BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdos szponzoráció

Több mint kétmilliárd forinttal támogattak tavaly a gyógyszer- és orvostechnikai cégek különféle szakmai rendezvényeket. Hamarosan az orvosoknak és az egészségügyi intézményeknek adott támogatások is nyilvánossá válnak

Budapesttől Milánón át Seattle-ig, kórházakban és klinikákon, sörözőkben és éttermekben, hotelekben és konferenciaközpontokban tartott több száz egészségügyi konferencia, szimpózium, ülés, tanfolyam, vándorgyűlés és egyéb esemény megrendezéséhez, illetve az azon való részvételhez nyújtottak anyagi segítséget magyar orvosoknak, intézményeknek és szakmai társaságoknak tavaly a gyógyszer- és orvostechnikai cégek. Az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) által közzétett információk alapján az összes támogatás éves szinten meghaladta a kétmilliárd forintot. Amióta pedig 2012 második felétől az OGYI kötelezően nyilvánosságra hozza az erre vonatkozó adatokat, összességében már a hárommilliárd forintot is meghaladta a gyógyszer- és orvostechnikai ipari szponzoráció összege.

A támogatások között vannak néhány ezer forintos és milliós tételek is. Ez utóbbiakkal vagy olyan, külföldön megtartott világkonferenciákra segítették eljutni az arra érdemes szakembereket, mint az amerikai transzplantációs, illetve rákkongresszus, vagy Magyarországon megtartott nemzetközi kongresszusokat finanszíroztak. A nagyszabású hazai orvos szakmai konferenciák, nagygyűlések megrendezéséhez, mint például a Dermatológiai Társulat vagy a Hypertónia Társaság éves rendezvénye, szintén jelentős összegű, egyenként több millió forintos támogatást nyújtottak a gyógyszercégek. A cégek kizárólag a szponzoráltaknak a rendezvénnyel közvetlenül összefüggő költségeit finanszírozhatják, így az utazási és a szállásköltséget, a részvételi díjat, vagy a terembérletet.

A gyógyszeripari rendezvénytámogatásokat Európában egyedül Magyarországon kell nyilvánosan hozzáférhetővé tenni. Hazánkban ily módon bizonyos szempontból szigorúbbak a gyógyszeripar marketingtevékenységére vonatkozó etikai előírások, mint másutt. Az önszabályozás jegyében azonban a cégek is szigorítanak: az Európai Gyógyszeripari Egyesületek Szövetségének (EFPIA) transzparencia kódexe szerint legkésőbb 2015 januárjától minden tagvállalatnak – így a Magyarországon működő cégeknek is - nyilvánosságra kell hoznia az orvosokkal és az egészségügyi intézményekkel létrejött szerződéseik legfontosabb adatait is. Mégpedig úgy, hogy a támogatott abból beazonosítható legyen, és az is pontosan látható legyen, mire és mekkora összeget kapott. Richard Bergström, az EFPIA elnöke a közelmúltban úgy nyilatkozott a Világgazdaságnak, hogy sok cég már kialakította a belső szabályzatát arra vonatkozóan, hogy csak azokkal az orvosokkal, kórházakkal dolgoznak együtt a jövőben, akik ehhez a nyilvánossághoz hozzájárulnak. A legnehezebb az elnök szerint annak megértetése lesz, hogy a továbbképzésekre, a kongresszusokra csak a támogatásokon keresztül tudnak eljutni, mert erre egy intézménynek egyetlen fillérje sincs. Ezért semmi szégyellnivaló nincs abban, ha ezt valaki megfinanszírozza.

A többség betartja a szabályokat

A gyógyszerpromóciós szabályok szerint a rendezvénytámogatás és az ajándékozás egy napra és egy főre jutó összege nem haladhatja meg a mindenkori havi minimálbér 5 százalékát, jelenleg a 4900 forintot. Az ajándéknak, konferenciának ráadásul szakmailag is indokoltnak és adektávnak kell lennie, egy háziorvos például nem utaztatható miamii agysebészkongresszusra. A szabályszegő forgalmazókat 25, gyártókat akár 500 millió forintra is bírságolhatna az Országos Gyógyszerészeti Intézet, de ilyesmire még nem volt szükség, az összbírság az elmúlt két évben nem érte el a százmillió forintot.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.