BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Négymilliárdos szponzoráció orvosi rendezvényekre

Már csaknem 4 milliárd forinttal támogatták tavaly a gyógyszer- és orvostechnikai cégek a magyarországi szakmai rendezvényeket, illetve az orvosok részvételét ilyeneken. Jövőre már név szerint is közzétehető, hogy melyik cég, kinek milyen konferencia-részvételét finanszírozta

Az Európai Gyógyszergyártók és Egyesületek Szövetségének (EFPIA) transzparenciakódexe szerint legkésőbb 2016 januárjától minden tagvállalatnak, így a Magyarországon működő innovatív gyártóknak is nyilvánosságra kell hoznia az orvosokkal és az egészségügyi intézményekkel kötött szerződéseik legfontosabb adatait. Az érintett gyógyszeripari vállalatok már 2014 utolsó negyedévétől kezdve tájékoztatják erről a velük kapcsolatban álló orvosokat és kórházakat, akik, illetve amelyek az új szerződéseket már ennek ismeretében írták alá – tudtuk meg az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének igazgatójától. Némethi Erika jelezte: a nyilvánosságra hozandó adatok négyötöde a klinikai gyógyszervizsgálatokra fordított költéseket tartalmazza majd, ezeket összesítve teszik közzé. A fennmaradó egyötöd nagyobbik része olyan tételekről szól, amelyeket orvosi szervezetekkel és vállalkozásokkal kötött szerződés alapján fizettek ki, főleg előadásokért, tréningekért. Ezeket az összegeket a szervezetek vagy vállalkozások neve alatt hozzák nyilvánosságra. Csupán a fennmaradó, igen csekély hányad az orvosok konferencia-részvételére fordított támogatás, amit akkor lehet az orvos nevével nyilvánosságra hozni, ha az illető írásban hozzájárul.

Az eddigi visszajelzések alapján a doktorok többsége számára ez elfogadható – mondta Némethi Erika –, mert ők is úgy vélik: nagyobb probléma, ha valaki nincs tisztában az új terápiákkal és technológiákkal, mint az, hogy az alacsony orvosi fizetések miatt csak gyógyszergyári támogatásból tud részt venni külföldi szakmai továbbképzéseken, konferenciákon. Az adatokat a Magyarországról nyilvánosan elérhető céges online felületen kell majd közzétenni.

A gyógyszeripari költések közül a szakmai rendezvényekhez nyújtott támogatások Magyarországon egyedülálló módon már 2012 második felétől nyilvánosak, azokat az Országos Gyógyszerészeti Intézet teszi közzé saját honlapján. A nemcsak a gyógyszer-, hanem az orvostechnikai cégek által nyújtott szponzorációt is tartalmazó adatokból kiderül: évente több száz egészségügyi tanfolyam, konferencia, szimpózium, ülés és vándorgyűlés megrendezéséhez, illetve az azon való részvételhez nyújtanak anyagi segítséget orvosoknak, intézményeknek és szakmai társaságoknak a cégek, Budapesttől Isztambulon át egészen Dél-Koreáig. Csak a tavalyi támogatások összértéke megközelítette a 4 milliárd forintot, az eddig nyilvánosságra hozott összes támogatás pedig csaknem ennek a kétszeresére rúgott – vannak köztük néhány ezer forintos és milliós tételek is. Ez utóbbiakkal vagy olyan, külföldi konferenciákra segítették eljutni a szakembereket, mint az amerikai szív- és tüdőtranszplantációs és a nőgyógyászati rákkongresszus, vagy pedig Magyarországon megtartott nemzetközi kongresszusokat finanszíroztak. A nagyszabású hazai orvos szakmai konferenciák, nagygyűlések, rendezvénysorozatok megtartásához, amilyen a Magyar Pszichiátriai, illetve a Kardiológus Társaságé volt, szintén jelentős összegű, egyenként több millió forintos támogatást nyújtottak a cégek.

Szabályozott (költség)keretek

A hatályos jogszabályok szerint a gyógyszercégek kizárólag a rendezvénnyel közvetlenül összefüggő költségekhez nyújthatnak támogatást, így az utazási és a szállásköltségeket, a részvételi díjat, vagy a terembérletet finanszírozhatják. A gyógyszerpromóciós szabályok szerint a rendezvénytámogatás és az ajándékozás egy napra és egy főre jutó összege nem haladhatja meg a mindenkori havi minimálbér 5 százalékát (ez tavaly 5075 forint volt). A támogatásnak emellett szakmailag is adekvátnak kell lennie, tehát nem támogatható egy belgyógyász részvétele egy szívsebész-konferencián.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.