BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elektronikus támadás a könyvkiadók ellen

Komoly harc készülődik a nyomtatott könyvek kereskedői és az elektronikus kiadványokkal foglalkozó online áruházak között. Úgy tűnik, hogy az internetes cégek számára eljött a pillanat, amikor érvényesíteni akarják az elektronikus kereskedelemből származó előnyt, ami jóval kisebb költséggel jár, így nagyobb árrést is eredményez – számol be a Financial Times.

Szorongatott könyvkiadók

A könyvkiadás végét jelentheti, ha a nagy internetes szolgáltatók – a Google, az Amazon, vagy a Barnes & Noble – a kiadókat áraik csökkentésére kényszerítik a már bevezetett, valamint bejelentett változásaikkal. Az új gyakorlat alapján az Amazon minden elektronikus könyvet 9.99 dollárért adna az Egyesült Államokban, valamint a Google több millió lejárt jogdíjú könyvet tenne közzé szabad felhasználásra – azonban erről nem egyeztettek a könyvkiadókkal, melyek ezt nehezményezik, és ellenséges lépésként értékelik - írta a Financial Times.

Arnaud Nourry, a világ második legnagyobb könyvkiadójának, a francia Hachette vezérigazgatója szerint az e-könyvek kereskedői egyoldalú, a nyomtatott könyvek piacán működő cégekkel a nem egyeztetett politikájuk miatt a kiadók nyereségét gyakorlatilag eltűntethetik. A Hachette a közelmúltban még közös tervek lehetőségéről számolt be a Google-lal annak elképesztő online jelenléte miatt, de a történtek miatt mostanra inkább más francia kiadókkal való szorosabb együttműködés mellett döntöttek.

„Egyrészről ott van több millió kiadvány ingyen, melyek után nem kell már jogdíjat fizetni, másrészről pedig ott vannak a modern, kortárs „bestseller” írók művei, melyeket az Amazonon kívül mindenkinek kizárólag 9.99 dollár alatt érdemes árulnia” – mondta Nourry. Ez összességében ellehetleníti a kiadókat, és felbecsülhetetlen versenyhátrányt okoz - vélik az iparág elemzői. 

Nem bízzák a véletlenre

Eközben egyre több jel utal arra, hogy a piac már döntött a két fél vitájában, de legalábbis megadja a lehetőséget az e-könyvek terjedésének.

A Sony érintőképernyővel és Wi-Fi kapcsolattal rendelkező elektronikus könyvolvasót dobott piacra Daily Editon néven, amely az Amazon közel két évvel ezelőtt bemutatott Kindle e-book-olvasójának kíván versenyt támasztani. A japán vállalat ezen kívül még két olcsóbb olvasó árusítását kezdi meg, ezek azonban nem képesek a vezeték nélküli kapcsolatra. A 17,8 centiméter széles kijelzőn a szemnek is kényelmes méretben olvasható elektronikus könyvekből egyszerre ezer „kötet” fér el a készülék memóriájában, amit akár a Google, vagy éppen amerikai könyvtárak honlapjairól lehet letölteni.

A világ legnépszerűbb, immár 36 éve készülő turisztikai kézikönyve, a Lonely Planet is mérföldkőhöz érkezett. Miközben szeptemberben várhatóan eladásra kerül a százmilliomodik könyv is, a kiadvány egyre erősebb digitális jelenlétre készül. A társaság fizetős tartalmakat kínál, melyek a megjelent könyveket praktikus tanácsokkal egészítik ki. 

 Kisebb szennyezés

Az elektronikus könyvek és könyvolvasók elterjedését az is nagy mértében elősegítheti, hogy sokkal kisebb környezeti szennyezést okoznak – az előállítás hatásait is beleértve –, mint a hagyományos könyvek. Az egyre környezettudatosabb fogyasztók akár ezt a szempontot is figyelembe vehetik, ha a jövőben kiválasztanak egy kikapcsolódást jelentő olvasnivalót és annak felületét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.