„Mi lehet baj?” – tette fel valaki a Facebook központjának faliújságján a logikus kérdést. Alább az őszinte válasz is megérkezett: „Minden...” Nagyjából ez a felfogás uralkodik most a cég házatáján, miután a tündérmese időszaka elmúlt, a társaság értékpapírja pedig megmérettette magát a tőzsdén is. A céget a tőzsdei bevezetésekor mint a legértékesebb technológiai vállalatot értékelték a Wall Streeten, azonban a Facebook részvénye mostanra akkori értékének nagyjából felét elvesztette, tegnapi záróértéke is 20,01 dollár volt csupán. Ezek után részvénypiaci elemzők arra kíváncsiak, hogy a cég vezérgazgatója, Mark Zuckerberg hogyan teljesíti majd korábbi üzleti ígéreteit.
„A cég a klasszikus betegségben szenved: túl magas értéken lépett a piacra” – mondta Dan Alpert, a Westwood Capital befektetési bank partnere. A jelenlegi helyzetben a legnagyobb kihívás a cég vezetői számára az, hogy meggyőzzék a piacot arról, hogy a Facebook nem egy múló szeszély, és vezetői képesek a pénzteremtésre a jövőben is – tette hozzá a szakember. Az ürömbe persze némi öröm is vegyül: elemzők úgy vélik, hogy most már elég olcsó a Facebook értékpapírja, így elérkezett az idő a vásárlásra, az persze korántsem biztos, hogy az ára már elérte mélypontját.
Zuckerberg és társai most szembesülnek azzal, hogy a mostani pénzteremtési kultúra eltérő a korábbihoz képest, ugyanis a Szilícium-völgy és a Wall Street megközelítése között különbség van. A Wall Street egyértelműen a bevétel gyors növekedésének híve, hiszen a Facebook még mindig értékes, nagyjából 50 milliárd dollárt érhet. Ezzel szemben a Facebook vezetői türelmet kérnek, és azzal érvelnek, hogy olyan eszközöket hoznak létre, melyek örökre megváltoztatják a világot, azonban a profit növelésének mikéntjéről eddig nem igazán nyilatkoztak. A lényeg az – ahogy David Ebersman, a cég pénzügyi vezetője fogalmazott még júliusban –, hogy azt tartsa mindenki észben, hogy a cég nem változott, ugyanaz maradt, mint korábban. Ezt a véleményt a piac nem vette jó néven, a nyilatkozatot követően azonnal hatalmasat zuhant a részvények értéke.
Most a cégnek nem lehet más dolga, mint azt bebizonyítani a befektetőknek, hogy az üzletet agresszíven növelik, költséges adatközpontokba és szakemberekre fektetnek. Befektetni pedig van miből, ugyanis azt senki sem vitatja, hogy a részvények bevezetése igen sok készpénz jelentett a cégnek.
A jövőt pedig a mobiltechnológiai jelentheti a cégnek. A kimutatások szerint a Facebook felhasználóinak fele kizárólag mobiltelefonon vagy éppen tablet gépen használja a közösségi oldalt, így ha sikerül egy hatékony hirdetési struktúrát kialakítani, akkor az akár meg is nyugtathatja a Wall Street kétkedőit is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.