BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Választási gázárcsatározás

Politikai döntés született az április 1-jétől hatályos, egyetemes piaci gázárról: átlagosan 10,1 százalékos lesz a drágulás. A kormány elégedett, mert az ár kisebb lett az eredetileg indokoltnál, az MSZP és a Fidesz viszont semekkora emelést sem tart elfogadhatónak. A gázárak rendezése mellett a következő kormányra marad a gázártámogatás megszüntetése is. A hazai lakossági gázárak a legmagasabbak közé tartoznak a térségben. Tegnap sokkolta Európát az a később cáfolt bejelentés, miszerint négy évet csúszhat a nagyobb gázbiztonságot és talán olcsóbb gázt is ígérő, uniós támogatású Nabucco gázprojekt.

A kormány úgy módosította az egyetemes piaci gázárképzés szabályait március 15-i rendeletében, hogy most, vagyis az április 1-jétől hatályos gázáremelés – s kiváltképp a választások – előtt hasson minden olyan elem, ami lefelé kényszeríti a gáz árát. A drágító hatások majd később, az új kormány alatt jelentkeznek. Az új kormány feje fájhat majd amiatt is, hogy április 1-je helyett csak három hónappal később szűnik meg a gázártámogatás.

Az átlagos áremelés mértéke 10,1 százalékos, a növekedés fogyasztói csoportonként 9,5–12,0 százalék közötti a Magyar Energia Hivatal (MEH) közleménye szerint. Ezen belül a lakosság számára átlagosan 9,5 százalékkal lesz drágább a gáz, mint január 1-jétől. Mindebből saját közleményében azt domborította ki a kormány, hogy intézkedése nyomán az emelés 8 százalékkal lett kisebb a korábban vártnál. Hozzátesszük, csak 6-7 százalékkal, ugyanis a MEH a március 15. előtti érvényes árképzés alapján 16-17 százalékos drágulást valószínűsített. A lapunk által megkérdezett szakértők szerint komoly hátulütői is vannak annak a technikának, amellyel a kormány belenyúlt a gázárképzésbe. Azt mondják, hogy például a tárolói gázkészletek teljes körű elszámolásának új módja elvonja a tárolói optimalizációs lehetőségeket. Ez rontja a szolgáltatók működésének gazdaságosságát, csökkenti gázkészletezési hajlandóságát, mindez pedig árt az ellátásbiztonságnak. A megoldás mellesleg egyben beavatkozás a benchmarkalapon létrehozott gázármodellbe is. Problémás az is, hogy a tárolóba besajtolható, illetve onnan kivehető, úgynevezett mobil gáz árának meghatározásakor az eddiginél gyorsabban érvényesülnek a makrogazdasági hatások. Igaz, hogy ez április 1-jétől lefelé nyomja az árat – ez volt a cél –, ám ha romlik a makrogazdasági környezet, gyorsabban röpíti majd fölfelé, mint amit a korábbi képlet diktálna. Ez a megoldás azért is furcsa, mert miközben az egyetemes piaci szabályozás a kis alkuerejű vásárlók érdekei védelmére hivatott, most a korábbinál mégis kicsit nagyobb kockázatnak teszi ki őket.

Ráadásul nem is érvényesülhet teljes körűen a tárolt készlet elszámolására vonatkozó módosítás, hiszen nem tárol minden egyetemes szolgáltató gázt. Ezért született a harmadik módosítás, amely szerint a gáznagykereskedőnek úgy kell a továbbiakban (kötelezően) felajánlania gázt az egyetemes szolgáltatónak, hogy abban már figyelembe veszi a tárolt gáz készletértékének az előbb említett, új módon történő elszámolását. Ennek az „átgyűrűztetésnek” a kimenetele azért kérdéses, mert az új szabályok szerint felajánlott gázt – illetve annak árát – az egyetemes piaci kereskedőnek nem kell elfogadnia.

Meglesz a böjtje annak is, hogy a második negyedév helyett leghamarabb a harmadikban számolhatják el áraikban az egyetemes szolgáltatók azt a hiányt, ami az első negyedévben keletkezett náluk egy kiegészítő árelem kapcsán. Ez az elem tavaly került be a gáz árába azért, hogy általa bizonyos tartalék jöjjön létre a szolgáltatóknál, hogy 2010. január 1-jén a piaci által indokoltnál kisebb lehessen a gázáremelés. Kisebb is lett, de a vártnál nagyobb hideg miatt nagyobb volt a fogyasztás is, így a szolgáltatók több pénzt adtak vissza a fogyasztóknak, mint amennyit azok a pufferelemen keresztül befizettek. Igaz, hogy a visszafizetés áprilisról júliusra csúsztatása miatt is kisebb a mostani áremelés, viszont ugyanez a tétel július 1-jétől már nagyobb lesz, mert e hiányra a kereskedőknél rárakódnak a finanszírozási költségek is. VG

Árképlet-módosítás

(elemek, amelyek elszámolása változott)

a tárolói gázkészletek elszámolása

a mobilgáz-készlet elszámolása

a gáz kötelező felajánlása

a kiegyenlítő elem elszámolása

Forrás: VG-gyűjtés



a tárolói gázkészletek elszámolása

a mobilgáz-készlet elszámolása

a gáz kötelező felajánlása

a kiegyenlítő elem elszámolása

Forrás: VG-gyűjtés Tiltakozások Szanyi Tibor, az MSZP szakpolitikusa csütörtökön a hírügynökségnek azt mondta, hogy megérti Bajnai Gordon kormányfő szigorú jogszabálykövető álláspontját, de az MSZP és parlamenti frakciója a leghatározottabban tiltakozik a gázáremelés ellen. Azt „szakmai köntösbe bújtatott politikai provokációnak” tartja.

Továbbra sem látják indokoltnak a gázáremelést, ezért kezdeményezik a parlament gazdasági bizottsága rendkívüli ülésének összehívását, hogy tisztázzák a helyzetet. A távirati iroda szerint a Fidesz is elfogadhatatlannak tartja, hogy a választások előtt két héttel újabb gázáremelésre készül a kormány.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.