Folytatja a kormány a migránsellenes kommunikációs kampányt. A tavalyi júniusi és szeptemberi – egyenként nettó 300 millió (bruttó 381 millió) forintos – kampány után november végén újabb programot indított, amelyre április végéig összesen nettó 1,2 milliárd (bruttó 1,5 milliárd) forint áll rendelkezésére.
A nyertes a korábbi bevándorlós kampányokat is menedzselő Network 360 (korábbi nevén: HG 360) Reklámügynökség Kft. – közösen az Affiliate Network Kft.-vel. Mindkét cég Csetényi Csabának, a Hamu és Gyémánt csoport egyik tulajdonosának az érdekeltsége, akit a sajtó Rogán Antal szomszédjaként emleget. A két cég – két másik konzorciummal együtt – győzött tavaly szeptemberben a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) 25 milliárdos reklámtenderén, így kizárólag ők jogosultak a hivatal alá tartozó intézmények, kormányzati szervek, állami cégek kommunikációjára, reklámozására és arculatformálására.
A tetemes büdzsén két kampánytéma osztozik: a betelepítési kvóta és a „növekedésösztönző csomag”. Egyelőre nem tudni, milyen arányban oszlanak meg a költségek, ahogy azt sem, milyen kommunikációs üzenetek és felületek szerepelnek a kampányban. A szerződést megkötő Miniszterelnökségi Kabinetirodát hiába faggattuk a részletekről. (Az sem világos, hogy a kabinetiroda szerződéslistáján miért „beléptetési” kvóta szerepel betelepítési helyett.) Mindenesetre az integrált reklámügynökségi tevékenységtől kezdve a médiatervezésen, -vásárláson és kutatási feladatokon át az online és közösségimédia-szolgáltatásokig sok minden szerepel a szerződéslistán.
A „növekedésösztönző csomag” esetében még a pontos téma sem világos: az uniós pályázatokról vagy esetleg a Juncker-féle gazdaságösztönző tervről van-e szó, bár utóbbiról tavaly nyár óta nem sokat lehet hallani. Az Európai Bizottság 2014 novemberében jelentette be a 315 milliárd eurós európai beruházásösztönző tervet, amelyre nyáron rábólintott az Európai Parlament. Az mindenesetre érdekes lenne, ha uniós gazdasági célkitűzéseket vagy programokat ugyanabból a forrásból reklámoznának, mint a betelepítési kvóta ellenkampányát.
Bár a szóban forgó kampánynak lehetnek nemzetközi elemei is, ennek ellenére a szakértők szerint inkább belpolitikai mozgatórugók állhatnak a háttérben. „Elég, ha meggondoljuk, hogy mire a szóban forgó kampányról a kormány határozott, a menekültek EU-n belüli áthelyezési folyamatáról már döntött az EU. Ebben a vitában Magyarország akkor alulmaradt, tavaly szeptembertől jogszabály is kötelezi a tagállamokat, még ha Magyarország megtámadta is a döntést az Európai Bíróságon” – mondta Zgut Edit, a Political Capital külpolitikai elemzője, hozzátéve, hogy ennek a 160 ezres áthelyezésnek a teljes körű végrehajtását szabták meg most feladatként. Persze a kötelező kvótától szinte minden tagállam vonakodik, és könnyen elképzelhető, hogy a következő, márciusi EU-csúcs napirendjén már egészen más megoldásról egyeztetnek majd, például az önkéntes alapú áttelepítési tervezetről, amelynek keretében Törökországból vennék át a migránsokat – tette hozzá a szakértő.
Bár jelenleg nem sok jele van nagyobb kommunikációs aktivitásnak a témában, nemsokára újra indulhat a PR-gépezet, legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy Orbán Viktor tegnap a parlamentben a kötelező betelepítési kvóta elhárítását nevezte meg a következő időszak legfontosabb feladatának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.