BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Aránytalan teher a kicsiken

Távközlés: a különadó miatt veszteségessé válók a közbeszerzésből is kiesnek

Még lázas számítgatás folyik a válságadónak az ágazatban érintett cégekre és a piacra gyakorolt hatásaival kapcsolatban – nyilatkozták a lapunk által megkérdezett távközlési szolgáltatók. Iparági szakértők szerint bizonyos tendenciák viszont már most előrevetíthetők a cégek versenyképessége, valamint általában a piacon folyó verseny szempontjából.

Ismeretes, hogy a parlament október 18-án fogadta el a több ágazatot is érintő törvényt, amelynek alapján a távközlési vállalkozások befizetési kötelezettsége a nettó árbevétel 500 millió forintot meg nem haladó része után 2 százalék, az 500 millió és 5 milliárd forint közötti rész után 4, az 5 milliárdot meghaladó után 6,5 százalék.

A lépésre a leggyorsabban a Magyar Telekom reagált, amely két nappal a törvény elfogadása után már bejelentette, hogy 27,5 milliárd forint válságadóval számol 2010-re. Jelezte: a többletteher nem érinti az idei célokat, vagyis a rendkívüli tételek nélkül számolt EBITDA esetében tartható lesz a 7-9 százalékos csökkenés.

A szakma nemcsak a különadó tényét, hanem azt a döntést is kezdettől hibásnak tartotta, hogy az adó alapja a nettó árbevétel lett, nem pedig – ahogy eredetileg hirdették – a nyereség. Így az intézkedés nem egyenlő terhet ró az ágazatban működő cégekre. A nagy szolgáltatók ugyanis 40 százalékos EBITDA-val (ez gyakorlatilag az adózás előtti eredményt jelenti) működnek, nekik – az adótétel abszolút számától eltekintve – ez kisebb teher, mint a feleakkora EBITDA-val dolgozó alternatív operátoroknak.

Az árbevétel-alapú különadó lényegében megszüntetheti a szolgáltatásalapú versenyt. Azok a cégek sem vonhatják le ugyanis belőle az alvállalkozói költségeiket, amelyek szinte csak közvetített szolgáltatásokból élnek (lásd az inkumbens szolgáltatók nagykereskedelmi ADSL-csomagjainak a viszonteladóit), emiatt viszont ellehetetlenülhetnek.

Szakértők szerint lesznek olyan szolgáltatók is, amelyeket a különadó tesz veszteségessé. Ennek pedig komoly következményei lehetnek az érintett cégek számára a közbeszerzési, illetve egyéb tendereken is. Ezeken ugyanis csak olyan távközlési vállalatok indulhatnak, amelyek az elmúlt három évben pozitív számviteli eredményt tudtak felmutatni. Így 2015-ig csak a válságadó ellenére nyereségesen működő nagy szolgáltatók pályázhatnak efféle megrendelésekre, a kis és közepes cégek automatikusan ki lesznek zárva belőle. 

Nemcsak a „mennyi”, hanem a „hogyan” is elgondolkodtathatja az érintett szolgáltatókat. Egyes elemzések szerint az sem kizárt, hogy lesznek olyan cégek, amelyeknek kiemelten fontos, hogy ne romoljon a készpénzmutatójuk, emiatt az adóterhet hitelből finanszírozzák majd.

Az Invitel a várhatóan 4 milliárd forintnyi különadót az idén a készpénzállományából fedezi – mondta lapunknak Zsembery György vezérigazgató-helyettes. Arra nem tudott válaszolni, hogy ez milyen hatással lesz az ez évi eredményekre, a számokat auditorok értékelik még.

A 2009-ben 400 millió forint árbevételű ACE Telekomot 10 millió forint válságadó terheli, ezt a tartalékállományból fizeti ki. A távközlési adó csökkenti a cég nyereségét, emiatt szűkebb lesz a fejlesztésekre fordítható keret, így azt a kiemelt fejlesztési területekre fogják elkölteni – mondta lapunknak Strelisky Ádám, az internetszolgáltató ügyvezető igazgatója.

A válságadó kapcsán a távközlési piacon is felmerül a kérdés, ki fizeti meg ténylegesen ennek az árát. A szolgáltatók válaszaikban többnyire a működési költségeik további optimalizálását említették, vagyis ez érintheti az ágazatban dolgozók bérét, juttatásait, de csökkentheti a beszállítóknak fizetett összegeket is.

Anders Jensen, a Telenor Hungary vezérigazgatója a különadó kapcsán kiemelten a következő évek nagyberuházásaira gyakorolt kedvezőtlen hatást említette. A távközlési hálózatok építése cégmérettől függően évi több milliárd forintos tételt jelent, ez egy-egy technológiai generációváltásnál ennek a többszöröse lehet.

Ellentmondásos a megítélés, hogy a válságadó áthárítható-e és milyen mértékben az előfizetői díjakra. A többéves hűségnyilatkozatok gyakorlata ennek ellentmond, a szolgáltatók azok lejárta előtt nem emelhetik a díjakat. Többen vélekednek úgy is, hogy ma már elég nagy ahhoz a verseny a piacon, emiatt a szolgáltatók valószínűleg nem az áremelést választják. Legfeljebb az várható, hogy lelassul a távközlési díjak utóbbi években megszokott folyamatos csökkenése.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.