Erős nyomás nehezedik az Európai Bizottságra, hogy 2020-ig 10 százalékról 6,8-re mérsékelje a felhasznált üzemanyagokon belül a megújulók elérendő arányát. Az Európai Bizottság számára készített legfrissebb hatástanulmány szerint ugyanis a korábban feltételezettnél nagyobb környezeti és gazdasági hátránnyal jár a megújulókon belül jelentős arányt képviselő bioüzemanyagok előállítása. Hasonló eredményt hozott egy minapi, franciaországi felmérés is. A szinte minden országban állami támogatást élvező bioetanol- és biodízelgyártást már évek óta érik támadások amiatt, hogy kereslete felnyomja az érintett haszonnövények mint élelmiszer-alapanyagok árát is, sőt ellátási zavart is okozhat. A mostani figyelmeztetés rámutat azokra a károkra is, amelyek az erdők mezőgazdasági termelési célú kiirtásával járnak – írja a Financial Times Deutschland.
„Az üzemanyag-irányelvvel kapcsolatos hivatalos brüsszeli üléseken, amelyeken a KHEM képviselője is rendszeresen részt vesz, Dánia, Hollandia és Nagy-Britannia jelezte írásban, hogy a bizottság további segítségére van szüksége annak a direktívának az átültetéséhez, amely előírja a fenti 10 százalékot” – válaszolták lapunknak a szaktárca kommunikációs osztályán. Hangsúlyozták, hogy a konkrét bioüzemanyag-százalék csökkentésére a hatályos direktíva módosítása nélkül nem látnak lehetőséget, vagyis a bizottságnak előbb egy erre vonatkozó módosító javaslatot kell benyújtania, s csak utána vizsgálható meg a 10 százalék 6,8-re történő csökkentése. Egyébként a 2010-re előírt 5,75 százalékos indikatív célszám megvalósítása is okozott nehézségeket a tagállamoknak, így a 2020-ra vonatkozó, jelenleg kötelezően előírt 10 százalékos célszám elérése is nagy kihívást jelenthet.
A tagországoknak júniusig kell eldönteniük, hogyan kívánják elérni a 10 százalékos fossziliskiváltási célt. „A hazai adottságok – terményfölösleg, felhasználatlan mezőgazdasági terület, mezőgazdasági hulladékok – alapján Magyarországon évi másfél millió tonna biodízelt lehetne előállítani. Ennyivel úgy lehetne teljesíteni a 10 százalékos elvárást, hogy a termékek háromnegyedét még exportálhatnánk is. Ekkor az ország nem a bioüzemanyagok alapanyagának, hanem a végtermékek kivitelében válna erőssé” – mondta lapunknak Héjj Demeter, a Magyar Bioetanol Szövetség elnöke. Ehhez persze – uniós mintára – Magyarországon is támogatni kellene a területet.
Most azonban az új aggályok miatt a 10 százalék is veszélyben van. Az ügyben komoly felelősség nehezedik Günther Oettinger uniós energiabiztosra, mert az EU nemcsak azzal hibázhat, hogy továbbra is kiáll a környezetet károsító bioüzemanyag-termelés további serkentése mellett, de azzal is, ha rossz mérlegelés alapján csökkenti a 10 százalékban meghatározott megújuló-részarányt. Az EU-ban mára hatalmas iparággá fejlődött a bioüzemanyag előállítása. 2004-től 2008-ra az éves bioetanol- és a biodízel-termelés is körülbelül megötszöröződött, az előbbi közel 2,9 milliárd litert, az utóbbi 7,8 millió tonnát tesz ki. Közben új beruházások folynak, ezek összkapacitása eléri a meglévő kapacitások mintegy ötödét. Hasonló lendülettel bővült a hazai bioüzemanyag-előállító képesség is, amely ma 150 millió literen, illetve 105 ezer tonnán áll.
A szövetség elnöke azonban kis esélyt lát az előirányzat radikális változtatására, mert az EU a környezeti mellett gazdasági szempontokat, például az energiaimport-függés csökkentését is figyelembe veszi. Az iparágat támadók szerinte sokszor elfelejtik, hogy a mezőgazdaságitermény-alapú üzemanyaggyártás csak átmeneti megoldás, amíg nem fejlesztik ki a mai szénhidrogén-üzemanyag helyettesítőit. Ráadásul, mint rámutatott, nem a bioüzemanyag-gyártás a fő cél, hanem az energia hatékonyabb felhasználása, illetve a vele való takarékoskodás. A hazai alapanyag alapján létrehozható kapacitások alapján például – figyelembe véve a megújulóalapú árammal hajtott, kötött pályás közlekedést is – mintegy 50 százalékos üzemanyag-önellátást eredményezhetnének belátható időn belül. Az üzemanyag-önellátásban, mint ismert, Brazília az élen jár, de Franciaország is azért lobbizik, hogy minden üzemanyagba 20 százaléknyi bioösszetevő kerüljön.
A szakember attól tart, hogy az innováció, azon keresztül a szakterület versenyképessége bánná, ha mégis csökkenne a fenti uniós előirányzat. Míg ugyanis a 10 százalékos terv fejlesztésekre serkenti a szakmát, a kisebb arány elkényelmesíti. Lassulna az energiaimport-függés csökkenése is.
„Átfogó tanulmány tudomásom szerint nem készült a bioüzemanyag-termelés magyarországi környezeti hatásáról, de a végtermékek megfelelnek az uniós fenntarthatósági kritériumoknak” – válaszolt lapunknak a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium vezető tanácsosa. A termeléssel járó közvetlen környezeti hatások azonban nemrég felkeltették a tárca aggályait három tervezett beruházás kapcsán. Kovács Máté tájékoztatása szerint felmerült, hogy a dunaföldvári, a kabai és a dunaalmási létesítmény kapcsán jelentkező túlkereslet felnyomhatja a kukoricaárakat, nem volt szerencsés, hogy az üzemeket természetvédelmi területek közvetlen közelébe tervezték, végül a környezetvédők az érintett térség biológiai sokszínűségét féltették, a túl nagy megművelt terület miatt. Az engedélyt végül megkapták a beruházók, de természetesen tevékenységük életpályájára vonatkozó környezeti hatástanulmányt kell benyújtaniuk a területileg illetékes környezetvédelmi hatóságoknak.
Halvány támogatások
Az érintett hazai gyártók jelenleg két pályázaton juthatnak pénzhez. Az agrártárca a kisüzemi nyersszesz gyártását ösztönzi, nem nagy sikerrel, mert a termék még nem üzemanyag, vagyis még tovább kell rá költeni, amíg eladható lesz. A másik a nagyobb pénzt ígérő KEOP-pályázat, ám az azon megszerezhető mintegy másfél milliárd forint csak a töredéke annak a 20-30 milliárdnak, amennyire egy komplex, évi 80–150 ezer tonna kapacitású bio-üzemanyag-gyárhoz szükség van. S még e pénz elnyerését is bürokratikus akadályok nehezítik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.