A május 5-én reggel 9 órától délután 3 óráig tartó konferencián a szektor legfontosabb szereplői és politikai döntéshozói szólalnak meg, köztük Szócska Miklós, Rácz Jenő, Éger István és Bogsch Erik.
A konferencia teljes programját megtekintheti itt
A témák: az egészségbiztosítási alap költségvetési helyzete, az orvoskar megváltozott helyzete és a kérdés: hogyan tarthatóak itthon a fiatal orvosok? Emellett megszólalnak a gyógyszeripari vezetői is, és a szakértők elmondják a véleményüket a Széll Kálmán Terv egészségügyre gyakorolt hatásáról is.
Először készült olyan kapacitástérkép a magyar egészségügyről, amely alapja lehet a rendszer átalakításának – kezdet bevezetőjét Nógrádi Tóth Erzsébet, a Világgazdaság egészségügyi szakújságírója, a konferencia házigazdája.
Az Új Széchenyi Terv pályázataiból 31 milliárd forint jut egészségügyre, ebből 1 milliárd forint egészségturizmusra. Nő a gyógyszercégek különadója, jelenleg 12 százalék, de akár 20 vagy ennél magasabb összeg is lehet. Duplájára nő az orvoslátogatói díj, amely a teljes rendszerre hatással lesz. Sokak szerint a beszállítók eddig hiteleztek az egészségügynek, de ez meg fog szűnni, ráadásul a szponzorálás is megszűnik majd, ez pedig azt jelenti, hogy az orvosok számos továbbképzéstől esnek el, amelyet intézményük nem tud finanszírozni. A gyógyszerkasszában eszközölt megszorítás a teljes ágazatra negatív hatással lesz majd.
A konvergencia program és a Széll Kálmán Terv között ellentmondás feszült: 2015-re az egészségügy GDP-arányos részesedését 5,9 százaléka növelnék, ez a visegrádi országok átlaga. Csakhogy eközben 0,5 százalékkal mérséklődik az egészségügyi alap költségvetése, így nem tudni, hogyan érhetjük el az 5,9 százalékot úgy, hogy a jelenlegi mintegy 4,6 százalék tovább csökken – mondta el Nógrádi Tóth Erzsébet.
Az első szettet megnyertük - fogalmazott Szócska Miklós államtitkár, hozzátéve: nem árul el több részletet a fent említett GDP-arányos emelkedés elérésének módjáról, a tárgyalások folyamatban vannak. Még a nehéz döntéseket is sürgetik, de bizonyítékok nélkül nem kezdünk neki az átalakításnak - szögezte le az államtitkár. Az életpályacsoportokat életkor szerint rendeznék, a kötelező továbbképzési periódusban pedig ingyenesen hozzáférhetővé teszik a kötelező krediket megszerzését. Szeptember és december között születhet meg az új finanszírozási struktúra.
Az OEP adatai a korábbi időszakban nem voltak olyan állapotban, hogy azonnal befolyásolhassák a döntéshozókat, ezért a Katéter-Mónika rendszer létrehozásával igyekszik a kormány feldolgozhatóvá tenni az adatbázisokat. Ezzel párhuzamosan országossá teszik a várólistákat. Hozzátette: világossá kell tenni, hogy a gondokat emberi erőforrás hiánya vagy rendszerprobléma okozza. Az önkormányzati szektor adósságváltását nem az egészségügyi rendszer okozza - ez egyértelmű - mondta az államtitkár. Ezek az adatok a kormányt is meglepték, ezért van szükség az evidens adatok tisztázására. A felmérésekből kiderült, hogy a kistérségek számára az ellátás minősége fontosabb, mint a közelség. A megkérdezett budapestiek a legrugalmasabbak, a többség szívesen utazna akár 40 kilométert is, ha ezzel jobban felszerelt kórházba kerülhet.
A 2007-ben kezdődő államháztartási konszolidáció éppen a válsággal egyidőben kezdődött. Magyarország elmaradt az EU átlagától és jelentősen eladósodott, ezen kell változtatnia a kormánynak - mondta el Banai Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium költségvetésért felelős helyettes államtitkára. A foglalkoztatás rendkívül alacsony, a szakképzési politika pedig nem hatékony. A kormány által ígért plusz 1 millió foglalkoztatottal csak azt a szintet érnénk el, amelyen ma tart Csehország.
Ami a gyógyszerkasszát illeti: ha bázisáron tekintjük a kiadásokat, 2000 előtt 300 milliárd forint alatt volt a kiadás, most 343 milliárd forint. Nemzetközi összevetésben sokat költünk gyógyszertámogatásra, ami sajnálatos, hogy ezt olyan struktúrában tesszük, amelyben az egészségügyre fordított költségek GDP-arányosan alacsonyak.
Az adósságszolgálat 1000-1100 milliárd forint, vagyis annyit költünk adósságfinanszírozásra, mint egészségügyre. A magyar államadósság finanszírozása tehát rendkívül drága. Ha az SZKT és a konvergencia program megvalósul, csökkenhet az államadósság és az államháztartási hiány, a makropálya pedig meghatározza az egészségügyre fordítható forrásokat is. Az optimista pálya 4-6, az óvatosabb 3 százalék körüli gazdasági növekedést feltételez, mindkét verzió esetében teljesítenünk kell a hiánykövetelményt. Ugyanakkor az egészségügyben a járulékbevételek csökkennek és egyre nagyobb központi költségvetési finanszírozást igényel a szektor. Ha csökkentjük az adósságfinanszírozás mértékét, akkor ezáltal az egészségügyre fordítható összeget is növelhetjük.
A kormányt csak az vigasztalhatja, hogy az egészségügyi intézmények vezetői még náluk is kevésbé irigylésre méltó helyzetben vannak – mondta Rácz Jenő, a Kórházszövetség elnöke. 236 milliárd forintnyi forrást vontak ki az eddigi konvergencia programok az egészségügyből. Miközben a források jelentős gondot jelentek, az erőforrások tekintetében a humán helyzet a legnehezebb.
Se rövid-, se hosszútávon nem mutatkozik kiút ezen a téren. Miközben fontos a gazdasági egyensúly, társadalmi fellendülés csak az egészségügy javításával képzelhető el. Az egészségügyi államtitkár már tavaly is hasonló diagnózist adott: a szolgáltatási csomagot nem lehet szűkíteni, az uniós forrásokat sokszor rosszul használjuk fel, a betegutakat újra kell szervezni.
A helyzet változatlan, a nullás kilométerkő mindenki számára elfogadható, így úgy tűnt, a kormány és a szakma ugyanolyan irányt követ majd. Az azonnali deregulációval elkerülhető volt az összeomlás és megkezdődött a kórházak adósságának rendezése. Igaz – hangsúlyozta Rácz Jenő – a jelenlegi folyamat jóval kevesebb, mint konszolidáció. 60 milliárd forintot fog kitenni a kórházi adósságállomány, ez azt mutatja, hogy a rendszer alkalmazkodott a forráselvonáshoz, hiszen részben ellensúlyozta a 200 milliárdos mínuszt.
A helyzet viszont nem javul, a beszállítók már az első negyedév végén követelik a tartozásokat. Nominálisan Magyarország nem költ sokat egészségügyre: ha a svéd modellt vesszük alapul, akkor duplázni kéne a gyógyszerkasszát. Ezt az ellátórendszer így és ennyiből nem lehet működtetni - szögezte le Rácz Jenő. A Semmelweis Terv irányaival mindenki egyetért. Viszont nem sikerült megoldani a HR-helyzetet, a feszültség nő, kórházakban is megkezdődött a kampány az orvosokért és az ötször jobb munkafeltételekkel a hazai intézmények nem tudnak versenyezni. A finanszírozás továbbra sem szektorsemleges, a kompenzációkat csak a szféra egy része kaphatta meg.
Csalódott vagyok az eddigi egészségügyi kormánytevékenység kapcsán - mondta Éger István, a Magyar Orvosi Kamara (MOK) elnöke. A szakértő szerint az orvosok arra számítottak, hogy az ellenzékben, a Nemzeti Egészségügyi Kerekasztal keretében kialakított programot tekintik majd alapul és ehhez képest határozzák meg a forrásokat. Csakhogy a kormány a gombhoz szeretné varrni a kabátot, a gazdasági szűkösség határozza meg az egészségügy helyzetét. A MOK nyolc éve ismerteti a problémákat és bár az ágazatban most csend van, kérdés, hogy ez a béke vagy a haldoklás csendje-e. "A hallgatás és a tehetetlenség kényszerében" van az orvostársadalom Éger szerint, az elvándorlás óriási veszélyt jelent.
Nincsenek válaszok, nincs szakmai kommunikáció és nincs előrelépés, hiába a nagy nevet viselő tervek. Helyenként már bizonytalan a betegellátás, nem biztosított az ügyelet, devalválódik a szakmai értékrend és ezzel együtt az ellátás minősége is, ez abból is látszik, hogy szaporodnak a sajtóban kiemelt negatív ügyek. A szakma a kitörési lehetőséget keresi, a legújabb mozgalom tömeges e-mailküldésekben nyilvánul meg. Nem csak a szerkezetet nem lehet fenntartani, de orvos sem lesz, aki gyógyítson, nem öt év, hanem egy hónap múlva.
A magyar ipari húzóágazata a gyógyszeripar, a hazai cégek versenyképessége összemérhető a nemzetközi versenytársakkal – mondta el Bogsch Erik, a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetségének elnöke, a Richter vezérigazgatója.
Bármilyen szomorú, de egyesek azt hiszik, hogy a gyógyszertámogatást a gyártók kapják, holott ez a betegeknek jut. A keretösszeg több mint öt éve változatlan, a tervezett megszorítások 60 százalékkal csökkenti az állami finanszírozást.
A támogatott gyógyszerek ára négy éve nem emelkedett, a gyógyszerkasszából egyre jelentősebb részt képviselnek a gyártói befizetések. A gyógyszerár-emelés elkerülhetetlen, ezt mutatja, hogy a közelmúltban meghozott döntések nyomán duplázódtak a betegek terhei. A gyógyszeriparban már 2003 óta alkalmazzák a külön befizetéseket, ez pedig nem tartható, a gyógyszerkassza növekedése nem hárítható át a cégekre. Ha a kutatás-fejlesztési helyzet nem javul, a hazai gyógyszergyártók kiszorulnak a piacról.
Az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének elnöke, Szolyák Tamás leszögezte: az egészségügyi kormányzatok Magyarországon zsírosbödönnek nézik az egészségügyet. A szektor folyamatos forráshiánnyal küzd, ezért sokszor a működésképtelenség benyomását kelti. A kistelepülési intézmények sokszor nem képesek megfelelő ellátást nyújtani, ha ritkább betegséggel találkoznak. A verseny célja: minél több egészség előállítása, ezért az innovációt is támogatni kell, erősítve a transzparenciát.
Az egészségügy a munkahelyek 10 százalékát adja, ezért ennek megfelelően kéne rá tekinteni - mondta el Erőss György, a Philips Magyarország orvosigazgatója. A közösségi egészségügyi kiadások terén az átlag alatt vagyunk, közel az európai minimumhoz, de az egyéni hozzájárulások terén közelítjük az európai számot. Ezért át kéne gondolni azt a feltételezést, miszerint a magyar egészségügy ingyenes. A számokból látszik: kórházi ágyunk bőven van, hiszen ez a finanszírozás alapja. A kórházak abban érdekeltek, hogy minél több ágyat tartsanak fel és nem a minőséget díjazza a rendszer. Vagyis a tevékenységet támogatják és nem az eredményt.
A százezer lakosra jutó MR és CT készülékek számát tekintve Magyarország az elmúlt pár évben még a környező országokhoz képest is lemaradt, CT-k esetében Magyarország az európai minimumot képviseli. A meglévő berendezések tehát sokkal nagyobb terhelés alatt vannak, ugyanakkor még mindig nincsenek teljesen kihasználva a finanszírozási korlátok, valamint a szakmai létszámhiány miatt. Szintén gondot jelent, ha egy készüléket egyszerre használjanak OEP- és magánfinanszírozottként, mert ez támadási felülete jelent az intézménynek. Holott a magánellátás bevonása jó módszer lehet a források növelésére. A képalkotó eszközök terén 2008 óta utolsó Magyarország a régióban, annak ellenére, hogy a legkorszerűbb berendezések is jelen vannak az országban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.