Kiemelt az érdeklődés az iránt a program iránt, amelynek keretében a kormány támogatásával körülbelül hatezer tehergépjármű-vezetőt képeznek ki. A programért felelős Országos Foglalkoztatási (OFA) Közhasznú Nonprofit Kft. arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy eddig több mint 25 ezren regisztrálták magukat. A leendő sofőrök július 16-tól az OFA oldalán jelentkezhetnek a programra. Jelenleg a toborzás zajlik, és heteken belül megkezdődnek a csoportos tájékoztatók, majd ezt követően a képzések – közölte az OFA.
Az első lépésben a jelentkezőknek egy részletes kérdőívet kell kitölteniük. Olyan adatokat is kérnek tőlük, amelyek a képzésben való részvétel alapfeltételei, és amelyek a következő lépcsőben megrendezendő csoportos tájékoztatók, valamint a képzések megszervezéséhez szükségesek. A kérdések között szerepel például, hogy milyen az illető munkaerő-piaci státusza, vagyis hogy aktív munkaviszonya van, vagy éppen álláskereső. Az is szerepel a kérdések között, hogy a jelentkező rendelkezik-e 2-es csoportú egészségügyi vagy pályaalkalmassági (PÁV) engedéllyel. Arra is kíváncsiak, hogy a jelentkezőt vonták-e korábban olyan eljárás alá, amely miatt jelenleg nem rendelkezik vezetői engedéllyel, vagy eltiltották-e a vezetéstől.
A képzésben való részvétel egyik feltétele, hogy a jelentkező a szerződés kétoldalú aláírásának pillanatában betöltötte a 21. életévét, vagy legfeljebb hat hónappal később lépi át ezt a korhatárt. Szintén elvárás, hogy a jelentkező legalább alapfokú iskolai végzettséggel (8 osztály) rendelkezzen, illetve a képzés első napját megelőzően a „B” kategóriás vezetői okmányának kiállítási dátuma legalább két évvel korábbinak kell lennie. Ezenfelül a jelentkezőnek meg kell felelnie a szűréseken és az alkalmassági vizsgálatokon.
A többkörös szűrést és alkalmassági vizsgálatot követően köti meg a támogatási szerződéseket az OFA. A tehergépjármű-vezetői képzési programba bekerülteknek a képzés teljes költségét a program finanszírozza. Támogatásban minden esetben a jelentkező magánszemély részesül. Az összeget a képzőintézménynek utalja az OFA az igazolt teljesítést követően. A képzőintézmények pályázatainak elbírálása folyamatban van, így a tényleges képzési költséget a későbbiekben tudják meghatározni. Jelenleg 995 szervnek van ilyen engedélye országos hatáskörrel. Ezek közül van, amelyik a közúti járművezetés oktatásával, és van, amely szaktanfolyami képzéssel foglalkozik, és akad, amelyik mind a közúti járművezetők, mind a közúti közlekedési szakemberek képzésére jogosult – tudtuk meg a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH).
A statisztikák szerint a „C” és „CE” kategóriás jogosítványt szerzők számában 2009 óta folyamatos csökkenés volt tapasztalható. Az adatok 2014-től – így az idei első fél évben is – újra emelkedést mutatnak. A nyugat-európai álláslehetőségek elszívó hatása és a szállítási igények fokozatos bővülése miatt a rendelkezésre álló létszám azonban messze nem elegendő az ágazat munkaerőigényének kielégítésére.
Hátszél a fuvarnak
A kormány kiemelt céljai közé tartozik a magyar logisztika, ezen belül a közúti fuvarozás és személyszállítás versenyképességének javítása, az ágazat teljesítményének sokoldalú ösztönzése – közölte a gazdasági tárca. A közúti közlekedési szolgáltatási szektor jelenleg a magyarországi munkavállalók 3,5 százalékát foglalkoztatja, és hozzávetőleg ötszázmilliárd forintos éves adóbefizetéseivel az államháztartás bevételének öt százalékát biztosítja.A képzés időtartamát befolyásolja a képzőszerv által rendelkezésre álló járműpark és a gépjárműoktatók szabad kapacitása. Pótvizsgák esetén több héttel, esetleg több hónappal is eltolódhat a képzés. Az NKH szerint a tanfolyamok hat-nyolc hónap alatt végezhetők el gyors és rugalmas szervezés esetén.
Több százezer forintba is kerülhet a képzéssorozat, amelynek eredményeként valaki megszerzi a hivatásos gépjárművezetői engedélyt. Ez az egyik oka annak, hogy hiányszakmává vált a tehergépkocsi-vezető. Az utóbbi években a tehergépkocsi-vezetői és kamionsofőr foglalkozásokban volt a legtöbb olyan állásajánlat – 2014-ben mintegy 7300 –, amelyekre nem volt elegendő, illetve megfelelő jelentkező.
A kormány a közelmúltban úgy döntött, hogy ötmilliárd forintos uniós és hazai támogatással mintegy hatezer leendő gépjárművezetőnek fedezi a „C” és „E” kategóriájú jogosítvány megszerzésének költségeit. (A kabinet Wáberer Györgynek, az ágazati szövetség elnökének, az időközben miniszterelnöki megbízottá is avanzsált nagyvállalkozónak is köszönhetően adott pénzt a fuvarozók évek óta hangoztatott problémájának a megoldására). A konstrukció lényege tehát, hogy a képzést a kormány finanszírozza, az esetleges ösztöndíjat, illetve végzés után a munkahelyet a fuvarozók biztosítanák a hivatásos jogosítványt megszerzőknek.
n 2. csoportú orvosi alkalmassági vizsgálatkb. 6000
n minimum PÁV III. határozat8310
n „C” kategóriás képzés és vizsga (elmélet és gyakorlat)kb. 180 000
n „CE” kategóriás képzés és vizsga (elmélet és gyakorlat)130 000
n Tehergépkocsi-vezetői alapképzés (GKI-kártya)130 000
n Digitális tachográf kártya7700
Veszélyes áru szállítása esetén: ADR igazolvány is szükséges, amely szintén szaktanfolyami képzés keretében szerezhető meg
Gépkezelői OKJ-képesítés és jogosítvány: megszerzésük indokolt lehet pl. az emelőhátfal működtetéséhez, illetve targoncával történő le- és felrakodáshoz -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.