Igaz, hogy jól megkülönböztethetők azok a szervezetek, amelyek humánus alapon tevékenykednek, azoktól, amelyek profitorientáltak, de ez nem tűnt fel azon felelős vezetőknek, akik úgy gondolták, hogy évekig lehet azonos fogyasztói árszinten tartatni a forgalomba hozott gyse-termékeket, ugyanakkor megkövetelve az országos ellátást, készletezést és természetesen a kiváló minőséget. A legutolsó, 2003. évi ártárgyalás óta nem volt lehetőség áremelésre az ötletesen kitalált transzparens befogadási rendszer miatt, amelyet ugyan gyógyszerre fejlesztettek ki, de ha már megvan, belekényszerítették a gyse-t is. Igaz, hogy a gyógyszer nem gyse, de sebaj, létrehoztak egy EU-ban egyedülálló befogadási mechanizmust, amely drága, bonyolult, és ellehetetleníti a korszerű eszközök befogadását, egyszerűen azért, mert az olcsóságra optimalizált, és nem a beteg meggyógyítására.
Igaz, hogy mára már a gyse-forgalmazók nagyobb része a csőd szélén áll (lásd. 1. sz. ábra), és betegellátás klasszikus kiskereskedelmi boltokon keresztüli gyakorlata megszűnőben van, mivel sikeresen visszakerült a törvénybe az a kitétel, hogy a társadalombiztosító támogatási listáján sem lefelé, sem felfelé nem térhetnek el. A „lefelét” még érti az ember, mert ugye ne ígérgessenek a betegeknek kedvezményeket a boltok (habár a megélhetésükhöz már szükség lenne rá), de a „felfelé” azért érdekes közgazdasági szemléletre utal, mert például a szállítást nem lehet ingyen megoldani! Ezek szerint mindegy, hogy a gyártó a saját székhelyén maga árulja a terméket, vagy a tőle 300 km-re lévő gyógyászati bolt.
Igaz, hogy a tb-támogatási lista egyértelműen megszabja, milyen termékből ki kaphat, menynyit, és milyen kihordási időre, azaz egy bizonyos termék vagy felírható valakinek, mert jogosult rá, vagy nem, és akkor sem, ha azt a bizonyos terméket esetleg hirdetik! (Ugyebár, ha az ember nem szenved inkontinenciában, akkor a hirdetés ellenére sem jár pelenkában.) Ez persze nem egyértelmű az Egészségügyi Minisztérium döntéshozói számára, akik – ugyancsak egyedülállóan az EU-ban – bevezették a gyse-termékek reklámozási tilalmát. A forgalmazó még a saját honlapjára sem tehet fel ismertetőt a forgalmazott termékeiről. Az, hogy ez súlyosan diszkriminálja a „csak” magyar nyelven beszélő embereket, az senkit nem érdekel. (Ugyanis az interneten, idegen nyelven, szabadon hozzáférhetők a termékismertetők a külföldi honlapokon.) Természetesen ennek sok „hasznos” következménye van, például hogy a betegek az orvosoktól kérnek termékhasználati tanácsokat (abban az 5 percben, amit a jogszabály minimumként megszab, de sajnos nem is jut több idő). Mivel a betegek nem tudnak előre tájékozódni a termékekről, azok tulajdonságairól, így könnyen előfordulhat, hogy nem sikerül elsőre a számukra legmegfelelőbb terméket felírnia az orvosnak. A németországi társadalombiztosító már 2005-ben kimutatta, hogy a betegek teljes körű, előzetes tájékoztatásával felírt, megfelelő eszközök révén 10 százalékot tudnak megtakarítani.
Igaz ugyan, hogy tavaly augusztusban az OEP – posztjáról azóta már távozott – vezetője olyan megszorító csomagot vezetett be a tb-támogatott eszközök körében, amelynek következtében a betegeknek felesleges orvos–beteg találkozókon kell részt venniük, s kéthavonta akkor is más terméket kell viselniük, ha az első megfelelt az elvárásoknak, és a mozgássérülteknek szakorvoshoz kell menniük szakorvosi javaslatért a háziorvosuk számára. Továbbá igaz ugyan, hogy a tervezett megtakarítás a gyse-kasszában az idén közel a duplája lesz, és ezzel sikerült „átesnünk a ló túloldalára” a betegek kárára, de mindez nem gond. Pénz ugyan van – közel 5 milliárd forint – (lásd. 2. sz. ábra), amit az OEP-nek mint a betegellátásért felelős szervnek el kellene költenie, de nem történik semmi. Ez így megint nem igaz, időhúzás történik, és azon vitatkoznak a felelősök, hogy az 5 milliárd forintból el lehet-e költeni 60 milliót (0,12%!!!) arra, hogy a sztómásoknak legyen naponta 2 db tiszta zsákjuk. (Értsd: lefekvéshez feltehet-e egy tiszta zsákot a sztómás beteg, vagy a használtat mossa ki. És ez nem vicc!)
Igaz ugyan, hogy Magyarország lakossága öregszik, de várhatóan hosszabb életet élhetünk, mint a szüleink. Szükség is lesz minden egészséges, munkaképes emberre, hogy megtermelhesse majd 2015 után is azt a nemzeti jövedelmet, amelyből többek között az egyre nagyobb számú nyugdíjas eltartását is fedezni lehet, de mindmáig nem került sor a gyógyászati segédeszközök tekintetében egy olyan stratégia felállítására, amely tisztázza a gyártóktól és a forgalmazóktól elvárt prioritásokat. (Jelenleg a legfőbb prioritás az olcsó termék, és nem az, hogy a beteg megadott időn belül újra munkaképes legyen.) Komoly, az egészségügyi piacon hosszú időre tervező gyártó, forgalmazó kiszámíthatóságot és előre lefektetett kondíciókat szeretne látni, hogy a termékfejlesztését, a szolgáltatásait azok szerint alakíthassa ki. A jelenlegi hektikus, évente akár többször változó, előre kiszámíthatatlan feltételeknek csak az tud megfelelni, aki olcsó, megismételhetetlen termékakciókból akar hasznot húzni, majd eltűnni.
Az új kormánynak az egészségügyön belül – sok más teendője mellett – elengedhetetlen dolga lesz foglalkozni a gyógyászati segédeszközökkel is. Az EU-ban felismerték, hogy az orvostechnológia egy olyan ágazat, amely nélkülözhetetlen az innovatív és hosszú távon fenntartható egészségügyi rendszer létrejöttéhez, hiszen a jelenlegi módszerekkel és technológiával nem lesznek „kezelhetők” a 10 év múlva mutatkozó igények.
Ennek érdekében támogatják a kkv-kat, forrásokat biztosítanak számukra, és ösztönzik a kutatásokat, fejlesztéseket.
Az European Wound Management Association (EWMA) felmérése szerint a krónikus sebek (pl. lábszárfekély) kialakulása egyike a legnagyobb, a normális életvitelt (és munkaképességet) befolyásoló tényezőknek. A korszerű sebkezelés időbeni biztosítása a betegek részére nemcsak a későbbi, nagyobb költségeket csökkenti, de a munkába történő gyorsabb visszatérés révén hozzájárul a GDP növeléséhez. Gondoljunk bele, Magyarországon minden pillanatban közel 35 ezer ember igényel sebkezelést (az EU átlagát vetítve hazánkra) és várhatóan esik ki a munkavégzésből. A célnak a leghatékonyabb sebkezelésnek kellene lennie, és nem annak íróasztal mellőli megszabása, hogy hány darab kötszert kaphat egy beteg havonta.
Összefoglalva az elmúlt nyolc év elmaradásait: meg kell oldani a hatékony és korszerű termékek befogadását a támogatási rendszerbe; az árak karbantartásával – és egyben a minőség megkövetelésével – érdekeltté kell tenni a gyártókat a hosszú távú kötelezettségvállalásban; információhoz kell juttatni a betegeket a promóciós rendelet megváltoztatásával; csökkenteni kell a bürokratikus és túlszabályozott gyse-forgalmazási előírásokat, és engedni a piac szabályozó mechanizmusát érvényesülni ezen piaci szegmensben is; vissza kell állítani az orvosok szakértelme és egyben felelőssége alapján működő rendszert a kézi vezéreltről.
Az említett problémákat természetesen lehet hatékonyan kezelni. Ennek legelső feltétele, hogy a döntéshozóknak a szakma bevonásával meg kell határozniuk a gyógyászati segédeszközök terén (is) a legalább 5 évre kitűzendő célokat. E célok alapján tárgyalni kell a gyártókkal és forgalmazókkal, és hosszú távú, mindkét fél számára előnyös megállapodásokon keresztül biztosítani a gazdaságilag még finanszírozható, legmagasabb színvonalú betegellátást.
A szerző a Replant Cardo Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.