BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

3D-be fordul a tévés világ

Alighogy megindult az idén tavasszal a háromdimenziós (3D) tévékészülékek kereskedelmi értékesítése a világon, máris komoly számháborúba kezdtek a nemzetközi - főként amerikai elemzők - az ezévi piaci kilátásokat illetően.

A legóvatosabbnak a Futuresource Consulting bizonyult, szakértői szerint ebben az évben világszerte 1,5 millió 3D-s televízió eladásával lehet számolni, ugyanez a mutató a Display Searchnél negyedéve még 2,5 millió volt, a napokban kiadott legújabb előrejelzése szerint viszont már eléri a 3,4 milliót. Elemzőinek mostani meglátása szerint négy éven belül a piac már megközelítheti az évi 43 milliót. Jelenleg az újonnan eladásra kínált lapostévék alig 5 százaléka 3D-s, az arány 2014-re már elérheti a 37 százalékot. 

Igaz, hogy a boltokban ma még főként a kétdimenziós televíziók dominálnak, a szórakoztató elektronika holnap Berlinben záruló legutóbbi nemzetközi seregszemléjén, az IFA-n egyértelműen a 3D technológiáé a főszerep.

A vásárt megelőző híráradatban több ígéret is elhangzott a szemüveg nélküli háromdimenziós készülékek megjelenéséről, de a nagy márkák egyelőre még a hátsó laborokban kísérlezetnek velük, szakértőik szerint a fejlesztések még nem tartanak ott, hogy a szemüveges változathoz hasonló minőséget állítsanak elő belőlük. Addig pedig maradnak a nem túl praktikus okulárék, amelyeket ésszerű lenne, ha a mérnökök úgy terveznék meg, hogy azok többféle márka készülékeihez is használhatók legyenek. A 3D-s készülékekhez négyféle technológián alapuló szemüvegváltozatot is terveztek a mérnökök, ezekből az idén várhatóan 12-15 millió pár is elkelhet. A szakértők többsége szerint a legjobb képminőséget az úgynevezett aktív záras technológiájúak adják.

A piackutatók egy dologban viszont egyetértenek, hogy a 3D tévéket gyártók az első években főként az amerikai keresletre építhetnek, az idén eladandó mennyiség több mint a felének az USA lesz a felvevőpiaca.

Ahhoz azonban, hogy az új technológia terjedése beváltsa a piackutatók és a készülékgyártók reményeit, szükség van megfelelő 3D-s tartalmakra is. A tartalomipar szereplői is elindultak már, de a készülékgyártóknál jóval lassabb ütemben, így nem véletlen, hogy végül a gyártók is egyre inkább bekapcsolódnak a 3D-s tartalmak előállításába, erre utal jó néhány a közlemúltban bejelentett stratégiai együttműködés a számítógépes játékgyártókkal, vagy a tévécsatornákat üzemeltetőkkel.

A 3D-s tartalmak eddigi egyértelmű nyertesei a sport- és játékrajongók, előbbiek a Roland Garros teniszverseny játszmáit, valamint a dél-afrikai focivébét követhették a megszokottnál eggyel több dimenzióban.  Addig is amíg a profi 3D tartalmak elkészülnek, már annak sincs akadálya, hogy házilag készítsünk ilyeneket az ugyancsak az IFA-n bemutatott háromdimenziós kamera jóvoltából.

3D-s tévépenetráció
(a háztartások százalékában)
            USA   Nyugat-Európa
2010      3,0    1,0
2011      5,0    2,0
2012      11,5  5,5
2013      28,0 13,0
2014      47,0 23,5
2015      70,0 39,0

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.