A vezetékes és mobil telefonszolgáltatások közötti eligazodásban szeretne segíteni a fogyasztóknak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az átlagos havi költségmutató (ÁHK) megalkotásával, ám egyáltalán nem biztos, hogy a kezdeményezés a várt eredménnyel jár majd. A médiahatóság az ÁHK létehozását az egyre szélesebb szolgáltatáskínálattal indokolta, illetve azzal, hogy nem egyszerű az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF), valamint a szolgáltatók honlapjainak információi alapján megbecsülni, mekkora havi összeget jelent egy-egy tarifacsomag használata. Az átlagos havi költségmutatót az NMHH a jelentős piaci erővel rendelkező távközlési cégek - Magyar Telekom, UPC, Invitel, Telenor, Vodafone - honlapjain nyilvánosságra hozott tarifák és az ÁSZF-ekben szereplő feltételek alapján alkotta meg; azt mutatja meg, hogy egy átlagos fogyasztónak mennyibe kerülne havonta a mobil-, illetve vezetékes telefon díjcsomagok használata. A médiahatóság közleményében megemlíti azt is, hogy az ÁHK tájékoztató jellegű összehasonlítási alap, a valóságban az egyes fogyasztók telefonhasználata általában eltér az átlagtól.
Éppen ezért gondolhatják úgy a szakmában, hogy sok értelme nincs a mutatónak, legalábbis iparági forrásaink szerint ez a vélemény alakult ki a távközlési cégeknél. Az ÁHK-ról információink szerint már 2012 óta egyeztet a szektor és az NMHH között, de úgy tudjuk, a szolgáltatók szerint felesleges egy ilyen mutató megalkotása, egyszerűen azért, mert nincs „átlagos felhasználó”. A távközlési vállalatok nem egy elképzelt átlagos előfizetőre alapján határozzák meg áraikat, hanem egyes célcsoportokra optimalizálják, például a sokat beszélő fiatalokra. Ez azt is jelenti, hogy minél specifikusabb egy díjcsomag, minél inkább eltérnek az adott felhasználói csoport szokásai az átlagostól, annál jobban torzít a kalkulált költség is. Forrásaink szerint az ÁHK mutató nem igazán segít a felhasználóknak eligazodni a díjcsomagok között - sőt, azok, akik nem értik meg az „átlagos felhasználói szokások” fogalmát, úgy érezhetik majd, hogy félrevezették őket, amikor az új szerződésük megkötése után kézhez kapják majd az első számlát, és abban nem a várt összeg szerepel. Iparági szereplők arra is felhívták a figyelmet, hogy a marketingszempontok figyelembe vételével összeállított csomagajánlatokban szereplő vonalas percdíjak függhetnek a szolgáltató ellátási területének jellegzetességeitől (falvakban vagy inkább városokban van jelen), a technológiai adottságoktól, az általa ellátott fogyasztók egyedi felhasználási szokásaitól, ezért erősen eltérhetnek a költségalapú árképzéstől. A teljes képhez ráadásul hozzátartozhat az adott szolgáltató csomagajánlatában szereplő többi elem (TV, internet, mobil) költségének alakulása is.
A UPC közlése szerint az NMHH weboldalán található számításoknak az alapja egy, a szolgáltatóktól származó adatokból generált, átlagos fogyasztói szokásokat megjelenítő modell. A fogyasztóknak mindazonáltal érdemes figyelembe venniük azokat az észrevételeket, amelyek a hatóság honlapján is szerepelnek – például azt, hogy a különféle szolgáltatások kombinált igénybevételével további kedvezményeket érhetnek el.
Az NMHH adatai szerint az átlagos hazai vezetékes telefon előfizető havonta 32-szer indít hívást és összesen 159 percet beszél, míg egy előfizetéses mobilszolgáltatást használó 71-szer kezdeményez beszélgetést készülékéről és összesen 167 percnyi hívást bonyolít le. A médiahatóság honlapján az adott szolgáltatók egyes ajánlataira lebontva találhatóak meg az ÁHK-k, és bár a szervezet szándékai szerint a választás megkönnyítése volt a cél, a kiigazodás legalábbis első ránézésre korántsem egyszerű. A médiahatóság közlése szerint az ÁHK-mutatókat havonta frissítik, a táblázatokat mindig a hónap első napján érvényes árakkal és kínálattal jelentetik meg.
Mobilos fölény
Az NMHH becslése szerint tavaly november végén 3,067 millió volt a bekapcsolt hangátviteli csatornák (hagyományos rézérpáros, IP-alapú és kábeltévé hálózaton lévő vezetékes telefon előfizetések) száma, ez közel 90 ezerrel volt több, mint egy évvel korábban. A növekedés főleg az IP-alapú és kábeles hálózatokon tapasztalható fejlődésnek volt köszönhető. A mobil hangpiacról tavaly júniusi adat a legfrissebb, akkor 11,54 millió hívásfogadásra képes SIM-kártyát tartottak nyilván, ebből 11,07 millió volt aktív, vagyis olyan, amelyet használtak az utolsó három hónapban. A száz lakosra jutó előfizetések száma 2014 júniusában 116,8 volt, egy évvel korábban 116,1.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.