A jövedéki törvény kedvező adóztatást biztosít az alkohol tartalmú E85-ös üzemanyagnak, amely 70-85 százalék bioetanolt és 15-30 százalék benzint tartalmaz.
A termék benzinrésze után a motorbenzinre egyébként is alkalmazandó adót kell megfizetni, azaz literenként 120 forintot, míg az alkoholrész mentes a jövedéki adó alól. Ennek eredményeként az E85-re 18-24 forint jövedéki adó fizetendő literenként, szemben a benzin 120 forintjával. Mivel a jövedéki adó az áfa alapjába beszámít, az E85-re áfából is kevesebbet kell fizetni.
Az előbbiek miatt az E85 literenként 80-100 forinttal olcsóbb a benzinnél, ám az E85-öst használó gépjárművek többet fogyasztanak. A kettő eredőjeként kilométerre vetítve már csak 8-10 százalékos a megtakarítás a lapunkhoz eljuttatott szakvélemény szerint. Ráadásul a hagyományos autóknál többe kerülnek az E85-re tervezett gépjárművek, és 40-50 ezer forintba kerül az autók átalakítása is.
Minapi cikkünk szerint az országban több tízezren is tankolnak hagyományos benzinüzemű gépjárművekben az E85-öt (önmagában vagy felesben tankolva benzinnel). Az ő esetükben az üzemanyagköltségen elért megtakarítással szemben áll a meghibásodás kockázata. Ugyanakkor egy olvasónk azt írja, hogy két éve tankol két átalakítatlan autójába ¾-es arányban E85-öst, minden meghibásodás nélkül. Azt mondja, ha az autó tömítései meghibásodnak, annak nem az E85-ös az oka.
Mégis úgy tűnik, a nagyobb hazai üzemanyag-kiskereskedők az olvasónkkal ellentétes állásponton vannak. Sem az OMV, sem a Shell, sem a Mol nem forgalmaz E85-öt. „A Mol által több éve forgalmazott 4,95 százalék bioetanol tartalmú motorbenzin (E5) minden autós számára hozzáférhető és biztonsággal, hosszútávon használható. A magasabb etanol tartalmú - mint például az E85 - üzemanyagokat csakis az erre a célra tervezett, gyártott és forgalomba bocsátott úgynevezett Flexi Fuel Vehicle (FFV) gépjárművek használhatják. Ezek becsült száma a jelenlegi hazai járműállományban jóval 1 százalék alatti” – jelentették ki érdeklődésünkre a társaságnál.
Hamarosan csökkenhet az E85-ös most élvezett árelőnye, napirenden van az alkoholtartalmának a megadóztatása is. Jelenlegi, kedvező adóztatása ugyanis az uniós jog értelmében állami támogatásnak minősül, ami csak szigorú feltételek mellett adható. Az Európai Bizottság 2006-ban N 234/2006 számú határozatában engedélyezte az E85 jövedéki adóztatásban nyújtott támogatását, azzal a kikötéssel, hogy folyamatosan figyelni kell, hogy a támogatás összhangban áll-e az unió feltételeivel. Ilyen feltétel, hogy nem kerülhet sor az E85 túlkompenzálására. Amíg a támogatás teljesíti az uniós feltételeket, az megfelel a követelményeknek.
Felmerülhet, túl van-e kompenzálva az E85 Magyarországon.
Az uniós szabályozás szerint akkor beszélhetünk túlkompenzálásról, amikor egy termék előállítója, szolgáltatás nyújtója több állami támogatást kap, mint amennyi a termék, szolgáltatás versenyképes áron történő előállításához, nyújtásához szükséges, figyelembe véve egyebek mellett a versenyző termékek, szolgáltatások árát. Túlkompenzálás esetén a támogatásban részesülő társaság extraprofithoz jut az adófizetők pénzéből. Az E85 esetében a túlkompenzálás tilalma azt jelenti, hogy a jövedékiadó-kedvezmény összege nem haladhatja meg azt a többletköltséget, amellyel az E85 előállítása jár a motorbenzinhez képest.
Leegyszerűsítve arról van szó, hogy az E85 ára a többletfogyasztást is figyelembe véve nem lehet alacsonyabb, mint a benziné - avagy egy kilométert a két üzemanyaggal azonos költséggel lehessen megtenni. A két üzemanyag ekkor van azonos versenyhelyzetben.
A határozat elfogadása idején – amint ez a határozatban is benne van – literenként 272,6 forint volt a motorbenzin fogyasztói ára, jelenleg 375-385 forint. A termék adó nélküli ára is több, mint 50 forinttal növekedett literenként. Az alkohol jegyzésára viszont alig, mindössze 5 százalékkal nőtt 2006 és 2011 között. Ilyen árszinten tehát még a most javasolt, literenként 12 forintos jövedéki adó emelése után is megmarad a túlkompenzálás. Ez az adókedvezmény nagyobb mértékű csökkentését indokolja – mutattak rá lapunknak szakértők -, hogy az megfeleljen az uniós követelményeknek.
Mások kétségbe vonják a bioetanol literenként 100 forintos támogatásának hatékonyságát, sőt, a bioetanolnak tulajdonított előnyök egy részét is. A MTA-nak az energiastratégiáról írt tanulmánya szerint például:”a biodízel és etanol megújuló természete kétséges (…) ezért az államnak egyelőre nem érdemes ezt a vonalat erősítenie. Élelmiszert vagy egyéb célú ipari növényeket célszerűbb termeltetni….”
A magyar hatóságoknak minden évben össze kell hasonlítani a bioetanol költségeit a motorbenzin árával, és erről jelentést kell adniuk az EU Bizottságának. A határozat alapján módosítaniuk kell a jövedékiadó-kedvezmény mértékét „annak a helyzetnek elkerülésére, hogy az adócsökkentés meghaladja a bioetanol előállítási költségei és a benzin piaci ára közötti különbséget”. Ha a túlkompenzálást a kormány nem mutatja ki és nem módosítja a kedvezmény mértékét, akkor a túlkompenzálást az Európai Bizottság állapítja meg. Ha ez történik, a bizottság elrendelheti a kedvezmény utólagos, kamatokkal növelt megfizettetését a gyártókkal, forgalmazókkal.
Jelenleg nincs egyetértés abban sem, hogy az úgynevezett első generációs bioüzemanyagok (tehát amelyeket élelmezési célra is használható terményekből állítanak elő) használatával valóban jelentős megtakarítás érhető el a széndioxid-kibocsátás tekintetében. Ha a cél valóban a szén-dioxid kibocsátás csökkentése, akkor – mondják egyesek - hatékonyabb az energiahatékonyság támogatása, ezen belül is az épületszigetelés, a panelrekonstrukció.
Az E85 jelentős munkahely-teremtési potenciállal bír. Ez nem indokolja a támogatását? Vannak, akik szerint nem. Nem keverendő ugyanis össze a bioetanol-gyártás és az E85 óriási adókedvezménnyel történő hazai forgalmazása. De ezt versenyképesen, támogatás nélkül kell elérni, nem pedig az adófizetők pénzéből. A bioüzemanyagokkal kapcsolatos uniós célkitűzések önmagukban is jelentős és növekvő keresletet teremtettek a bioetanolnak, tehát az export piacon kell versenyképesen értékesíteni a kukoricát vagy a bioetanolt, és nem itthon 100 forint fölötti állami támogatással. Ha igaz az, hogy alapanyagul szolgáló kukorica termelésében versenyképesek vagyunk, akkor bioetanol termelésében is.
Azonkívül a bioetanolt több más célra is fel lehet használni, emellett biztos felvevőpiaca van más uniós tagállamokban is. Az E85-gyártásra történő felhasználás ezek közül csak az egyik, és messze nem a legjelentősebb. Az E85 adókedvezményének mérséklése így nem jelenti a bioetanol-ipar ellehetetlenülését, nem fognak üzemek bezárni.
A munkahelyteremtéssel kapcsolatban figyelembe kell venni, hogy a kukorica termesztése az egyik legkevésbé munkaerő-intenzív mezőgazdasági tevékenység, szemben például zöldségtermesztéssel vagy kertészettel. Van olyan becslés, amely szerint 100 millió liter benzin felváltása etanollal 2600 fővel csökkentené a foglalkoztatást Magyarországon.
Nem kell attól tartani – mondják egyes szakmabeliek -, hogy az adókedvezmény csökkentése aláásná a befektetői biztonságot. Egyrészt a bioetanol-ipar nem kizárólag az E85-öt jelenti. Másrészt minden szereplő tudta, hogy az adókedvezmény feltételekhez kötött, annak mértékét évenként felül kell vizsgálni. A kőolaj, illetve a benzin világpiaci árának növekedése kapcsán várható volt, hogy a túlkompenzálás elkerülése érdekében előbb-utóbb a kedvezmény mérséklésére lesz szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.