Már az idén nyereségessé kívánja tenni a Normbenz Kft. a múlt év végén megvett Lukoil töltőállomás-hálózatot, amelyet egy ideig még a korábbi orosz márkanéven működtet. A lánc a hazai üzemanyag-kiskereskedelmi piacnak mintegy 7-10 százalékát ellenőrzi, ezzel a terület ötödik legnagyobb szereplője.
Az elmúlt év számai nem túl fényesek, de adott határig tulajdonosi döntés is, hogy egy társaság mely tevékenységénél vesz ki nyereséget, és hol tűr el veszteséget – mondta el a Világgazdaságnak Horváth-Dori Jenő ügyvezető igazgató. Ezzel együtt komplex átvilágítás folyik a Lukoil 75 egységből álló magyarországi és 19-ből álló szlovákiai hálózatában. Három csoportba sorolták a töltőállomásokat. Az elsőbe a fejlesztésre leginkább érdemes bő 40 kút tartozik, a másodikba a még fenntartandók, a harmadikba a menthetetlenek. A tiszaeszlári töltőállomást már biztosan be kell zárni. A következő lépés az átfogó hatékonyságjavítás, majd a fejlesztés a keletkezett eredmény terhére.
A fejlesztések egyik iránya a prémium üzemanyagok értékesítése, ezek irán az elmúlt másfél évben mintegy 40 százalékkal nőtt a kereslet. Egyúttal megszűnik a társaságnál a már alig igényelt 98-as oktánszámú benzin forgalmazása, így fel is szabadulnak töltőoszlopok az új minőségek számára. A másik irány a szolgáltatások bővítése, részben ingyenes elemekkel. A Lukoilnál például eddig mindenki maga tankolt, hamarosan ebben segítséget kérhetnek a cég alkalmazottjától. Igény szerint lesznek továbbá kézi autómosók és kiegészül az étel-ital kínálat is. A társaság épp most választja ki új kávészállítóját, és jó iránynak tűnik a reggelikínálat erősítése is, többek között nem előrecsomagolt szendviccsel. „Nem voltunk biztosak az ötödik után ingyen járó hatodik hot-dog akciónk sikerében, hiszen ki vesz ennyi hot-dogot? De bejött” – hozott példát a keresletre Horváth-Dori Jenő.
A boltokban a kevésbé fogyó termékek helyén megjelennek a vasárnapi zárva tartás nyomán várhatóan keresett, tartós élelmiszerek. A cserétől azonban az igazgató nem vár nagy felfutást, de még a vasárnapi zárva tartás miatti kiesés pótlását sem. Ez utóbbival ugyanis a Lukoil elveszítette azokat az üzemanyag-vásárlókat, akik azért tankoltak nála, mert valamelyik töltőállomása útba esett egy bevásárlóközpont felé. Ez már a második nagy érvágás, mert a dohánytermékek általános forgalmazásának betiltásával elvesztek a cigarettáért megálló, de végül tankoló és fogyasztó vevők is.
A fejlődés másik útja valamelyik magyarországi piacról kivonuló hálózat megvásárlása lenne, de erről az igazgató még nem tudott nyilatkozni. Korábbi hírek szerint a Shell és az OMV is fontolgatta a távozást, és állítólag a cseh, a szlovák és a román piacról már távozó Agip (ENI) sem maradna túl sokáig.
Az alternatív üzemanyagok diktálta versenytől kevéssé tart Horváth-Dori Jenő. Az európai személyautóknak ugyanis csak a 4-5 százaléka alkalmas ilyen termékek használatára, és ezek drágábbak a többinél. Ráadásul a sűrített gázosoknál a tartálynak extra helyigénye van, az LPG-snél pedig a parkolási korlátokkal kell számolni.
Ami nem, vagy később változik
Egyelőre marad a Lukoil árképzése, azaz az Agiphoz hasonlóan a cég kicsit olcsóbb három nagy riválisánál, mert az árverseny erős. A piac élénkülését így is kihasználhatja, a trend máris fordult: míg az elmúlt években a vevőknek csak az egyharmada tankolt tele, ma már a kétharmada. A cég ezentúl is a flottakártyával fizető ügyfelekre összpontosít. Töltőállomásait továbbra is a környező finomítókból látja el. A brandváltásra leghamarabb jövőre kerül sor, gondosan kiválasztva az új arculatot, a színeket és márkanevet. Vizsgálják a cégnél a nagykereskedelmi piacra visszatérés lehetőségét is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.