BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bezár a solymári BASF-üzem

Méretgazdasági okokból megszűnik egy kis BASF üzem Solymáron, ugyanakkor a három magyarországi autógyár is a világcég termékeit használja.

Év végéig megszünteti solymári termelő üzemét, a BASF Poliuretán Hungária Kft.-t a német konszern, azonban nem azért, mintha nem bővülne a cég forgalma és eredményessége, hanem azért, mert a BASF méretgazdasági indokkal koncentrálni igyekszik a szétaprózott gyártóegységeit. Hasonló okokból szűnt meg néhány hónapja egy svédországi gyár is – mondta el a Világgazdaságnak Herbert Fisch, a BASF Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, aki egyben a konszern dél-kelet európai tevékenységének alelnöke is.

A BASF Hungária Kft. az anyacég 13 divíziójának termékeit – főként növényvédőszereket, építési vegyi anyagokat illetve a műanyag-, gyógyszer- valamint mosó és tisztítószer alapanyagot – forgalmazza a magyar piacon. Így a BASF csoport a 2012-es 178 millió euró után tavaly 208 millió eurós árbevételt ért el hazánkban.

Az együttesen 117 alkalmazottal dolgozó két magyarországi BASF-leányvállalat forgalma folyvást növekedett az elmúlt években, mégpedig az autóiparunk fellendülésének illetve a növényvédelmi termékek keresletnövekedésének révén. Az elmúlt évben az 16,8 százalékkal bővült a BASF magyarországi bevétele az előző évhez képest, és amint az ügyvezető igazgató elmondta, a január is kiváló eredményt hozott. Ezért idén a tavalyi pozitív tendencia folytatódását várja Herbert Fisch.

Jóllehet minden szegmens jól teljesített, de a múlt hónapban is a mezőgazdasági üzletág forgalma volt a legjobb. Miután a magyar autóipar jól teljesít, a növényvédelmi profil valamint a mosó- és tisztítószerekhez való alapanyagok mellett a BASF műanyag alapanyagai is igen kelendőek, az autófényezéshez való anyagokkal együtt. A magyarországi autógyárak mind a BASF vásárlói, és amint Herbert Fisch mondta, a hazánkban gyártott modellek termelésének felfutása természetesen jelentkezett a cég rendelésállományában. – Egy vegyi üzemnek hatalmas piacra van szüksége. Így tehát a három autógyár felvevőképessége nem elegendő arra, hogy ellátásukra külön gyárat létesítsen a BASF Magyarországon, sőt, a régiónk országai együttesen sem jelentenek elegendő piacot egy komplex vegyigyár felépítéséhez – mondta az ügyvezető igazgató a kérdésre, hogy miért nem épített a konszern egy festékalapanyag-gyárat, amikor az autógyárak beruházásokról döntöttek. Másrészt egy nagy vegyipari komplexum sosem egyfajta terméket, hanem egymáshoz kapcsolódó termékköröket gyárt. A régió országaiban persze vannak lehetőségek, ezért a BASF figyelemmel kíséri ezeket és kész a befektetésre, ha olyan termékre nyílik igény, amihez nem kell óriásberuházás. Így például éppen épül Krakkó közelében egy autó katalizátorgyár. A helyszín kiválasztásban a logisztikai érvek döntöttek, hiszen jóval közelebb van a németországi megrendelőkhöz, mint bármely magyar település.

Az anyavállalat

A BASF árbevétele tavaly csaknem 3 százalékkal, 74,0 milliárd euróra nőtt. Ehhez jelentős mértékben járult hozzá az olaj- és gáz-, valamint a növényvédelmi üzletág értékesítési árbevételének jelentős bővülése.

A rendkívüli tételek előtti üzemi eredmény (EBIT) 2013-ban 543 millió euróval nőve elérte a 7,2 milliárd eurót. A 4,8 milliárd eurós éves nettó eredmény is meghaladta a bázist.

Az egy részvényre eső eredmény 5,25 euróról 5,27 euróra növekedett tavaly. A 2013-as éves 77,49 eurós záró részvényárfolyam alapján a vállalat részvényei újra magas, 3,5 százalékos osztalékjogot biztosítanak a tulajdonosoknak.

A rendkívüli tételek előtti üzemi eredmény (EBIT) 2013-ban 543 millió euróval nőve elérte a 7,2 milliárd eurót. A 4,8 milliárd eurós éves nettó eredmény is meghaladta a bázist.

Az egy részvényre eső eredmény 5,25 euróról 5,27 euróra növekedett tavaly. A 2013-as éves 77,49 eurós záró részvényárfolyam alapján a vállalat részvényei újra magas, 3,5 százalékos osztalékjogot biztosítanak a tulajdonosoknak. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.