BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak jövője van a villanyautónak

Ma még sehol nincs kiépítve a megfelelő töltőhálózat, ez még évekig eltarthat

Minden nagy autószalon előtt sorra jönnek az elektromos gépkocsikról szóló hírek. A hónap végén nyitó párizsi nemzetközi bemutatón is gyakorlatilag minden nagy autóipari csoport kiállítja kísérleti járművét. Köztük lesz az a modell is, amelyet Citroën C-Zero, Peugeot iOn és Mitsubishi i-Miev néven is láthat a nagyközönség, miután mindhárom márka ugyanazt a kocsit gyártja, csak más-más néven.

Az előzetes hírek szerint a Peugeot iOn – piactól függően – 33-35 ezer euróba kerül majd, elterjedésére azonban a Peugeot sem számít a közeljövőben: az iOn gyártását fokozatosan futtatják fel, az évente 50 ezer darabos kapacitást csupán 2015-ben érik el. Ennek oka nemcsak a miniautóhoz képest viszonylag magas ár, hanem az is, hogy az elektromos gépkocsit gyakorlatilag csak otthon töltheti fel a tulajdonos.

Körülbelül húsz év kell ahhoz, hogy elérhető áron olyan lítiumakkumulátoros autókat gyártson az ipar, amelyek hatótávolsága megegyezik a mai benzinmotoros járművekével. Addig, amíg elterjednek a teljesen elektromos autók, komoly infrastrukturális fejlesztésekre, a lítiumionos akkumulátorokhoz gyorstöltő „kutak” hálózatára van szükség – mondta Thomas Weber, a Daimler AG kutatás-fejlesztési igazgatója. Töltőállomások azonban gyakorlatilag nincsenek: Portugália első elektromos kútját például júliusban avatták fel a Renault-Nissan csoport által fejlesztett elektromos hajtású Nissan Leaffel. A kiskocsi Portugáliában 30 ezer euróba kerül.

A Peugeot szerint pedig a villanyautók európai piacának sikere nagymértékben függ a vásárlást, illetve a használatot érintő adó mértékétől, az infrastruktúra létesítésétől, a városi közlekedés esetleges ökológiai indoklású korlátozásától és a fosszilis üzemanyagok áringadozásától. Az európai autógyártó-szövetség legfrissebb tanulmánya azt írja, hogy a tölthető elektromos autók piaci részesedése tíz év múlva érheti el a 3 százalékot. Azután évről évre gyorsabban bővülhetnek az eladások, de az Európai Unióban mindenekelőtt egységes szabványokat és töltőhálózatot kellene létrehozni. Ez azonban évekig tarthat, hiszen Brüszszel csupán 2017-től teszi kötelezővé az egységes töltő- és csatlakozórendszerek használatát az újonnan forgalomba kerülő járművek számára.

Mindezek alapján nem is meglepő, hogy a Peugeot az iOnnal főképp az önkormányzatokat, a helyi hatóságokat és közüzemeket, a közlekedési és energetikai vállalatokat, a lízingcégeket, kölcsönzőket és a vállalati flottákat veszi célba. A cég közleménye szerint ugyanakkor „csekélyebb számban magánvásárlók is számításba jönnek, akik a márkában megbízva előfutárai lennének az újfajta autózásnak”. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.