„Aktívabb állami szerepvállalást tartanánk szükségesnek a magyarországi mobilpiaci verseny élénkítéséhez” – mondta Turi Ferenc, a Capitol Consulting Group (CCG) ügyvezető partnere. A tanácsadó cég tegnap mutatta be ezzel kapcsolatos tanulmányát. A téma aktualitását adja, hogy a jövő hónap végén lejár a moratórium a 2008-ban meghirdetett negyedik mobilfrekvencia-csomagra, s alig két hete annak, hogy Fellegi Tamás fejlesztési miniszter bejelentette: a kormány hamarosan meghirdeti a tendert a már ma is elérhető mobilsávokra. (A földfelszíni televíziózás digitális átállásának a lassulásával a frekvenciák felszabadulása várhatóan egy-két évet csúszik.)
A szakértők külföldi példákon is vizsgálták, van-e létjogosultsága egy újabb szereplőnek a hazai mobilpiacon. A tanulmány fontos megállapítása, hogy az állam a saját vállalatainak a gerinchálózatával teremtené meg a negyedik szolgáltató hálózatának az alapját, amelyet aztán virtuális szolgáltatóknak lehetne bérbe adni. Turi szerint a virtuális szolgáltatók hozhatnának élénkülést a piacra, ezek szerinte rugalmasabban alkalmazkodnak az ügyféligényekhez. Megjegyezte: az eddigi egyetlen kvázi virtuális hazai szereplő, a Postafon nem hozta az elvárt számokat.
A tanulmány számításai szerint a negyedik szolgáltatónak a piacra lépés mintegy 180 milliárd forintjába kerülne, feltételezve, hogy a licencért ugyanannyit, 20 milliárd forintot kellene fizetnie, mint a sikertelen 2008-as tender idején. A jelenlegi három szolgáltatóval azonos státusú – infrastruktúrát is építő – szereplő megjelenésére a nem kis összeg miatt nem sok esélyt látnak.
A tanulmány arra viszont nem tér ki, hogy az államtól mekkora összegű befektetést igényelne a hálózatok „összeépítése”. Turi Ferenc ennek kapcsán ugyanakkor emlékeztetett rá, hogy a kormány Digitális megújulás cselekvési tervének, amelyre 100 milliárd forintos keretösszeg áll rendelkezésre, fontos része az infrastruktúra-fejlesztés, azon belül is a mobiltechnológiákra támaszkodás. Ez is kellene ahhoz, hogy 2013-ra teljesüljön az uniós vállalás, vagyis hogy addigra a teljes lakosság széles sávon férhessen hozzá a világhálóhoz. S. Gy.
Mennyi szolgáltatót tart el a piac?
A három hazai mobilszolgáltató évek óta vitatja az újabb szereplő szükségességét, mondván, ahol erre módot teremtettek, ott a negyedik-ötödik szolgáltató előbb-utóbb kiszorult a piacról. A tanulmánynak is érdekes megállapítása, hogy a nemzetközi gyakorlatban önmagában a több szereplő nem feltétlenül hoz nagyobb (ár)versenyt. A szereplők száma legfeljebb az egy főre eső bruttó hazai termékkel (GDP) hozható szorosabb korrelációba, vagyis ahol többet tudnak az emberek telefonálásra költeni, oda szívesebben mennek az új szolgáltatók is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.