A kormány a feketegazdaság visszaszorítását célzó újabb lépésekre készül, így az elektronikus számlarendszer elindítására, valamint az online pénztárgépek bevezetésére a szolgáltatóknál, egyebek mellett a gépjárműszervizeknél, taxiknál, tisztítóknál, pénzváltóknál – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.
Az Országos Taxis Szövetséget nem érte váratlanul Varga Mihály bejelentése, miszerint a taxisoknál is bevezetnék az online pénztárgépet, hisz már korábban elkezdődött az egyeztetés erről az MKIK és az érdekképviseletek bevonásával – mondta a Világgazdaságnak Metál Zoltán. Az Országos Taxis Szövetség elnöke azonban óv az elhamarkodott lépéstől, mert az nem hozná meg a várt eredményt.
Az online kasszák bevezetését előbb számos, a taxisokat érintő jogszabállyal össze kellene hangolni. Az egyik ilyen tisztázandó terület, hogy az online gépek használatával a taxisok bekerülnének az áfakörbe, emiatt bevételük rögtön mintegy harminc százalékkal csökkenne. A taxisok körülbelül 99 százaléka ugyanis jelenleg – miután nem éri el az évi hatmillió forintos bevételi határt - áfamentességet élvez. Tehát a taxisok úgy kerülnének az áfakörbe, hogy nem tudnák visszaigényelni az adót – mondta Metál.
Azt is nehezményezik, hogy miközben más vállalkozások minden költséget le tudnak írni, és az áfát vissza tudják igényelni, addig ők a legfőbb költségelemük, az üzemanyag után sem igényelhetik vissza az áfát. További ellentmondás, hogy amíg az autókölcsönzőknél az ügyfél élhet az áfa-visszaigénylés lehetőségével, addig a taxiszolgáltatás igénybevevője nem. Metál szerint ezt a problémakört is tisztázni kellene, mielőtt a taxisokra is kiterjesztenék az online kasszák használatát. Nem utolsósorban „technikai” nehézséget is jelentene az új pénztárgépek használata, hisz már alig van erre alkalmas hely a taxikban – mondta Metál.
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) támogatja a kormányzati elképzelést – mondta kérdésünkre Gablini Gábor elnök, aki szerint komoly szükség van a piac tisztítására. De amennyiben a piac illegális szereplőit – ez ma körülbelül hatvan százalékot képvisel – nem sikerül a legális mederbe terelni, az további versenyhátrányt eredményez a jogszerűen működő szervizek számára. Ezért az online pénztárgépek bevezetésével egyidejűleg az illegális piaccal kapcsolatos problémára is megoldást kell találni – emelte ki Gablini.
„Nincs ellenünkre a dolog” – fogalmazott lapunknak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. A szervizekben egyébként a pénztári befizetés egyre csökken, az utóbbi időben ugyanis mind nagyobb teret nyert az átutalás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.