Az Aon Hewitt tizenöt éve méri a dolgozói elkötelezettséget hazánkban. A kutatás azokat a munkavállalókat tekinti elkötelezettnek, akik másoknak is ajánlják a munkahelyüket, nem tervezik a váltást és az elvárásokon felül teljesítenek. Magyarországon egy átlagos vállalatnál a globális átlaggal azonos szintű ez a kötődés, míg Európa álláshelyei rosszabb képet mutatnak, 57 százalékosat.
Az európai unós csatlakozás idején a hazai munkavállalóknak még az 50 százaléka el tudta képzelni, hogy más tagországokban vállaljon munkát, és körülbelül egyharmaduk tervezte is ezt.
– Ez a magabiztosság a 2008-as globális válság után összeomlott, a dolgozók elkezdtek ragaszkodni az állásukhoz, féltek a leépítésektől – mondta Bakos Réka, az Aon Hewitt elkötelezettségmérés és fejlesztés üzletág vezetője. - Öt-hat éve ismét erősödik ez a fajta önbizalmi index, de a 2004-es szintnek még a közelében sincs.
Az 1980-1995 között született Y-generáció tagjaival vagy az informatikai szakmák képviselőivel, mint megtudtuk, más a helyzet, rajtuk sokkal inkább érezhető a magabiztosság. Előbbiek fiatalok és korszerű a tudásuk, utóbbiak hiányszakmában dolgoznak. A fiatal informatikusok: a fentiek szerint most övék a jövő.
A 62 százalékos elkötelezettségi ráta tovább árnyalható. A munkahelyükhöz erősen ragaszkodó és lojális dolgozók csupán 15-20 százalékát teszik ki a teljes populációnak. A másik véglet 3 százalékos, ez a csoportot lélekben felmondottnak nevezi a szakma. E motiválatlan, kifelé kacsingató dolgozókkal érdemes mihamarabb döntésre vinni a dolgot.
– Az elkötelezettség nem azonos az elégedettséggel – mondta Bakos Réka. – Az elkötelezettség direkt eszközökkel nem befolyásolható, míg az elégedettségért sokat tehet a munkáltató.
Korábbi kutatások azt mutatták ki, a fizetésemeléssel pozitív irányba mozdítható az elkötelezettség, de ez átlagosan csupán 3 hónapig tart, utána beépül az elvárások közé. A fizetésnek egyébként nem az abszolút értékét tekinti lényegesnek a dolgozók nagy része, hanem a teljesítményarányosat. Az elvégzett munka mennyiségét és minőségát miként értékelik a munkahelyen: ez a kérdés.
A korábbi évekhez képest új trend is megmutatkozott idén: fontos tényező lett, hogy a vállalkozások mennyire képesek megtartani a legjobb embereiket. A felmérés szerint kevesebb mint minden második dolgozó gondolja úgy, hogy rendelkezésére áll a munkavégzéshez szükséges humánerőforrás.
A munkavállalók 44 százaléka nem bízik abban, hogy a cége képes megtartani a legjobb embereit. Ez abból is fakad, hogy a legtöbb dolgozó úgy érzi, a vállalaton belül kevés a fizetés és az előrelépési lehetőség is.
Bakos Rékát a magas elkötelezettségi arány és az állásvesztéstől való félelem kapcsolatáról is kérdeztük. Nem azért elkötelezettek-e a munkavállalók, mert féltik a munkahelyüket? A megkérdezett dolgozóknak ugyanis csak egyharmada gondolja úgy, hogy könnyen elhelyezkedne, ha kitennék a cégétől, 22 százalék viszont határozott tart ettől, és fél a munkaerő-piacra kerüléstől. A kelet-közép európai régióban a válság óta folyamatosan a sereghajtók között van Magyarország ezzel az értékkel.
Termelni szeretettel
Egy kutatás szerint a brit közszféra évi 26 milliárd fontot bukik veszít a munkavállalók motiválatlansága miatt. Bakos Réka szerint aki szereti a munkahelyét, az jobban dolgozik, így a cégek is egyre inkább törekszenek arra, hogy elkötelezetté tegyék a dolgozóikat. A vállalatok teljesítménye nagyban függ attól, hogy a dolgozók mennyire tudják kihozni magukból a maximumot.
Jól mutat a CV-ben
Nemcsak a márkák, a telefonok, laptopok, magas szárú tornacipők és órák fontosak az 20-35 éves korosztály számára. Bakos Réka tapasztalatai szerint ezek a fiatalok a prémium munkahelyeket is gyűjtik. Jól mutat az önéletrajzban (CV) egy-két év, de még néhány hónap is, amit elismert és általában multinacionális brandet képviselő világcégnél vagy népszerű magyar start up-nál töltöttek el.
Fontos az egyensúly
A versenyképes fizetés itt csak a negyedik helyen szerepel a munkahelyhez ragaszkodás megítélésében a Randstad Hungary korábbi kutatása szerint. Az alkalmazottak elégedettsége és lojalitása szempontjából a munka és a magánélet közötti egyensúly, valamint ezzel összhangban a rugalmas munkavégzés a legfontosabb. A harmadik helyen a közvetlen felettessel való kapcsolat áll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.