmozott fel.
A magyar beszállítók még nem érzik a külföldön tapasztalható visszaesés hatását -- válaszolta érdeklődésünkre a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetségének főtitkára. Bogdanovits László elmondása szerint ez annak tulajdonítható, hogy a magyar cégek az európai uniós kapcsolataik révén alapvetően a német, másrészt a japán járműiparral állnak kapcsolatban, s ott még más a helyzet, mint az USA-ban.
A német lap által idézett szakmai körökben arra számítanak, hogy az USA-ban ötödével csökken az autók iránti kereslet az idei év utolsó negyedében. Európában több mint 10 százalékos visszaeséssel számolnak jövőre. Persze a romló értékesítést nem lehet csak a szeptember 11-i terrortámadásra fogni, hiszen már az év elején is érkeztek figyelmeztető jelek az amerikai autóipari cégektől. A terrorakció -- s az ennek nyomán jelentkező fogyasztói elbizonytalanodás -- csak olaj volt a tűzre, s ebben a tűzben megperzselődtek az európai autógyárak is: a Volkswagen az őszi szünet idején több üzemében leállította a futószalagokat, csökkenti a gyártást a FIAT és a Valeo legfontosabb ügyfelének számító Renault is.
A Valeo azonban nincs egyedül. Legutóbb a Continental AG jelentette be, hogy amerikai üzemeiben rövidített munkaidőt vezet be, s az elbocsátás hovatovább napi rutinná válik. A General Motorshoz tradicionálisan kötődő Delphi Automotive Systems a következő hónapokban 1500 munkahelyet szüntet meg, mivel nyeresége háromnegyedével csökkent az idei év harmadik negyedében, s az esztendő hátralevő részében sem várható javulás. Nincs sokkal jobb helyzetben a nagy rivális, a hagyományosan a Fordot "kiszolgáló" Visteon sem, amely a harmadik negyedévre 95 millió dolláros veszteséget jelentett be a napokban. Az ok: a megrendelők váratlanul és jelentősen csökkentették a gyártást.
Rossz hírek érkeztek az utóbbi napokban a Danától és a TRW-től is. Az előbbi 11 ezer dolgozójától, azaz a munkatársi gárda több mint 15 százalékától válik meg, s ez már a második elbocsátási hullám tavaly óta, amikor 10 ezer alkalmazottat küldtek el. A TRW Inc. több mint 3000 dolgozót bocsát el, s további leépítések is várhatók a megrendelések függvényében.
A német és a japán piacokra dolgozó hazai beszállítókkal szemben más a helyzet az amerikai érdekeltségű magyarországi beszállító cégeknél. Ezek már valamelyest megérzik az autóipari recessziót, de sokkal kisebb mértékben, mint otthoni "kollégáik". Ezt annak köszönhetik, hogy az anyacégek kiszolgálása mellett jelentős európai piacuk is van. Amit elveszítenek a réven -- azaz az amerikai autógyárak számára történő, egyébként sem túlzottan nagy arányú beszállításon --, megnyerik a vámon -- azaz az európai (főként német) beszállításokon.
A General Motors európai karcsúsító kúrája miatt a szentgotthárdi Opelnél például történtek bizonyos költségcsökkentő intézkedések, s a kapacitáscsökkentés hatással lesz a vállalat motor- és sebességváltómű-gyártására is, amely a FIAT-.GM Powertrain (FGP) része. A FIAT--GM Powertrain szentgotthárdi leányvállalata gyárában tavaly már csupán 480 ezer motor készült az egy évvel korábbi 511 ezerrel szemben, s felfutással az idén sem számolnak. Emiatt már februárban megszűnt a cégnél a negyedik -- hétvégi -- műszak.
Ugyanakkor a Visteon székesfehérvári üzeméből például a Volkswagen Európában és Mexikóban készülő autóinak üzemanyagtartályát szállítják. Megállapodtak a Toyotával is, a japán cég franciaországi gyárában készülő új Yaris-család számára készítenek különböző részegységeket. Vagy ott van a balassagyarmati Delphi, amelynek gyárában hosszas előkészület után az idén nyáron indult a sorozatgyártás: az induló évben 100 ezer, a végső fázisban 1,2 millió légkondicionáló kompresszort gyártanak elsősorban a Renault, a Peugeot, a Saab és az Opel számára.
Bogdanovits László tájékoztatása szerint Magyarországon 30-40 járműipari beszállító céget érint a kérdés, ezek többnyire közepes méretű vállalkozások, évente pár milliárd forintos árbevétellel. A jövő azonban mindenképpen biztató. A szakmai szövetség főtitkára úgy látja, hogy hosszú távon bővülni fog a világ járműpiaca, nem kell tartós recessziótól tartani. Jelenleg folyik a piac újrafelosztása, erőteljes a tőkekoncentráció az ágazatban, az autógyárak igyekszenek egymás elől megszerezni a piacot. De vannak még jelentős tartalékok: ott van a hatalmas orosz piac, a délszláv térség, ahol nagyon kellene az autó, de egyelőre nincs fizetőképes kereslet, nem beszélve Kínáról, ahol szintén komoly hiány van személygépkocsikból.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.