BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyelőre kevés kkv vált

BellResearch: aggódhat az az áram- és gázszolgáltató, amelyet az ügyfele csak négyesre osztályoz

Szolgáltatóváltás. Egy-két éven belül jelentősen megnőhet a hazai vállalatok és intézmények közös áram- és gázvásárlását segítő beszerzési társulások száma – sugallja az a felmérés, amelyet a BellResearch tanácsadó cég végzett a jórészt kis- és középvállalati kategóriába sorolható hazai áram- és gázvásárlók körében. „A beszerzési társulásokon keresztül a fogyasztók kedvezőbb feltételeket érhetnek el. A kapott árkedvezmény annál vonzóbb, minél nagyobb a felhasználásuk, s minél jobban képesek előre jelezni a fogyasztásuk ütemezését” – magyarázta lapunknak Virágh Miklós, a cég kutatási igazgatóhelyettese. A 44 ezer vállalati és intézményi felhasználó körében végzett felmérés alapján a vevők mintegy öt százaléka áll már ma is kapcsolatban valamilyen beszerzési társulással, tőlünk nyugatra azonban az arány sokkal nagyobb.

A beszerzés ésszerűsítésére – például szakértők, tanácsadók vagy közvetítők mielőbbi alkalmazására – sarkallhatja az érintetteket a tanulmány egy másik kedvezőtlen tapasztalata is. Mint kiderült, a megkérdezett felhasználók nagy része még az áram- és gázvásárlás egy csomagban történő kezeléséig sem jutott el, ha pedig szolgáltatóváltásra vagy új energiaszerződés kötésére kerül sor, minden ötödik cégnél a gazdasági vagy az adminisztratív ügyekkel foglalkozó alkalmazott, kis túlzással a titkárnő dönt. Nem jobb a helyzet annál a 37 százaléknál sem, ahol az első számú vezető határoz a kérdésben, mert többnyire ő is híján van a döntéshez szükséges ismereteknek. Igaz, a szolgáltatóknak sem érdeke, hogy az ügyfelek könnyen össze tudják hasonlítani a piacon lévő ajánlatokat. Mindazonáltal a szállítót váltott kkv-k kétharmad részben elégedettek a döntésükkel. Igaz ez a rendben működő, de tulajdonosváltási perekbe bonyolódott EMFESZ Kft. ügyfeleire is. „A cég azt kommunikálja, hogy stabilan működik, s ezt az ügyfelei el is fogadták” – válaszolt a szakember.

Magát a szolgáltatóváltást mintegy 80-90 százalékban határozza meg az ár, de szerepe van benne a fogyasztói elégedettségnek is. „Ha a szolgáltató csak négyes osztályzatot kap a teljesítményére, számíthat rá, hogy az ügyfele akár csekély árkedvezményért cserébe is hátat fordít neki” – mutatott rá Virágh Miklós. Ezzel együtt a magyar piac még nagyon lusta. A megkérdezettek fele válaszolta azt, hogy saját maga egyáltalán nem keresett a piacon új áram- vagy gázszállítót, illetve, hogy a cégét sem kereste meg egyetlen kereskedő sem. A kereskedők részéről persze csak látszólagos a passzivitás. Valójában nagy erőkkel keresik az új ügyfeleket, csak éppen mazsoláznak: elsősorban a nagyobb fogyasztású, a jól fizető és a stabil vevőket igyekszenek felkutatni. BHL

Elégedettek a szolgáltatót váltó lakossági fogyasztók

„A lakossági gázpiac liberalizációja sajátos helyzetet hozott: a nagyipari gázpiac egyik jelentős szereplője gas.hu márkanéven indított – az ország teljes területén elérhető – lakossági gázkereskedelmet. Az akkor közüzemi (ma egyetemes) szolgáltatók nem mentek át egymás területére, ennek megfelelően a liberalizált piac ismerete 2008-ban és 2009 első felében gyakorlatilag abban a kérdésben merült ki, hogy valaki ismeri vagy nem ismeri a gas.hut” – mutatott rá kérdésünkre Gallyas Igor kommunikációs szakértő.

2009 közepén vált érezhetővé jelentősebb és egyben összetettebb lakossági érdeklődés. A szolgáltatóváltás két alapmotivációja jelenleg az alacsonyabb ár és a korábbi szolgáltatóval kapcsolatos elégedetlenség. Az egyetemes szolgáltatók egyelőre nem mentek bele az árversenybe, saját szolgáltatásuk kibővítésével vagy kiegészítő szolgáltatások nyújtásával igyekeznek megtartani fogyasztóikat.

A szolgáltatót váltók több mint 90 százaléka elégedett a megtakarítás mértékével és a váltás körülményeivel. A tapasztalatok szerint 8 százalék az a kedvezmény, amely miatt már váltanak a lakossági felhasználók.

2009 közepén vált érezhetővé jelentősebb és egyben összetettebb lakossági érdeklődés. A szolgáltatóváltás két alapmotivációja jelenleg az alacsonyabb ár és a korábbi szolgáltatóval kapcsolatos elégedetlenség. Az egyetemes szolgáltatók egyelőre nem mentek bele az árversenybe, saját szolgáltatásuk kibővítésével vagy kiegészítő szolgáltatások nyújtásával igyekeznek megtartani fogyasztóikat.

A szolgáltatót váltók több mint 90 százaléka elégedett a megtakarítás mértékével és a váltás körülményeivel. A tapasztalatok szerint 8 százalék az a kedvezmény, amely miatt már váltanak a lakossági felhasználók.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.