BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bő hárommilliárd megy el idén az e-kártyára

Januártól már megjelenhetnek az első darabok a chipes okmányból.

Egészen pontosan 3,4 milliárd forintot költhet el az idén a kormány az e-kártya projektre, amelyet május közepén jelentett be Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter – derül ki a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatból. A jogszabályban foglaltak szerint az új okmányt – amely kiváltja egyebek mellett a társadalombiztosítási kártyát és az adóigazolványt is – már jövő januárban bevezethetik Magyarországon, ám a kormányablakokban júliustól lesz majd használható. A bevezetéshez kapcsolódó költségeknek az idénre betervezendő 3,4 milliárd forinttal ugyanakkor még nincs végük: a kormányhatározat szerint ugyanis az eSZIG névre keresztelt okmány folyamatos kiadása érdekében a nemzetgazdasági miniszternek 2016-tól kezdődően – tartós jelleggel – biztosítania kell, hogy a Belügyminisztérium kerete 2,1 milliárd forinttal, a Miniszterelnökség előirányzata pedig 310 millió forinttal növekedjen a költségvetésen belül.

A kormányhatározat a nemzetgazdasági miniszteren kívül még két tárcavezetőnek is kioszt feladatokat. A belügyminiszter feladata például, hogy 2016. január elsejéig tegye meg az eSZIG létrehozásához és bevezetéséhez, továbbá a működtetéséhez szükséges infrastruktúra kilalakításához szükséges intézkedéseket. Szintén a belügyminiszter feladata, hogy 2015. június 15-ig az e-kártya megvalósításához szükséges közbeszerzési eljárások megindítása érdekében bocsásson ki fedezetigazolást, illetve szeptember 15-ig készüljön elemzés és pénzügyi tervezés, miként lehet a kormányablakokon kívüli e-kártya elfogadóhelyeket létrehozni, valamint a kormányzati hitelesítés szolgáltatást (GovCA) kiterjeszteni. Emellett a Miniszterelnökséget vezető miniszter feladata – október közepi határidővel –, hogy a BM által készített terv alapján a 2014-2020 programozási időszak európai uniós forrásaiból biztosítsa az e-kártya kormányablakokon kívüli elfogadóhelyeinek léltrehozásához, és a GovCA kiterjesztéséhez szükséges összeget. A belügyminiszter és a Miniszterelnökséget vezető miniszter együttes feladata emellett gondoskodni arról, hogy 2016. július elsejéig az elektronikus személyazonosító igazolvány a kormányablakokban elektronikus azonosításra használható legyen.

Az Országgyűlésnek benyújtott, az e-kártya bevezetéséhez kapcsolódó törvényjavaslat alapján az e-SZIG egyetlen okmányba sűríti a személyi igazolványt, a lakcímkártyát, az adókártyát, a tb-kártyát, az útlevelet és a diákigazolványt. Az okmány tartalmazza majd a tulajdonos nevét, születési helyét és idejét, állampolgárságát, anyja nevét, a birtokos nemét, fényképét, aláírását, valamint azt, meddig érvényes a személyazonosító igazolvány.

Egy optikailag olvasható adattároló kód tartalmazza a birtokos ujjnyomatát, illetve – ha már betöltötte a 12. életévét – az elektronikus aláíráshoz szükséges adatait is.

Az új okmányt Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter korábbi tájékoztatása szerint felmenő rendszerben vezetik be jövő év elejétől, vagyis a lejárattal párhuzamosan, fokozatosan kerülnek ki a régi személyi iratok a rendszerből. A teljes lecserélődést követően bő nyolcmillió darabos szériában létező eSZIG viszont természetesen igényelhető lesz a lejárattól függetlenül is, igaz, akkor az érintetteknek magasabb költséggel kell számolniuk.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.