Ez év december 31-i befejezési dátum szerepel a magyar-szlovák összekötő gázvezeték-beruházásról a szadai kompresszorállomás melletti tájékoztató táblán, holott a vezetéken a kereskedelmi üzemnek január 2015. január 1-jén kellett volna megindulnia. Nem, hogy nem indult meg, de még az sem tudható, hogy mikorra tervezik az átadását.
Annyi ismert, hogy a rajta keresztüli kereskedést műszaki és adminisztratív okok gátolják, például a kompresszorállomáson tavaly jelentkezett zavar, a kapacitások kiosztására kiírt tender érvénytelenítése és az, hogy az interkonnektor tulajdonosa még híján van szükséges uniós, emiatt pedig egy magyarországi engedélynek is.
A beruházó, vezetéktulajdonos és majdani üzemeltető, a Magyar Gáz Tranzit Zrt. (MGT) nem nyilatkozhat az ügyről, az államot, mint a társaság tulajdonosát képviselő Belügyminisztériumban pedig még nem tartották időszerűnek, hogy válaszoljanak a Világgazdaság kérdéseire. (Ennek alapján feltehető, hogy még várni kell egy ideig az üzembe helyezésre.) Többek között a szadai műszaki probléma mibenlétét, és az érvénytelenített kapacitás-aukció sorsát és a majdani üzemeltetés módját firtattuk.
Igaz, hogy néhány napja az MGT bejelentése alapján már beszámolhattunk a műszaki tesztek utolsó lépcsőjéről, az FGSZ adataira támaszkodva pedig a csövön történő próbaszállításról, de ez utóbbira azóta nem volt példa.
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivataltól (MEKH) kapott tájékoztatás alapján engedélyezési oldalról nem probléma, hogy csúszik a projekt. Igaz, hogy a hivatal által korábban kiadott engedélyben a fenti 2015. január 1-je szerepelt a kereskedelmi üzem tervezett kezdeteként, de e dátum be nem tartásának nincs jogvesztő jellege, és a MEKH e dátumot később egyébként is módosította az MGT kérésére.
Az MGT, mint szállítási rendszerüzemeltető szükséges uniós tanúsításának a megszerzése folyamatban van. Hatásköre alapján jelenleg az Európai Bizottság vizsgálja a beadott dokumentumokat és a Hivatal tanúsító határozatának tervezetét. Piaci vélemények szerint azonban furcsa, hogy egy (ilyen kis) országon belül két szállítási rendszerüzemeltető működjön, ráadásul úgy, hogy az egyikük piaci súlya jelképes nagyságú a másikéhoz képest. Brüsszelben másfél éve javasolták is, hogy az MGT rendszerét is az országos hálózatot kezelő FGSZ működtesse. Igaz, nem a rendszerüzemeltetők száma miatt, hanem mert az MGT tulajdonlása nem különült el a gáznagykereskedőétől. Azóta a tulajdonosi szétválasztás megtörtént, az MGT az MVM-től átkerült az államhoz. A MEKH közölte: kizárólag tagállami döntéskörbe tartozik, hogy egy országban hány szállító működhet. Az MGT az uniós tanúsítási eljárás lezárulása után kérhet kereskedelmi engedélyt a MEKH-től.
Az említett határkeresztező kapacitás-kiosztást (Open Season) azért kellett érvényteleníteni, mert arra a hivatal engedélye nélkül került sor. Kérdésünkre, hogy a régit fogja-e engedélyezni a MEKH utólag, vagy új tender lesz-e, azt a választ kaptuk, hogy az eljárás folyamatban van.
Több mint üzleti probléma
Az interkonnektor üzembe helyezése politikailag is kényes kérdés. Orbán Viktor miniszterelnök erre a kapacitásra alapozva jelentette ki a múlt évben, hogy Magyarország felől újraindulhat az ukrajnai gázkivitelünk. E kivitel azonban már ellentétes az orosz érdekkel. A Szlovákia felől behozható gázzal mindazonáltal bővülne a hazai kínálat, igaz, a ma erősebb pozícióban lévő kereskedők üzlete romlana. Az MGT szlovákiai partnere, az Eustream a napokban egy napi 8,5 millió köbméteres, Ukrajna felé történő szállításra írt ki Open Seasont.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.