BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A gyümölcsös sörök húzzák a piacot

Bár a tavalyi év nagyjából 4,5 százalékos csökkenést hozott a hazai sörpiacon, a hazai gyártók viszonylag optimisták a közeli jövőt illetően, jelentős részben a növekvő belső kereslet miatt. A jelenleg is tartó labdarúgó vb is használhat a forgalomnak.

Bár az elmúlt év nem volt könnyű a magyar sörgyártó vállalatok számára, a lakossági fogyasztás, illetve a fogyasztói bizalom emelkedése nyomán van esély arra, hogy újra növekedjen a piac – derül ki a piaci szereplők nyilatkozataiból. A Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint 2013-ban 5,704 millió hektoliter sört értékesítettek a tagvállalatok – a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Zrt. és a Borsodi Sörgyár Kft. – Magyarországon, amely 4,45 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A teljes értékesített mennyiségnél ugyanakkor kisebb volt a visszaesés, mert az export jelentősen növekedett 2013-ban.

A szervezet szerint a visszaesés mögött elsősorban az év eleji, 10 százalékos jövedéki adó emelés áll. Az érintett söripari vállalatok 2013-ban összesen 66 milliárd forint adót fizettek be a költségvetésbe, amelynek jelentős tétele a jövedéki adó (37 milliárd forint), az áfa (21 milliárd forint), valamint a környezetvédelmi termék díj (2,1 milliárd forint).

„Az elmúlt 5 év tapasztalatai alapján egyértelműen kimutatható, amikor nem növekedett a jövedéki adó, akkor a sörforgalom és az adóbevétel is növekedett. Ugyanakkor, amikor a jövedéki adó szintje növekedett, a forgalom csökkent, így az adóbevétel csak kis mértékben tudott növekedni” – mondta a szervezet éves sajtótájékoztatóján Csíkné Dr. Kovács Klára, a Magyar Sörgyártók
Szövetségének elnöke.

A szervezet adatai szerint az értékesítésen belül jórészt folytatódtak a korábbi tendenciák: így tovább csökkent a visszaváltható üvegek aránya, míg a dobozos kiszerelésű sörök térnyerése folytatódott. A termékválasztékon belül pedig a prémium és közepes kategóriájú sörök forgalma csökkent, míg a gazdaságos, illetve kereskedelmi márkájúak forgalma 8 százalékkal emelkedett.

Hasonlóan látja a helyzetet Pálfalvi Márta, a Heineken Hungária vállalati kapcsolatokért felelős és kommunikációs igazgatója, aki szerint a lager sörök piaca évek óta csökken. Ennek ugyanakkor részben az az oka, hogy a piacon megjelentek új termékkategóriák, így az ízesített sörök és az alacsony alkoholtartalmú, palackozott long drinkek, amelyek egyre népszerűbbek, akárcsak az olyan könnyen iható, frissítő italok, mint a radlerek. Pálfalvi Márta szerint különösen erős az idén a ciderek forgalma: a Heineken Hungáriánál áprilisban közel 300 százalékos növekedést tapasztaltak 2013 áprilisához képest, vagyis háromszorosa a forgalom az egy évvel korábbinak.

A piaci átalakulás az értékesítés helyét is érinti: a vásárlóerő éveken át csökkent, ami a vendéglátóhelyekről a kiskereskedelmi egységek, a boltok, szupermarketek felé nyomta az értékesítést. „Bízunk benne, hogy ez a trend most megfordul, tekintettel arra, hogy élénkülni látszik a belső kereslet. A kutatásaink és tapasztalataink azt mutatják, hogy a magyar fogyasztók nyitottak az újdonságokra, mind az új ízekre, mind az új kiszerelésekre. Ezeknek a fogyasztói igényeknek igyekszünk maximálisan megfelelni. Egyre több innovációt vezetünk be: az innovációs rátánk a Heineken csoporton belül Magyarországon az egyik legmagasabb: 22 százalék, ami a magyar vállalatok rangsorában is előkelő helyezést jelent” – hangsúlyozta.

„Összességében azt lehet mondani, hogy a piacot az innováció formálhatja tovább a következő években, ebben pedig a Heineken élen jár a hazai piacon is” – hangsúlyozta Pálfalvi Márta. Hozzátette: a sör több, mint egy szeszes ital, elengedhetetlen hozzávalója a sport- és könnyűzenei eseményeknek vagy a kellemes baráti beszélgetéseknek; a magyarok pedig szívesen járnak fesztiválozni, meccset nézni a barátaikkal egy hangulatos kerthelyiségben. A Heinekennél büszkék rá, hogy az 5000 fősnél nagyobb hazai fesztiválok mintegy 73 százalékán ők biztosítják a sörkínálatot.

A sörpiac fontos eleme a hazai gazdaságnak, mivel közvetve 15 000 embernek ad munkát, megélhetést. Ha megindul is a növekedés, ez még évekig erősen sebezhető lesz, és újabb csökkenésbe fordulhat, akár a jövedéki adó emelésével. „Az iparág számára ezért különösen fontos a stabil gazdasági környezet. Ezzel ugyanakkor úgy látom, a kormányzat is tökéletesen tisztában van. Ezért egyértelműen optimista vagyok” – fogalmazott a kommunikációs igazgató. Ami pedig a tervezett fejlesztéseket illeti, Pálfalvi Márta közölte: az idén bevezetett innovatív kiszerelések egy részének hazai gyártásához elkerülhetetlen a soproni gyár fejlesztése, amely stratégiai gyártóbázisként exportra is termel. Ezt a beruházást előreláthatóan már az idén megkezdik.

Megújult a Soproni márka

Annak érdekében, hogy a Soproni termékpalettája könnyebben beazonosítható legyen, a márka úgy döntött, új arculatot ad a söreinek. A kommunikációs igazgató szerint a márkához társítható innovatív szemléletet, optimizmust igyekeztek megjeleníteni az üvegek külsején is. A Heineken hisz az innovációban, ezért természetes, hogy a legfontosabb márkával diktálni és követni szeretné a piaci trendeket. Újítás, hogy a Soproni – kategóriájában elsőként –, a teljes termékpalettán feltünteti az egyes termékek energiaértékét, amely az egyre tudatosabban táplálkozó fogyasztókat segíti. A megújult csomagolás ugyanakkor ugyanazt a tradicionális, jól bevált, a fogyasztók által megszeretett sört rejti.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.