BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új piacokra tart a Főgáz

Gázautók tankolására készül a cég, kilenc leendő partnerrel egyeztet

Tavasszal nyitja meg első földgázüzemanyag-töltő állomását a Főgáz Zrt. egy ásványolaj-kereskedő cég meglévő bázisán. Idővel majdani önkormányzati vállalati ügyfelei járműtelephelyein is létesülhetnek hasonló egységek. „Már egy éve elindítottuk az együttműködést a gázüzemű járművek használatáról kilenc fővárosi vállalattal, de a megvalósítás nem halad a remélt ütemben” – mondta lapunknak Bakonyi Tibor, a Főgáz vezérigazgatója. Szerinte a főváros levegője is jelentősen tisztulna, ha a tömegközlekedésben földgázüzemű buszokat használnának. Ugyanakkor az egyeztetések folyamatosak, Bakonyi Tibort épp ottjártunkkor kereste fel a Fővárosi Csatornázási Művek vezérigazgatója. „Hamarosan közbeszerzési eljárás keretében szerzünk be új autókat, lesz közöttük földgázüzemű személy- és kisteherautó is” – tudtuk meg Palkó Györgytől.

A Főgáznak négy földgázüzemű gépjárműve van, ezek feltankolását a társaság Köztársaság téri telephelyén egy földgáz-lassútöltő berendezéssel oldják meg.

A többi hazai gázkereskedőhöz hasonlóan a Főgáznál, a második legnagyobb árbevételű egyetemes szolgáltatónál is nő a versenypiaci értékesítés az egyetemes szolgáltatás rovására. Tavaly már a versenypiaci eladás adta bevételének körülbelül a felét. A Főgáz számára a legutóbbi nagy megméretés a 20–100 köbméter/óra közötti vásárolt kapacitással rendelkező fogyasztók 2010. július 1-jei szabadpiacra lépése volt. A többségében kkv-kat tömörítő szegmensben a Főgáz veszített és szerzett is fogyasztókat, az egyenleg körülbelül nulla. Az új ügyfelek a szabadpiaci lehetőségeket kihasználva más gázkereskedőtől szerződtek át a Főgázhoz.

A gázév fordulójával több új megyei jogú nagyváros, felsőoktatási intézmény és nagy pénzintézet kiszolgálását is megnyerte a társaság. Ipari fogyasztóinak az idén eddig mintegy 2,5 százalékkal adott el több gázt, mint egy éve, de Bakonyi Tibor szerint csak a hideg tavasz s nem a gazdaság élénkülése miatt.

Folyamatos kihívást jelent a cégnek a lakossági fogyasztókért való verseny is. Itt a tavaly bevezetett Főgáz Kártyával igyekszik megtartani a társaság távozni készülő ügyfeleit. A Budapest Bank által kibocsátott hitelkártyához a bank bizonyos feltételek teljesítése esetén (például ha a fogyasztó a gázszámlán szereplő összeget a hitelkártyához megadott csoportos beszedés útján egyenlíti ki) hatszázalékos jóváírási kedvezményt kínál, tehát kisebbet a konkurens gázkereskedő által adott nyolc százaléknál. „Nagyjából mégis ugyanakkora kedvezményt adunk a kártyával, mint a rivális cég (az EMFESZ – a szerk.), mert ők csak a gázdíjra adnak diszkontot, mi viszont a számla végösszegére. Nálunk egyszerűbb az elszámolás is, mert nincs havonkénti leolvasás, és az egyéb vásárlások esetén egyszázalékos kedvezményt adó kártyával külföldön is lehet bármit vásárolni. Egyedi akciókkal, például a 0 forintos első éves kártyadíj akcióval is igyekszünk vonzóvá tenni a konstrukciót, amely eddig több ezer ügyfelet vonzott” – magyarázta Koncz László vezérigazgató-helyettes. A plasztikot igényelni kell, s mivel hitelkártyáról van szó, elengedhetetlen az ügyfelek körültekintő banki minősítése.

Egyre több példa van a hazai gázpiacon arra, hogy az értékesítést összekapcsolják valamely más termék vagy szolgatatás forgalmazásával. A Főgáznál e szerepet a Gázőrzők nevű karbantartási szolgáltatás tölti be. Ennél tovább is lépne a cég, de kivár, mert az egyetemes gázszolgáltatás anomáliái, azaz az ármoratórium és az árszabályozási rendszer változása jelenleg nagy kockázatokat jelent számára. „Amint kiszámítható lesz a piac, a kisfogyasztói szegmensben is megjelenhetünk új termékekkel, akár ártermékekkel is” – mondta Bakonyi Tibor.

A hálózati és informatikai fejlesztések persze folyamatosan haladnak. Az augusztus elején bevezetett elektronikus számlázási rendszer rövid távon nem hoz megtakarítást, mert maga a projekt is több tízmillió forintba került, de az ügyfelek már igényelték. Az informatikai innovációk amúgy is középpontban állnak a társaságnál a piacnyitással, főként a kereskedőváltással összefüggő feladatok miatt.

A Főgáz beszerzésének diverzifikálásával és a hazai föld alatti földgáztárolók igénybevételével is igyekszik tevékenységét optimalizálni, költségeit csökkenteni. A tárolási lehetőségek javultak, amióta bővítették a kapacitásokat és verseny alakult ki ebben a szegmensben is. A Főgáz üdvözölné, ha nőnének az Ausztria felőli importkapacitások, talán még uniós támogatást is lehetne szerezni a fejlesztéshez. Sajnálatosnak tartja ugyanakkor, hogy a magyar–szlovák gázvezetéki összeköttetés a lanyha magyar érdeklődés miatt parkolópályára került.

Nagyon drágák a Túl okos mérők

Uniós előírások szerint az áram- és gázfogyasztás helyén az eddigi eszközöknél „sokkal többet tudó” berendezéseket, úgynevezett okos mérőket kell felszerelni, a hazai piacon külföldi gyártmányok kaphatók. Mint megtudtuk, a Főgáz Flogiston nevű gázmérőgyártó érdekeltsége is képessé tehető okos szerkezetek gyártására, de Bakonyi Tibor szerint a fejlesztéssel ki kell várni, hogy pontosan mik lesznek az új gáztörvény ezzel kapcsolatos elvárásai. Ugyanakkor ezek a készülékek drágák, legalább 15-20 év alatt térülnek meg, beszerzésük pedig éppen akkor válna kötelezővé, amikor a gázárak csökkentésének lehetőségét keressük.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.