Bevételkiesést nem, extra kiadásokat viszont jelentett a BKV-nak, hogy elhúzódott a kettes metró új, Alstom gyártmányú szerelvényeinek, illetve az azok működését irányító, Siemens biztosító- és irányítóberendezések működésének összehangolása. „A BKV a teszt időtartamának növekedéséből eredő minden költségét meg kívánja téríttetni a Siemensszel” – tájékoztatták a Világgazdaságot a közlekedési társaságnál. A többletköltségekről a Siemenstől azt a választ kaptuk, hogy „a próbaüzem minden hasonló projekt szerződésben szereplő, tervezett része”.
Azért kerestük meg az Alstomot, a BKK-t és a Siemenst, mert egyre több olyan hír szerint időben, műszaki problémákban és költségekben is sokkal többről van szó a tesztek esetében, mint amennyit természetesnek gondolnánk. Ilyen az új Metropolisok ajtajának rossz időben és helyen történő nyílása, záródása, a járművek nem megfelelő helyen való megállása. Állítólag megesett, hogy megállás nélkül száguldott át egy szerelvény egy megállón, mert sem az irányítórendszere, sem a vezetője nem tudta lefékezni. Még sínt is kellett hegeszteni. A műszaki problémák miatt nemrég Budapesten tárgyalt a Siemens egyik magas beosztású vezetője is.
A tárgyalás tényét a Siemens itteni leányvállalatánál megerősítették lapunknak, de azt nem, hogy ez rendkívüli esemény lett volna. Jürgen Brandes, a Siemens vasúti automatizálás területének globális vezetője mintegy három hete, de már nem először tárgyalt Tarlós István főpolgármesterrel, „konstruktív légkörben”. „Az aktuális kérdéseket illetően is a Siemens biztosítja a város vezetését, hogy rendelkezésre bocsátja a megfelelő erőforrásokat a mielőbbi sikeres utasforgalmi próbaüzemre történő átadás céljából” – áll a lapunknak elküldött válaszban. Hangsúlyozták, hogy a Siemens magyarországi vezetése rendszeres és szoros kapcsolatban áll a város, a BKV, a BKK és a hatóságok vezetőségeivel.
Az Alstom magyarországi érdekeltségétől annyit tudunk meg, hogy „a 2-es metróvonal biztosítóberendezéseinek és vonatvezérlő berendezéseinek összehangolása az új metrószerelvényekkel nem az Alstom szerződéses kötelezettsége”.
A Metropolisok a 2013. szeptember 4-én kezdődött próbáktól mostanáig összesen 96 620 kilométert futottak tesztként, utasok nélkül a BKV válasza szerint. Ezen belül éjszakai üzemszünetben 2,5 órát, a hétvégi vágányzárak alkalmával 38 órát, nyújtott üzemszünetekben éjszakánként 6 órát teljesítettek, összesen 407,5 órát. Ez idő alatt az összes jármű, hétvégenként 18 jármű futott. A BKV-nél hangsúlyozták, hogy a biztosítóberendezés és a vonatvezérlő rendszer beüzemelésének itt alkalmazott módszere megegyezik a világ más metróinál, vasútjainál alkalmazott eljárásokkal. Nehezítő tényező viszont, hogy nem új vonal beüzemeléséről van szó, hanem egy működő vonal rekonstrukciójáról, úgy, hogy napközben utasokat kell szállítani.
Mindez talán már a múlt. Vasárnap délben már megindult utasok szállításával folyó, utasforgalmi teszt, amely várhatóan egy évig tart.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.