BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kirobbanó gázolajfogyasztás

Egyre olcsóbb az üzemanyag, a hatás nem is maradt el: a felhasználás megnőtt, de inkább a prémium, mint a normál termék-kategóriában. A szakértők az energiaárak esése nyomán a benzin és a gázolaj árának további mérséklődését várják.

Üzemanyag-piaci élénkülést hozott Magyarországon a benzin és a dízel árának folyamatos esése. A Mol legutóbb pénteken mérsékelte 4 forinttal 350-351 forintra a benzin, és 3 forinttal 373-374 forintra a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát. A benzinárcsúcs 2012. április elején volt 451 forinttal, a gázolaj árcsúcs pedig 2012. januárjában, 449 forinttal. A benzin négy éve, 2010 elején volt ennyire olcsó, a gázolaj pedig 2011 szeptemberében került utoljára ennyibe.

A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint az év első tizenegy hónapjában a benzineladások három, a gázolajeladások nyolc százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest. Wilde György, a szövetség főtitkára a két termék keresletének különbségét azzal magyarázta lapunknak, hogy a többségében benzint használó személyautósok kivárnak. Már hosszabb ideje lefelé megy az ár, miért vennék meg ma drágábban azt, amihez holnap még olcsóbban hozzájutnak? Többet mond majd a két teljes utolsó negyedév értékesítésének összehasonlítása: az áresés októberben kezdődött el igazán. Meglepő, hogy a prémium benzin forgalma 18, a gázolajé pedig 24 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakával összevetve.

A forgalom erősödésében Wilde György szerint szerepe volt annak is, hogy a gazdasági növekedés miatt az eddiginél több személy- és áruszállítás zajlik, jellemzően gázolajos motorú járművekkel. De a személyautópark is erőteljesen tolódik el a dízelesek irányába (részben a céges flották miatt is). Drucker György, az energiapiacra szakosodott Ex Libris Consulting ügyvezetője szerint a reálbérek emelkedése is ösztönözheti a lakossági üzemanyag-vásárlásokat.

Általános nemzetközi tendenciáról lévén szó az áresés nemigen ösztönzi az üzemanyag-turizmust. Wilde György nem tartja valószínűnek, hogy Ukrajnát leszámítva, komolyabb áreltérés lenne a kutakon, sőt – a lefele mozduló árak miatt – szerinte egyre kevesebb értelme van Ukrajnába menni.

Az áresés oka egyértelműen az olaj világpiaci árának mésréklődése, csakhogy ahogyan olcsóbbodik az olaj, úgy válnak gazdaságtalanná a legdrágábban megművelt olajmezők. Kérdés, hol alakul ki az az egyensúly. Bizonyos árszint alá már nem mehet a piac, hiszen a visszaszoruló termelés felfelé löki majd a jegyzéseket. „Szerintem már most is túl alacsony az olaj ára, és nem valós piaci tényezők, hanem áresésre játszó, tőzsdei folyamatok állnak mögötte” – mondta a Világgazdaságnak a GKI Energiakutató igazgatója. Barta Judit emlékeztetett, hogy jelenleg is sok hordónkéni 50 dolláros, vagy alacsonyabb nyitott kötés van a piacon. Ráadásul az olcsó üzemanyagtól várt fogyasztási előnyök sem jelentkeznek túl gyorsan. Sem a napi, sem a tartós fogyasztási cikkek árában nem olyan jelentős a szállítás aránya, hogy az olcsóbb olaj miatt érezhetően essenek a termékek árai.

Drucker György szerint azonban egyelőre nem lehet látni, mikor érhet véget az árzuhanás. A szakember arra számít, hogy a következő hetekben további 4-6 százalékkal lesz olcsóbb az olaj, így kevesebbe fog kerülni a benzin és a dízel is. Tovább csökkentheti a hazai árakat a forint esetleges erősödése. Kérdés, hogy az árréstömegben érdekelt forgalmazóknak az eladás mennyiségi növelése ellensúlyozza-e az áresés miatti bevételkiesést. A tisztánlátást nehezíti, hogy a Magyarországon eladott dízelnek legalább a 40 százaléka nem a kiskereskedelemben, hanem a fuvarozók telephelyén kel el, nem nyilvános árakon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.