Célegyenesbe fordult az Útdíj Hitelprogram – közölte a Világgazdaság érdeklődésére Krisán László, a KAVOSZ Vállalkozásfejlesztési Zrt. vezérigazgatója. A társaság weboldalán már megtalálhatók a használatarányos útdíjfizetéshez kidolgozott forgóeszközhitellel kapcsolatos lényeges információk, valamint az igényléshez szükséges dokumentumok listája is, ami alapján a fuvarozók megkezdhetik a felkészülést a hiteligénylés benyújtására.
A KAVOSZ VF szakemberei megfeszített tempóban dolgoznak annak érdekében, hogy minél előbb élhessenek a fuvarozók ezzel a lehetőséggel. A termék specialitásai – például csak egy bizonyos kör és egy konkrét célra veheti igénybe, valamint állami garancia és kamattámogatás is kapcsolódik hozzá – miatt a hitelkonstrukció kidolgozása rendkívül bonyolult feladat, és normál körülmények között 6-12 hónapot venne igénybe – közölte Krisán László. Ehhez képest egyre inkább tarthatónak tűnik a Nemzetgazdasági Minisztériumtól kapott felkérést követően 2 hónapon belülre – augusztus első felére - ígért indulás.
A fuvarozók érdeklődnek a lehetőség iránt, már eddig is több százan jelezték a KAVOSZ ügyfélszolgálatán, hogy igénybe vennék a kedvezményes forgóeszközhitelt. Az előzetes várakozások szerint összesen mintegy 5000 vállalkozás élhet majd ezzel a lehetőséggel, és a kihelyezett összeg elérheti a 10 milliárd forintot.
A magyar kormány még június közepén döntött úgy, hogy a magántulajdonos árufuvarozók versenyképességének javítására bevezetnek egy e-útdíj fizetésre használható, államilag támogatott forgóeszközhitel konstrukciót. Az intézkedés eredeti célja az volt, hogy a kis- és középvállalkozó fuvarozóknak ne okozzon átmeneti likviditási nehézséget a használatarányos útdíjfizetés július elsejei bevezetése. Mivel a rendszer rajtjára nem sikerült piacra dobni az új hitelterméket, a fuvarozóknak egyelőre más módon kell betömniük azt a lyukat, amelyet az egyelőre jellemzően előre fizetett úthasználati díj üt a költségvetésükön.
Mint arról pénteki lapszámunkban beszámoltunk, a használatarányos útdíjrendszer működésének első hónapjában 14 milliárd forint volt a megszolgált útdíj, vagyis a fizetésre kötelezettek által megtett útszakaszok után fizetendő tarifa. Az első hónap eredménye megfelelt az előzetes várakozásoknak. A bevétel mintegy háromnegyede a viszonylati jegyekből származott, míg a fennmaradó részt a bevallási közreműködőkön keresztül, fedélzeti egységek (OBU – on board unit) segítségével teljesítették a fuvarozók. Középtávon azonban az a cél, hogy megforduljon ez az arány.
A használatarányos útdíjfizetés 2013. július 1-én indult el Magyarországon, az első nap kétszer is le kellett állítani a rendszert. A helyzet a jelek szerint normalizálódott, és az első hónap 14 milliárd forintos forgalma azt prognosztizálja, hogy tartható lesz a kormány által egy évre várt 150 milliárd forintos bevétel.
Hiteles segítség
A négy százalékos állami kamattámogatás mellett nyújtott kedvezménye forgóeszköz hitel nettó kamata legfeljebb BUBOR+1,5 százalék lehet. A KAVOSZ Vállalkozásfejlesztési Zrt. ( KAVOSZ VF) által kidolgozott konstrukció keretében a tervek szerint a vállalkozások az általuk üzemeltetett, útdíj fizetésére kötelezett gépjárművek után kamiononként legfeljebb egymillió forintos rulírozó forgóeszközhitelhez juthatnak. A hitel futamideje 1 év, amely új hitelszerződés megkötésével kétszer meghosszabbítható. A hiteligényléseket a területi kereskedelmi és iparkamarák, a VOSZ valamint a KAVOSZ irodáiban fogadják be országszerte mintegy 70 ponton.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.