BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Messze a fény a cső végén

A folyamatban lévő műszaki tesztek ellenére sincs arról információ, hogy mikor indul meg a szállítás a magyar–szlovák összekötő gázvezetéken, amelynek átadása egyes üzleti körök érdekét is sértheti, és politikailag is kényes kérdés

Ez év december 31-i befejezési dátum szerepel a magyar-szlovák összekötő gázvezeték-beruházásról a szadai kompresszorállomás melletti tájékoztató táblán, holott a vezetéken a kereskedelmi üzemnek január 2015. január 1-jén kellett volna megindulnia. Nem, hogy nem indult meg, de még az sem tudható, hogy mikorra tervezik az átadását.

Annyi ismert, hogy a rajta keresztüli kereskedést műszaki és adminisztratív okok gátolják, például a kompresszorállomáson tavaly jelentkezett zavar, a kapacitások kiosztására kiírt tender érvénytelenítése és az, hogy az interkonnektor tulajdonosa még híján van szükséges uniós, emiatt pedig egy magyarországi engedélynek is.

A beruházó, vezetéktulajdonos és majdani üzemeltető, a Magyar Gáz Tranzit Zrt. (MGT) nem nyilatkozhat az ügyről, az államot, mint a társaság tulajdonosát képviselő Belügyminisztériumban pedig még nem tartották időszerűnek, hogy válaszoljanak a Világgazdaság kérdéseire. (Ennek alapján feltehető, hogy még várni kell egy ideig az üzembe helyezésre.) Többek között a szadai műszaki probléma mibenlétét, és az érvénytelenített kapacitás-aukció sorsát és a majdani üzemeltetés módját firtattuk.

Igaz, hogy néhány napja az MGT bejelentése alapján már beszámolhattunk a műszaki tesztek utolsó lépcsőjéről, az FGSZ adataira támaszkodva pedig a csövön történő próbaszállításról, de ez utóbbira azóta nem volt példa.
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivataltól (MEKH) kapott tájékoztatás alapján engedélyezési oldalról nem probléma, hogy csúszik a projekt. Igaz, hogy a hivatal által korábban kiadott engedélyben a fenti 2015. január 1-je szerepelt a kereskedelmi üzem tervezett kezdeteként, de e dátum be nem tartásának nincs jogvesztő jellege, és a MEKH e dátumot később egyébként is módosította az MGT kérésére.

Az MGT, mint szállítási rendszerüzemeltető szükséges uniós tanúsításának a megszerzése folyamatban van. Hatásköre alapján jelenleg az Európai Bizottság vizsgálja a beadott dokumentumokat és a Hivatal tanúsító határozatának tervezetét. Piaci vélemények szerint azonban furcsa, hogy egy (ilyen kis) országon belül két szállítási rendszerüzemeltető működjön, ráadásul úgy, hogy az egyikük piaci súlya jelképes nagyságú a másikéhoz képest. Brüsszelben másfél éve javasolták is, hogy az MGT rendszerét is az országos hálózatot kezelő FGSZ működtesse. Igaz, nem a rendszerüzemeltetők száma miatt, hanem mert az MGT tulajdonlása nem különült el a gáznagykereskedőétől. Azóta a tulajdonosi szétválasztás megtörtént, az MGT az MVM-től átkerült az államhoz. A MEKH közölte: kizárólag tagállami döntéskörbe tartozik, hogy egy országban hány szállító működhet. Az MGT az uniós tanúsítási eljárás lezárulása után kérhet kereskedelmi engedélyt a MEKH-től.

Az említett határkeresztező kapacitás-kiosztást (Open Season) azért kellett érvényteleníteni, mert arra a hivatal engedélye nélkül került sor. Kérdésünkre, hogy a régit fogja-e engedélyezni a MEKH utólag, vagy új tender lesz-e, azt a választ kaptuk, hogy az eljárás folyamatban van.

Több mint üzleti probléma

Az interkonnektor üzembe helyezése politikailag is kényes kérdés. Orbán Viktor miniszterelnök erre a kapacitásra alapozva jelentette ki a múlt évben, hogy Magyarország felől újraindulhat az ukrajnai gázkivitelünk. E kivitel azonban már ellentétes az orosz érdekkel. A Szlovákia felől behozható gázzal mindazonáltal bővülne a hazai kínálat, igaz, a ma erősebb pozícióban lévő kereskedők üzlete romlana. Az MGT szlovákiai partnere, az Eustream a napokban egy napi 8,5 millió köbméteres, Ukrajna felé történő szállításra írt ki Open Seasont.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.