Ám kérdés, meddig tart a boom. Hiába ugyanis a támogatás, ha közben az eddigi 15 évről 20-25-re nő a megtérülési idő amiatt, hogy a hmke-k tulajdonosai januártól kevesebbet kapnak az általuk eladott áramért. Az átvételi ár azért csökkent, mert 10 százalékkal esett az elszámolás alapját képező hatósági tarifa is. Ez utóbbiakra az Elmű-Émász kommunikációs igazgatója, Boross Norbert hívta fel lapunk figyelmét, hozzátéve, hogy még az sem tudható, hogy a hmke-k meghatározók részét kitevő napelemek működőképesek lesznek-e 20-25 év múlva is. E beruházások tőkemegtérülés nélkül eddig is csak 4-5 százalékos hozamot ígértek. Az Elmű-Émász területén lévő háztartási kiserőművek többsége egyébként nem háztartások, hanem olyan mikrovállalkozások tulajdonában van, amelyek telephelye az adott családi ház. (Összefügghet a megtérülési idő kitolódásával, hogy az utóbbi időben megszaporodtak a napelem-kiárusítások. Szélkerékkel csak mutatóba, inkább hobbiból termelnek a hozzáértők áramot, és ritka a biogázos megoldás is.)
A minierőművek kétféle módon működhetnek: szigetüzemben, azaz a területi hálózati rendszertől függetlenül, illetve arra rácsatlakozva. Mivel a szigetüzemű létesítményekre nincs bejelentési kötelezettség, adatot sem tudtunk szerezni arra nézve, hogy hány ilyen van az országban.
E létesítmények tulajdonosai a szükséges infrastruktúra híján nem tudják eladni a fölösleges áramukat, ráadásul rendszereik többe is kerülnek, mint a nem szigetüzeműek, mert azokhoz például akkumulátort, feszültség-átalakítót (invertert) töltésvezérlőt is kell telepíteni, hívja fel a figyelmet honlapján a Magyar Energia Hivatal (MEH). A szigetüzemű hmke-k kialakítása csak ott célravezető, ahol egyébként akadozik a hálózati áramellátás.
Olcsóbb, és az árameladási lehetőség miatt tehát érdemesebb tehát rácsatlakozni az adott területileg működő hálózati társaságra rendszerére, és a társaságra hagyni a szabályozási feladatokat. E hmke-k tulajdonosai – nagyjából 1400-1500-an vannak a cégektől kapott tájékoztatás szerint– a hálózati céggel többnyire havonként, szaldó alapon számolnak el, de van mód évenkénti elszámolásra is. A szaldó alapú elszámoláshoz egy speciális mérőt kell telepíteniük, amely jelzi a vételezést és a hálózatra való áramtáplálást is. Fontos azonban tudni, hogy ugyanakkora villamos energia mennyiségért összességében nem ugyanannyit fizet a felhasználó, mint amennyit kap érte. Amikor ugyanis vételez, egyúttal fizet a hálózat használatáért is, ugyanúgy, mint más felhasználó is. Amikor viszont elad, csak az áramáért kap pénzt.
A Magyar Energia Hivatalnál az említettnél kevesebb, 1138 hmke-t tartanak nyilván, s mint lapunkat tájékoztatták, 2011 végén ebből csak 593 működött, 3621 kilowatt beépített kapacitást képviselve.
A hkme-k telepítéshez a KEOP-2012-5.50, és a KEOP-2012-4.10.0 pályázaton nyerhető 60, 85, illetve 100 százalékos támogatás. Az igénylés három fő lépcsőből áll az E.Ontól kapott tájékoztatás szerint. Egyrészt úgy kell beadni az igénylését, hogy ahhoz csatolni kell a majdani hálózati cég előzetes befogadási nyilatkozatát, és a telepítendő létesítmény műszaki adatait. Második lépésként, vagyis az előleg lehívásához fel kell mutatnia a hálózati cég végleges befogadó nyilatkozatát, és arra vonatkozó kötelezettség-vállalását is, hogy hajlandó lesz a létesítményt a hálózatára csatlakoztatni. Végül a pályázat lezárásához kell az új műszaki állapotot rögzítő jelentés is.
Mindez január 1-jétől annyiban megnehezült, hogy a napelemek és a hőt termelő) napkollektorok telepítéséhez építési engedély kell. Szabó Máté ombudsman a napokban a változtatás felülvizsgálatát kérte a belügyminisztertől a háztartási célú beruházások esetében. Pintér Sándor a napkollektorok esetében a kormányrendelet kiegészítése mellett foglalt állást, de a napelemekről azt mondta, hogy várható elterjedésük miatt differenciált, méretfüggő anyagi norma kidolgozására van szükség.
Két fideszes képviselő tegnap szociális közműszolgáltatásról szóló törvénymódosító javaslatot nyújtott be. Elsősorban az elosztótársaságok feladatkörét bővítenék, de ehhez nem rendelnének elismerhető költségeket.
Két fideszes képviselő tegnap szociális közműszolgáltatásról szóló törvénymódosító javaslatot nyújtott be. Elsősorban az elosztótársaságok feladatkörét bővítenék, de ehhez nem rendelnének elismerhető költségeket. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.