Számos külső feltételt és belső adottságot kellett figyelembe venni a hamarosan elkészülő közlekedési stratégia elkészítésénél Völner Pál államtitkár közlése szerint.
Az egyik ilyen meghatározó tényező a területre vonatkozó uniós jogi keretek, így a fehér könyv előírásai. Elvárás például, hogy a 2050-re 60 százalékkal csökkenjen a közlekedés szén-dioxid kibocsátása, olajfüggése megfeleződjön, a torlódások csökkenjenek. Mindezeknek meglehetősen nehéz lesz eleget tenni, ráadásul az EU erre vonatkozó, 10 fő célkitűzésének más vitatott pontjai is vannak.
Ilyen nehéz elvárás, hogy 2030-ra a 300 kilométeresnél hosszabb közúti fuvarok több mint 30 százalékát vasútra, vagy vízi útra kell terelni, 2050-re pedig 50 százalékra kell növelni az arányt. Kihívás az is, hogy 2030-ra megháromszorozódjon a EU nagysebességű vasúthálózatának a hossza. A feladatok közé tartozik továbbá az egységes közlekedés irányítási rendszerek létrehozása is.
Szűkíti a hazai vasúti fejlesztési lehetőségeket az uniós források átrendeződése. 2014-2020 között csökkenni fog a legelmaradottabb térségek felzárkózását segítő kohéziós alap nagysága, viszont a kiemelt közlekedési és szállítási útvonalak (TEN-T) hálózatának költségvetése 8 milliárd euróról 21 milliárd euróra nő. Magyarországot két TEN-T vonal érinti: az egyik az ország területén Szlovénia és Záhony között halad, a másik a Hamburg-Görögország folyosó Pozsony-Constanta szakasza.
Magyarországon egyébként elég sűrű a vasúthálózat, a fő kérdés az, hogy a felújítások súlypontjai hová kerüljenek. Erről részben a személyszállítás fejlesztésével összefüggésben kell dönteni, ami a világon mindenütt probléma, mert a terület önmagában nem tud nyereséges lenni. A személyszállítás csak ott gazdaságos, ahol a vasúti infrastruktúra fenntartásának költségeiből kellő arányban kiveszi a részét a vasúti áruszállítás is. Ehhez azonban fejleszteni kell a vasúti áruszállítás, vonzóvá tenni a tranzitot. Völner Pál reményei szerint javítani fogja a vasút versenyképességét a rég várt használatarányos közúti útdíj és a környezetterhelési díj bevezetése.
A hosszú távú országos vasútfejlesztési modell négy uniós költségvetési időszakon húzódik majd végig. Az elő-megvalósíthatósági tanulmányok 2014-2020 között fognak elkészülni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.