Preferált referenciaársáv-rend-szert alakítana ki az egészségügyért felelős államtitkárság a generikus (lejárt szabadalmi védettségű), kémiai úton előállított gyógyszerek társadalombiztosítási támogatására. Így ösztönözné nagyobb árengedményekre e gyógyszerek gyártóit. A hónap elején szakmai konzultációra bocsátott Semmelweis-vitairat készítői számolnak továbbá a lejárt szabadalmi védettségű biológiai készítmények másolatainak (biosimiler) piacra kerülésével is, amelyben jelentős tartalékok vannak.
Szóba jöhet, hogy a jelenlegi gyógyszerár-támogatási rendszer – ebben minden biztosított betegnek az adott betegségre rendelt orvosság után egyforma tb-támogatás jár – megváltozik. Megfontolandónak tartják a társadalmi, családi progresszivitás elvén nyugvó gyógyszerár-támogatást. Például azt, hogy a gyermekek adott életkoráig a gyógyszerek költségét az állam részben átvállalná. Ez utóbbi a magyarországi kedvezőtlen születésszám megváltoztatását célozná.
Nem büntetnék, hanem anyagilag ösztönöznék az orvosokat a költséghatékony gyógyszerrendelésre, és állami szakmai háttérintézmény koordinálásával betegtájékoztató programokat indítanának. A vitairatból kitűnik a közgyógyellátási rendszer megváltoztatásnak szándéka is annak érdekében, hogy a településenként jelenleg meglévő különbségek megszűnjenek.
Mivel a jövő évi gyógyszerköltségvetés azonos az ideivel, de a lakosság megbetegedési mutatói nem javultak, a kassza betartása érdekében szigorú gazdálkodás várható az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál. S mivel a kormány szándéka szerint a betegek gyógyszerterhe sem nőhet, várhatóan a gyártóknak kell ismét mélyen a zsebükbe nyúlniuk.
A most a parlament előtt lévő egészségügyi salátatörvény, benne a gyógyszertörvény módosításával, egybevág a kormány elgondolásaival. Gyógyszeripari elemzők úgy látják: a jogszabály-módosítások az olcsó generikus szereknek és a gyorsan növekvő kis cégeknek kedveznek, míg a valódi vesztesek a nagy hazai és külföldi gyógyszergyártók és azok lesznek, akik úgynevezett támogatásvolumen-szerződést kötnek a biztosítóval. Ez utóbbi alapján az idén – a tervezettnél nagyobb gyógyszerforgalom miatt – várhatóan 17 milliárd forintot fizetnek vissza ezek a cégek. Eddig a készítményükre kifizetett tb-támogatás túlköltése alapján fizettek vissza a biztosító pénzalapjába, a tervezett törvénymódosítás szerint a visszafizetést a biztosító gyógyszerköltségvetéséhez – ez jövőre 300 milliárd forint – viszonyítanák, annak arányában rendelnék el. Ezt azért tartják igazságtalannak a gyógyszergyártók szakmai szervezetei, mert úgy látják, hogy a kassza túlköltését nem azok fedeznék, akik a túllépést okozták, hanem azok, akik jelentős termékportfólióval rendelkeznek az OEP által támogatott gyógyszerkörben. Úgy tartják, hogy a törvénymódosítás keményen átszabja a piaci viszonyokat a kisebb cégek, ám nem a magyar kkv-k, hanem szintén a külföldi multik számára.
Egyébként továbbra is megmarad a gyógyszeriparra 2007-ben kivetett 12 százalékos különadó, amelynek összege az idén eléri az 57 milliárd forintot. A kutatás-fejlesztésen (k+f) alapuló gyógyszeriparnak tavaly ugyan sikerült elérnie, hogy a k+f befektetéseiket visszavonhatják az Egészségbiztosítási Alapba (EA) befizetett különadójukból. Úgy tűnik, hogy az adó-visszaigénylés ugyan megmarad, de azt nem az EA-ból tarthatják vissza a cégek, hanem az ügyben a nemzetgazdasági tárcával kell megállapodniuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.