Az automatizálás másfél évtizeden belül akár minden harmadik amerikai munkahelyet kiválthatja, fölöslegessé teheti – állítja friss tanulmányában a PricewaterhouseCoopers (PwC). Különösen a nagyobb hozzáértést nem igénylő fizikai munkát végzők érezhetik magukat veszélyben.
Nem ért egyet ezzel a megállapítással Steven Mnuchin amerikai pénzügyminiszter, aki a robotika és a mesterséges intelligencia terjedésének a munkahelyekre gyakorolt hatását egyáltalán nem érzékeli, mint mondta, ezek a veszélyforrások még távoli foltként sem körvonalazódnak a radarján. (Más felméréséek is arra figyelmeztetnek azonban, hogy egész iparágakat sodorhat el az automatizálás.)
[caption id="" align="aligncenter" width="500"] Teljesen leválthatják a gyári dolgozókat - Kép: AFP[/caption]
Ötven-száz éves távlatról lehet szerinte szó. Azt a PwC is elismeri, hogy kivetítései a jelen állapotból indulnak ki, és a várható fejlődési ütemet tekintik irányadónak, továbbá lehetnek a modelljükben bizonytalansági tényezők, de ezzel együtt is e téren Amerika fenyegetettsége lesz a legnagyobb, meghaladja a britekét, a japánokét és a németekét. Az automatizálás az amerikai munkahelyek 38 százalékát érinti hátrányosan, míg a németeknél 35, a briteknél 30, a japánoknál 21 százalékos ez az arány.
Az amerikai előny abból fakad, hogy előbbre járnak az automatizálásban, ugyanakkor vannak olyan szektorok, amelyekben lassabban zajlik majd le ez az elkerülhetetlen folyamat. A PwC példaként a pénzügyi szolgáltatásokat hozza fel, e területen például a rendkívül képzett és sokoldalú, globális kínálati palettában gondolkodó britekhez képest az alulképzett, kifejezetten a helyi piac igényeinek kiszolgálására szakosodott amerikai munkaerő feladatát sokkal könnyebben átvehetik a (számító)gépek. Átlag feletti automatizáltság jellemzi még a vendéglátást és szálláshely-szolgáltatást, a szállítást és a raktározást is.
A PwC szerint az önvezető járművek megjelenése gazdasági értelemben elsősorban a távolsági áruszállítást forradalmasíthatja az Egyesült Államokban. De a robotok nem minden téren tudják kiváltani az emberi munkaerőt, akkor sem, ha a technikai feltételek adottak lennének – húzza alá írásában a Los Angeles Times. Ennek egyik oka anyagi, a másik jogi. Egyrészt a robottechnika kifejlesztése és fenntartási költségei egyelőre túl magasak az adott munkát elvégző dolgozók béréhez képest, másrészt az ellenőrzött körülmények közül kikerülő technika, például az önvezető autók esetében adódik a kérdés, hogy bármilyen meghibásodás, baleset kinek a felelősségét veti fel. Ennek a problémakörnek a szabályozásához jellemzően több idő kell, mint a technika kifejlesztéséhez. Ékes példa erre a drónhasználat körüli jogalkotási mizéria, ami a lehetőségek kihasználásával szemben jobbára a tiltásokra alapoz, mondván: abból nem lehet baj.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.