Üzemanyag-piaci élénkülést hozott Magyarországon a benzin és a dízel árának folyamatos esése. A Mol legutóbb pénteken mérsékelte 4 forinttal 350-351 forintra a benzin, és 3 forinttal 373-374 forintra a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát. A benzinárcsúcs 2012. április elején volt 451 forinttal, a gázolaj árcsúcs pedig 2012. januárjában, 449 forinttal. A benzin négy éve, 2010 elején volt ennyire olcsó, a gázolaj pedig 2011 szeptemberében került utoljára ennyibe.
A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint az év első tizenegy hónapjában a benzineladások három, a gázolajeladások nyolc százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest. Wilde György, a szövetség főtitkára a két termék keresletének különbségét azzal magyarázta lapunknak, hogy a többségében benzint használó személyautósok kivárnak. Már hosszabb ideje lefelé megy az ár, miért vennék meg ma drágábban azt, amihez holnap még olcsóbban hozzájutnak? Többet mond majd a két teljes utolsó negyedév értékesítésének összehasonlítása: az áresés októberben kezdődött el igazán. Meglepő, hogy a prémium benzin forgalma 18, a gázolajé pedig 24 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakával összevetve.
A forgalom erősödésében Wilde György szerint szerepe volt annak is, hogy a gazdasági növekedés miatt az eddiginél több személy- és áruszállítás zajlik, jellemzően gázolajos motorú járművekkel. De a személyautópark is erőteljesen tolódik el a dízelesek irányába (részben a céges flották miatt is). Drucker György, az energiapiacra szakosodott Ex Libris Consulting ügyvezetője szerint a reálbérek emelkedése is ösztönözheti a lakossági üzemanyag-vásárlásokat.
Általános nemzetközi tendenciáról lévén szó az áresés nemigen ösztönzi az üzemanyag-turizmust. Wilde György nem tartja valószínűnek, hogy Ukrajnát leszámítva, komolyabb áreltérés lenne a kutakon, sőt – a lefele mozduló árak miatt – szerinte egyre kevesebb értelme van Ukrajnába menni.
Az áresés oka egyértelműen az olaj világpiaci árának mésréklődése, csakhogy ahogyan olcsóbbodik az olaj, úgy válnak gazdaságtalanná a legdrágábban megművelt olajmezők. Kérdés, hol alakul ki az az egyensúly. Bizonyos árszint alá már nem mehet a piac, hiszen a visszaszoruló termelés felfelé löki majd a jegyzéseket. „Szerintem már most is túl alacsony az olaj ára, és nem valós piaci tényezők, hanem áresésre játszó, tőzsdei folyamatok állnak mögötte” – mondta a Világgazdaságnak a GKI Energiakutató igazgatója. Barta Judit emlékeztetett, hogy jelenleg is sok hordónkéni 50 dolláros, vagy alacsonyabb nyitott kötés van a piacon. Ráadásul az olcsó üzemanyagtól várt fogyasztási előnyök sem jelentkeznek túl gyorsan. Sem a napi, sem a tartós fogyasztási cikkek árában nem olyan jelentős a szállítás aránya, hogy az olcsóbb olaj miatt érezhetően essenek a termékek árai.
Drucker György szerint azonban egyelőre nem lehet látni, mikor érhet véget az árzuhanás. A szakember arra számít, hogy a következő hetekben további 4-6 százalékkal lesz olcsóbb az olaj, így kevesebbe fog kerülni a benzin és a dízel is. Tovább csökkentheti a hazai árakat a forint esetleges erősödése. Kérdés, hogy az árréstömegben érdekelt forgalmazóknak az eladás mennyiségi növelése ellensúlyozza-e az áresés miatti bevételkiesést. A tisztánlátást nehezíti, hogy a Magyarországon eladott dízelnek legalább a 40 százaléka nem a kiskereskedelemben, hanem a fuvarozók telephelyén kel el, nem nyilvános árakon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.