Az Ukrajnába történő, Nyugat felőli gázszállítás növelése, egy térségi gázközpont kialakítása és olajipari együttműködések indítása a fő célja az ukrán állami gázipari vállalat, a Naftogaz Ukrajini Budapesten nyílt, kereskedelmi képviseletének. Az elsődleges pillanatnyilag a gázszállítás Igor Mazjar képviselet-vezetőtől kapott tájékoztatás szerint, éppen ezért az iroda tevékenysége az ebben érdekelt négy országra terjed ki: Magyarország mellett Ausztriára, Szlovákiára és Lengyelországra. Bár a Magyarországról történő kivitel közel egy hónapja leállt, de Orbán Viktor miniszterelnök a napokban arról tájékoztatta Angela Merkel német kancellárt, hogy a magyar-szlovák összekötő gázvezeték 2015. január 1-ji átadása lehetőséget ad arra is, hogy Ukrajnába orosztól eltérő forrású gázt továbbítsunk. Keleti szomszédunk hónapok óta nem kap orosz gázt, kifizetetlen számlái miatt.
– Már minden tartozásunkat rendeztük, igaz, nem a Gazprom által kért, ezer köbméterenként 485 dolláros áron, hanem a korábbi, 286,5 dolláros tarifával. A Gazprom be is perelt minket a stockholmi választott bíróságon, mert úgy számolja, hogy még 4,4 milliárd dollárral az adósai vagyunk. Ellenkeresetünkben 6,5 milliárdot követelünk rajta a 2009 óta tőlünk beszedett, túlárazás miatti díjtöbbletért. Jelenleg 385 dolláros árról tárgyalunk. Az orosz társaság meg is adná, de az értelmezése szerint ebben már lenne egy 100 dolláros kedvezmény. Mi viszont nem kedvezményt kérünk, hanem átlátható, piac szempontok alapján meghatározott tarifát. Ilyet alkalmaz a németekkel is a Gazprom, akiktől ezer köbméterenként 310 dollárt kér. Nem akarunk átvételi kötelezettséget (take or pay) sem – fejtette ki lapunknak Igor Mazjar.
A Naftogaz beperelte a Gazpromot Stockholmban az alacsony, ezer köbméterenként és 100 kilométerenként 3 dolláros tranzitdíjért is. Az orosz társaság ugyanis a Szlovákián keresztüli szállításért 10,9 dollárt fizet. Mellesleg, egyre kisebb az Ukrajnán keresztüli tranzitja is: a képviselet-vezető szerint a 2009-ben még 110 milliárd köbméter 2012-ben 81, tavaly 83 milliárd követte, az idei mennyiség pedig ezek alatt várható.
Igor Mazjar elutasította feltevésünket, hogy az Ukrajnába Magyarországon, Szlovákián és Lengyelországon keresztül szállító kereskedők kihasználhatják a vevő szorult helyzetét. Mint mondta, átlagosan 350 dolláros, spotpiaci árat alkalmaztak, de a cégenkénti árat, mint üzleti titkokat, nem ismeri. (Mindazonáltal feltehető, hogy a Magyarországról szállító Gaz de France a baumgarteni, 320 dollár körüli árral dolgozott.)
A Naftogaz (korábban már ismertetett) javaslata szerint az orosz gáz európai vevőinek olyan szerződést kellene kötniük, amely alapján a gázt az orosz-ukrán határon veszik át. A gáznak az Ukrajnán keresztüli, stabil tranzitját több tényező is biztosíthatja. Egyrészt az új szabályozás szerint amerikai és nyugat-európai társaságok kisebbségi részesedést vásárolhatnak az ukrajnai gáztárolókban és a gázszállító rendszerben – a Naftogaz már túl van egy amerikai és a brüsszeli road-show-n –, így tulajdonosként is ellenőrizhetik a gázuk sorsát. Másrészt az utóbbi években jelentős – de még messze nem lezárult – fejlesztéseket hajtottak végre az ország 39 800 kilométer hosszú (Európában a legnagyobb), és 74 kompresszorból álló gázhálózatán. A rendszer minden ki- és betáplálási pontján történő változásról már azonnali, online-adatok érhetők el. A tárolók képesek a vevői igények szerint, például fűtőérték szerinti gázmixet is előállítani. A korszerűsítés 2010-ben indult EBRD hitelből, a munka jelenleg amerikai és európai szakértők bevonásával folyik. A Naftogazzal való együttműködést segíti, hogy a társaság 2015. január 1-jétől mindenben meg fog felelni az EU 3. energiacsomagja elvárásainak.
Európán belül Ukrajna rendelkezik a legnagyobb gáztároló kapacitásokkal. Erre, valamint az orosztól eltérő gázforrások bevonásával, továbbá kellő helyi érdeklődés esetén Igor Mazjar szerint a magyar-ukrán határ közelében középtávon kialakítható egy gázközpont. Az alternatív forrásokat a Lengyelországban hamarosan átadandó cseppfolyósgáz (LNG) terminálon érkező, továbbá a türkmenisztáni, az azeri és más gázok jelenthetnék. Ukrajna LNG kikötői terveinek megvalósítása azon múlik, hogy Törökország hozzájárul-e ahhoz, hogy a terminálra szállító tankerek használják a már amúgy is túlzsúfolt Boszporuszt.
A szakember szerint jó lehetőségeket kínál az ukrajnai Nyeftyehimmel való, olajipari együttműködés a Mol csoportnak, az OMV-nek, de a térség más olajvállalatainak is.
Kihasználatlan kapacitások
Igor Mazjar szerint fölösleges a Déli Áramlat vezeték lefektetése, mert bőségesek a meglévő kapacitások is. Az Északi Áramlat kihasználtsága csak 55 százalékos, a fehéroroszországi és lengyelországi útvonalé 48, az Ukrajnán keresztülié pedig 70. A cső megépülésével Oroszország az eddigi, egy helyett két kézzel szorongatja majd Európa torkát – jósolta. Szerinte az Európai Bizottságnak igazodnia kellene az Európai Parlament álláspontjához, mely szerint az európai cégeknek ki kell vonulniuk a beruházásból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.