Egy gyógyszergyártó számára a növekedés és a rentábilis működés érdekében elengedhetetlen az originális készítmények kutatása és fejlesztése – nyilatkozták egybehangzóan a Világgazdaságnak a hazai piac szereplői. Az új fejlesztésű gyógyszerek piaca évi több milliárd dollárra tehető világszinten, azonban egy-egy kutatás sok esetben eléri, de meg is haladja az egymilliárd dollárt. A gyártóknak hosszas fejlesztési folyamattal is kell számolniuk; egy-egy vegyület kifejlesztése általában három-öt évre tehető, de nem ritka a nyolc-tíz éves időtartam sem. Ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy a kutatás eredményt hoz: a Richter Gedeon Nyrt. esetében a cariprazine nevű hatóanyag egyik kutatási fázisát lezáró, úgynevezett mérföldkő kifizetés amerikai partnerétől, a Teva-Barrtól jelentősen növelte a társaság elmúlt félévi profitját, miközben a Forest Laboratorieszal közösen fejlesztett, a neuropátiás fájdalom kezelésére szolgáló hatóanyag klinikai kísérletei nem hoztak eredményt.
„Egy originális gyógyszer kutatása minden esetben egy orvosi-tudományos felméréssel kezdődik, de a majdani termék piaci potenciálját is vizsgáljuk” – mondja Szombathelyi Zsolt, a Richter Gedeon Nyrt. kutatási igazgatója. A Richter eredeti gyógyszergyártása hagyományosan a központi idegrendszer betegségeinek a kezelésére terjed ki – avat be a társaság tevékenységébe Szombathelyi Zsolt. Ezen belül is elsősorban a skizofrénia, a depresszió, a szorongás és a krónikus fájdalom kezelésére alkalmas vegyületekre összpontosítanak. A Richternél egyszerre több klinikai vizsgálat is zajlik, de azok számát a tervek szerint növelni fogják, valamint a társaság belépett a biotechnológia területére is.
A Richternél 1998-ban történt átszervezés eredményeképpen 2000-ben állt fel a jelenlegi kutatás-fejlesztési részleg, valamint akkor dőlt el végleg a ma is követett irány. A Richter külföldi partnereket is bevon a kutatás klinikai fázisába, ezt több elem is szükségessé teszi: a költségek, a kockázatok és az erőforrások megosztása közös, de így természetesen a profit is eloszlik. A lokális kutatások és fejlesztések nem rentábilisak, így a gyógyszeripari cégek ma már globális méretekben gondolkodnak – ismerteti Szombathelyi Zsolt a cég stratégiáját. A Richter két külföldi partnerrel dolgozik együtt az originális kutatás területén, ezek: az amerikai Forest Laboratories és a japán Mitsubishi-Tanabe. A megnövekedett számú klinikai vizsgálatok finanszírozása érdekében a Richter csoport 2009-ben jelentős mértékben, 28,1 százalékkal növelte kutatás-fejlesztésre fordított kiadásait, így az összeg elérte a 23,5 milliárd forintot, ez a társaság konszolidált árbevételének 8,8 százaléka.
Leitner György, a GlaxoSmithKline (GSK) Kft. ügyvezető igazgatója a Világgazdaságnak elmondta, hogy Magyarország is része a társaság kutatás-fejlesztő globális hálózatának. A GSK világszerte 15 ezer embert foglalkoztat csak ezen a területen világszerte, és csaknem ötmilliárd dollárt költ évente kutatás-fejlesztési tevékenységre. A GSK gödöllői vakcinagyártó üzemében zajlik például a pneumococcus elleni vakcinák új vivőanyagának a fejlesztése.
A társaság magyarországi gyógyszerklinikai fejlesztési tevékenysége a közép-európai régióban is kiemelkedik – tette hozzá Leitner György. Az elmúlt öt évben több mint 3,5 milliárd forintot költöttek, tavaly 27 klinikai vizsgálat folyt 138 centrumban, közel kétezer beteg bevonásával.
A vezető aláhúzta, hogy a kutatás-fejlesztés területén a vakcinák esetében jóval hosszabb ciklusokkal kell számolni, ugyanis vannak olyan vakcinák – például a malária elleni oltás vagy a HIV elleni védőoltás –, ahol már 25 éve próbálják megtalálni a hatékony megoldást. Átlagosan 8–14 évig tart egy vakcina kifejlesztése. Ha azonban egy védőoltás eljut fázis II-es vagy III-as klinikai szakaszba, onnantól jóval magasabb a sikerráta, mint egy hagyományos gyógyszer esetében. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.