Hetvenhárom önkormányzat jelentkezett az e-töltők telepítésére kiírt pályázatra a december 31-i beadási határidőig – tudta meg a Világgazdaság a Nemzetgazdasági Minisztériumtól (NGM). A helyhatóságok összesen 209 töltő telepítéséhez kérték a támogatást, ezekre egy időben 434 autót lehet csatlakoztatni. Az érdeklődés jóval szerényebb a tárca által reméltnél, ugyanis a 434 töltőpont kevesebb mint a fele annak az ezernek, amennyire az NGM (a múlt évi tájékoztatása szerint) számított, és amennyire el is különítette a szükséges 1,2 milliárd forintot.
Úgy tudjuk, főleg nagyvárosi, városi önkormányzatok jelentkeztek, amelyek a berendezéseket saját parkolóikban, illetve a település központi részén helyeznék el. Gyakorlatilag minden pályázó nyertesnek tekinthető, legfeljebb adatpótlást kérhet be tőlük a tárca.
A pályázati pénz magára a beruházásra használható, a területet ugyanis az önkormányzatok maguk adják a projekthez. A berendezések megvásárlását megkönnyíti a közös beszerzést lehetővé tévő, 2016. december 27-i keltezésű kormányhatározat. Eszerint az NGM és – háttérintézményként – a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) közös, központosított közbeszerzést ír majd ki különböző töltőkategóriákban. A töltők beszerzését szolgáló keretszerződéshez csatlakozhat minden állami vállalat, helyi költségvetési szerv (pl. önkormányzat), illetve a központi költségvetési szerv.
A keretszerződéssel az NGM olyan technikai megoldást kínál, amellyel mentesíti az egyes szerveket attól, hogy töltőnként külön közbeszerzést kelljen lefolytatniuk. Még a technológiához sem kell okvetlenül érteniük, hanem a KEF-nél rendelkezésre álló portfólióból azonnal vásárolhatnak, amihez ott szakmai segítséget is kapnak. Így a töltőpályázatban megnyert összeget az önkormányzat is elköltheti ezen a csatornán keresztül.
Mint megtudtuk, a minisztérium újabb pályázat kiírására készül, és később állami beruházásban is létesülnek töltőhelyek az országos lefedettség mielőbbi elérése érdekében, főleg az autópályák mentén. Még nem dőlt el, hogy a beruházó az NGM vagy az NFM lesz-e. Az NGM azt is vizsgálja (részben a nem túl nagyszámú nyugati példa alapján), miként ösztönözhetők a nagy parkolókkal rendelkező kereskedelmi egységek arra, hogy mielőbb kialakítsák azokat a töltőhelyeket, amelyekre adott ütemezésben egyébként törvény is kötelezi őket. Egyelőre külföldön is az a jellemző, hogy a villanyautósok inkább otthon vagy a munkahelyi parkolóban töltik fel a járműveik akkumulátorát, semmint a bevásárlóközpontok parkolóiban, főleg a töltés időigénye miatt.
Az országban mintegy száz elektromos töltőállomás üzemel, ezeken egyelőre ingyen adják az áramot. Az NGM az év végére szeretné kidolgozni e speciális áramtermék árképzésének módját. Ebből még nem következik, hogy jövőre mindenképpen fizetni kellene a töltőáramért.
Napenergiát tankolhat a Molnál
A Mol Istenhegyi úti töltőállomásán mostantól egy időben egyszerre négy autó vételezhet áramot (kettővel több, mint eddig). Ezen az állomáson tavaly naponta átlag öt elektromos autót töltöttek. Az áram egy részét a kútoszlopok feletti „szolárfán” csüngő napelemlevelek adják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.