Az utasok gyakran azt tapasztalják, hogy a metrószerelvények indokolatlanul várakoznak az alagútban, késnek. A szubjektív megítélés azonban eltér a statisztikai adatoktól. Ez utóbbi szerint ugyanis nincs nagy gond. A Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy a metróágazat havi szinten kevesebb mint egy százalék menetrendi eltéréssel üzemel: tavaly a tervezett menetek 99,75 százaléka teljesült, s ezek 99,68 százaléka az előírt menetrend szerint (végállomásról pontosan indulva) közlekedett.
[caption id="" align="alignleft" width="600"] Fotó: MW[/caption]Legtöbbet az M3-ason utazók bosszankodhattak a késések miatt. A BKV tájékoztatása szerint az M3 vonalán futó szerelvények meghibásodási aránya magasabb a többi metróvonaléhoz viszonyítva. Már megkezdődött azonban a járműpark felújítása, s az új szerelvények forgalomba állításával a hibaarány jelentős csökkenése várható – hangsúlyozta a cég. Tavaly a késéssel járó zavarok kilencvenkét százalékban 5 percnél kevesebb, hét százalékban 5–15 perc közötti menetrendi eltérést okoztak, míg a zavarok kevesebb mint egy százaléka idézett elő 15 percen felüli késést.
Tavaly december és idén február között a menetkimaradások 74 százaléka vonat-, hét százaléka pálya-, illetve egyéb infrastruktúra-elemek meghibásodásából adódott, 18 százalék volt forgalmi okú, míg 0,5 százalékban a személyzet hiánya okozta a kimaradást.
A fővárosi villamos-, troli-, autóbusz- és hajójáratok naponta mintegy ötvenezerszer indulnak el a megállókból, és több mint kilencven százalékban a menetrendben meghatározott időpontban, legfeljebb egy perc eltéréssel – közölte a BKV. Ezek szerint a fennmaradó estekben fordul elő, hogy percekig egy villamos sem fut be a megállóba, aztán pedig – a Futár jelzése alapján is – percenként követik egymást a járatok, vagyis nem a menetrend szerint érkeznek.
A kimaradt járatok aránya átlagosan egy százalékot tesz ki. A forgalmi zavarok több mint harmada közúti torlódásból származik, ez a módosított vagy kimaradt indulások leggyakoribb oka. Ezt követik a műszaki okból bekövetkező zavarok, amelyek leggyakrabban járműhibák, de visszavezethetők a villamospályák, a felső vezetékek, illetve a jelzőberendezések meghibásodásaira is. Az ilyen helyzetekre pedig készül a BKV ott, ahol a kimaradó járatok pótlására tartalék járművek állnak készenlétben.
Nem jár kártérítés
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. üzletszabályzata szerint „a menetrend, a meghirdetett indulási időpontok és a menetidők tervezett értékek, amelyektől a forgalmi és műszaki körülmények függvényében eltérések lehetnek. A városi közlekedés sajátosságaiból eredő menetrendi eltérések, járatkimaradások okozta esetleges kárért a BKK és/vagy a szolgáltatók felelősséget nem vállalnak.” Ezek alapján az ügyfelek nem jogosultak járatkésés miatti kártérítésre. Bár az elmúlt évben akadt néhány ilyen igény, késés miatti kártérítésre nem került sor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.