A közbeszerezési pályázatoktól három évre eltiltó közigazgatási határozat végrehajtásának felfüggesztését kezdeményezte a Közgép Zrt. a Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon – értesült a Világgazdaság. Emellett a vállalkozás azt is kérelmezte, hogy az elsőfokú bíróság vizsgálja felül a korábbi közigazgatási határozatot, és semmisítse meg azt, mert megalapozatlannak, jogsértőnek találja.
A Közgépet elmarasztaló, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) által hozott határozatalapján a Közgép elesik minden folyamatban lévő, illetve a következő három évben esedékes pályázattól. A társaság most a bíróságtól kér jogorvoslatot, ennek azonban önmagában még nincs halasztó hatálya a tilalomra. Azt nehéz lenne megbecsülni, hogy mikorra születhet döntés a Közgép beadványa kapcsán, de akár már augusztusban – ideiglenes intézkedésként – felfüggeszthetnék a közigazgatási határozat végrehajtását, ami újra megnyitná a lehetőséget a Közgép pályázati szereplése előtt.
A Közgép azon a pályázaton szenvedett „vereséget”, amelyet az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság írt ki a Győr–Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő infrastrukturális továbbfejlesztésére. Ezen három másik pályázó mellett a Közgép és a Kötiviép’B Kft. közösen indult. A páros adta a legalacsonyabb ajánlatot, mégsem a Közgép nyert. Sőt: a céget és bevonni tervezett külföldi partnerét hamis adatközlés miatt ki is zárta a tenderből a kiíró. A Közgép ezért a KDB-hez fordult, amely – bár több ponton elfogadta az érvelésüket – elutasította a társaság jogorvoslati kérelmét, és ezzel gyakorlatilag kimondta, hogy hamis adatokat szolgáltatott.
A kiírás szerint ugyanis egy olyan, Magyarországon nehezen fellelhető, 500 négyzetméteres, zárt fedélzetű vízi járművet is elvártak a pályázótól, amelyet a Közgép csak Szerbiából tudott felmutatni. A Közgép a pályázatban igénybe veendő kompokról a „kapacitást biztosító szervezet”, a szerb Ortacko Društvo Kompanija Stokić által hivatalosan átadott adatokat közölte. Ezeket a döntőbizottság is hamisnak minősítette, és a valótlan adatközlésben a Közgép felelősségét is megállapította.
Az eljárásban arról is vita volt, hogy az adatok megfelelnek-e a valóságnak, és arról is, hogy a szerb cég nyilatkozatában foglaltakért a Közgép milyen jogi felelősséggel tartozik. A pályázati kiírásban nem definiálták a zárt fedélzetet, illetve annak részleteit, amelyről törvény sem rendelkezik, így fordulhatott elő, hogy például az érintettek másként értelmezték azt, mi tartozik ebbe, és mi nem – például rámpákkal vagy ezek nélkül kell-e számítani.
A Sasa II. és Sasa III. komp zárt rakterének vitatott néhány négyzetméterét végül olyan versenytorzítónak és a pályázat szempontjából olyan súlyosan hamis adatközlésnek minősítette a döntőbizottság, hogy a legszigorúbb szankcióval büntette a szerb és a magyar céget. Ráadásul a törvény értelmében nemcsak az ezután kiírandó pályázatoktól tiltották el ezzel a Közgépet három évre, hanem a még folyó eljárásokból is kizárják.
A Közgép már a jogorvoslati kérelmében és a Közbeszerzési Döntőbizottság tárgyalásán is tételesen bebizonyította, hogy a törvényeknek megfelelően, jóhiszeműen és az elvárható gondossággal járt el ajánlatának benyújtásakor – írta korábbi közleményében a társaság, és már akkor jelezte, hogy minden jogi lehetőséggel élni fog annak érdekében, hogy bebizonyítsa igazát. A társaság most arra számít, hogy a független magyar bíróság már első fokon számára kedvezően dönt, de ha nem így lenne, akkor kész továbblépni, és akár európai fórumokon is eljárást indítana.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.