Szorongatott könyvkiadók
A könyvkiadás végét jelentheti, ha a nagy internetes szolgáltatók – a Google, az Amazon, vagy a Barnes & Noble – a kiadókat áraik csökkentésére kényszerítik a már bevezetett, valamint bejelentett változásaikkal. Az új gyakorlat alapján az Amazon minden elektronikus könyvet 9.99 dollárért adna az Egyesült Államokban, valamint a Google több millió lejárt jogdíjú könyvet tenne közzé szabad felhasználásra – azonban erről nem egyeztettek a könyvkiadókkal, melyek ezt nehezményezik, és ellenséges lépésként értékelik - írta a Financial Times.
Arnaud Nourry, a világ második legnagyobb könyvkiadójának, a francia Hachette vezérigazgatója szerint az e-könyvek kereskedői egyoldalú, a nyomtatott könyvek piacán működő cégekkel a nem egyeztetett politikájuk miatt a kiadók nyereségét gyakorlatilag eltűntethetik. A Hachette a közelmúltban még közös tervek lehetőségéről számolt be a Google-lal annak elképesztő online jelenléte miatt, de a történtek miatt mostanra inkább más francia kiadókkal való szorosabb együttműködés mellett döntöttek.
„Egyrészről ott van több millió kiadvány ingyen, melyek után nem kell már jogdíjat fizetni, másrészről pedig ott vannak a modern, kortárs „bestseller” írók művei, melyeket az Amazonon kívül mindenkinek kizárólag 9.99 dollár alatt érdemes árulnia” – mondta Nourry. Ez összességében ellehetleníti a kiadókat, és felbecsülhetetlen versenyhátrányt okoz - vélik az iparág elemzői.
Nem bízzák a véletlenre
Eközben egyre több jel utal arra, hogy a piac már döntött a két fél vitájában, de legalábbis megadja a lehetőséget az e-könyvek terjedésének.
A Sony érintőképernyővel és Wi-Fi kapcsolattal rendelkező elektronikus könyvolvasót dobott piacra Daily Editon néven, amely az Amazon közel két évvel ezelőtt bemutatott Kindle e-book-olvasójának kíván versenyt támasztani. A japán vállalat ezen kívül még két olcsóbb olvasó árusítását kezdi meg, ezek azonban nem képesek a vezeték nélküli kapcsolatra. A 17,8 centiméter széles kijelzőn a szemnek is kényelmes méretben olvasható elektronikus könyvekből egyszerre ezer „kötet” fér el a készülék memóriájában, amit akár a Google, vagy éppen amerikai könyvtárak honlapjairól lehet letölteni.
A világ legnépszerűbb, immár 36 éve készülő turisztikai kézikönyve, a Lonely Planet is mérföldkőhöz érkezett. Miközben szeptemberben várhatóan eladásra kerül a százmilliomodik könyv is, a kiadvány egyre erősebb digitális jelenlétre készül. A társaság fizetős tartalmakat kínál, melyek a megjelent könyveket praktikus tanácsokkal egészítik ki.
Kisebb szennyezés
Az elektronikus könyvek és könyvolvasók elterjedését az is nagy mértében elősegítheti, hogy sokkal kisebb környezeti szennyezést okoznak – az előállítás hatásait is beleértve –, mint a hagyományos könyvek. Az egyre környezettudatosabb fogyasztók akár ezt a szempontot is figyelembe vehetik, ha a jövőben kiválasztanak egy kikapcsolódást jelentő olvasnivalót és annak felületét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.