Romániában egyelőre nincs szó privatizációról, ellenben Szerbiától Lengyelországig igen. Közös vonás, hogy főleg az arab világból érkeznek a befektetők, nem véletlen, hogy a Sólyom légitársaság vélhető indulását is ománi és egyesült arab emírségekbeli tőke biztosítaná. A szerb Jat Airways például augusztus 1-től már Air Serbia néven repül, 49 százalékos tulajdonosa pedig az Etihad Airways lett. Az arabok komoly lehetőséget láthatnak a piacon, ugyanis a téli menetrendben tucatnyi új célállomás repülésére vállalkoztak. Az öreg Boeing 737-300-asokat pedig kisebb gépekre cserélik.
A lengyel parlament még májusban adott szabad utat adott a LOT privatizációjának. Még kérdéses, hogy sikeres lesz-e a folyamat, de a fő érdeklődőnek jelenleg szintén az Etihad számít. A társaságban mintegy 68 százalékos állami tulajdon van. A jelentős, mintegy 40 millió eurós veszteség miatt már többször gigantikus tőkeinjekcióra volt szükség, ezt Brüsszel eddig nem büntette, ellenben a légicég átalakítását várja, ami egyebek mellett létszámleépítést jelent.
Horvátországban még csak a lehetséges befektetői érdeklődést szeretnék feltérképezni egy októberben várható előzetes pályázattal, az esetleges vevő szintén ázsiából érkezhet. Jelenlegi állapotában piaci alapon a Croatia Airlines (CA) sem tűnik fenntarthatónak, 13 gépes flottához ugyanis 1100 alkalmazott tartozik. Így nem csoda tavaly 86,9 millió dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A vezetőség a horvát nemzeti légitársaság esetében is több száz munkavállaló elbocsátásától, illetve a bérek csökkentésétől reméli a helyzet javulását. Az uniós tagság pedig az évtizedek óta pumpált állami támogatásoknak is gátat szabott. A szlovén Adria Airways is már régóta eladó, eddig azonban nem járt sikerrel.
Némileg stabilizálódhatott viszont a cseh CSA anyagi helyzete, ugyanis még áprilisban megvette a részvények 44 százalékát a Korean Air, a többségi tulajdon azonban egyelőre még állami kézben van, bár a koreaiak arra is igényt tartanak. A cég természetesen veszteséges, leépíteni pedig már nem nagyon lehet, hiszen 2009 óta 4 ezer embert küldtek el. Flottája azonban a régió egyik legjobbjának mondható, hiszen Airbus 330-assal is büszkélkedhetnek, ami 276 utas szállítására alkalmas és például Prága és Szöul között repül.
Mit tervez a Sólyom?
Ma újra sajtótájékoztatót tart a Sólyom légitársaság, ahol az ígéretek szerint az eddigieknél részletesebben is bemutatják a Sólyom Holding Kft. cégstruktúráját, céljait és a jövőbeli terveket. Együttműködési szerződést is kötnek egy étolaj és szilvalekvár forgalmazásával foglalkozó céggel. A Sólyom egyetlen lízingelt, 22 éves gépe jelenleg az angliai Bournemouthban parkol. Az arab befektetők eddig nem tartották fontosnak, hogy a nyilvánosság elé lépjenek. Hatósági engedéllyel nem rendelkezik a cég, így pedig természetesen az ígért jegyértékesítés sem indult még be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.