A gyártók számára az év első negyede mindig a legnehezebb időszak, mivel a készülékek támogatott eladásában még mindig oroszlánrészt képviselő szolgáltatók az előző év végi készletek „kitakarításával” vannak elfoglalva – vélik az amerikai piackutató szakértői. A válság óta pedig az operátorok amúgy is viszszafogottabb készletpolitikát folytatnak, nem feltétlenül jönnek lázba az újabb és újabb modellektől.
A hagyományos készülékek piacát sem kell még temetni, azok felső kategóriás szegmensében még komoly üzletet látnak a dél-koreai gyártók. A Samsung és az LG az elmúlt hónapokban több idesorolható úgynevezett „feature-phone”-nal jelent meg; ezeket azoknak kínálják, akiknek még túl bonyolult az okos telefonok használata, de az alapkészülékeknél nagyobb tudású mobilra vágynak. A Samsung egyben a legnagyobb kihívója lett az eddig örök első Nokiának, a távol-keleti márka a teljes nyugat-európai mobilpiacon soha nem közelítette meg ennyire még finn versenytársát. A piaci részesedésben a köztük lévő különbség alig néhány százalékpontra csökkent, sőt az IDC elemzői azt a feltételezést is megkockáztatják, hogy az év hátralévő részében a finn társaság elveszítheti vezető pozícióját.
Az okos telefonokból ez év első három hónapjában Európa nyugati felén 12 millió talált gazdára, főként az Apple, a Research in Motion és a HTC márkák jóvoltából, egyesek lényegében megduplázták eladásaikat.
Ami a telefonok operációs rendszerét illeti, az Android nyomulása szinte megállíthatatlan, már leelőzte a Windows Mobile-t. A Symbian folyamatosan veszít piacvezető pozíciójából, javarészt az őt követő iPhone és a BlackBerry javára.
A Samsung Electronics Magyar Zrt. mobilüzletág-vezetője
„Az idén eddig 10 százalékkal esett vissza a hazai készülékpiac, főként a szolgáltatók visszafogottabb támogatása miatt, amely a feltöltőkártyás szegmensben lényegében megszűnt, s a havidíjasok kategóriájában is csökken. Az okos telefonok ugyanakkor kezdenek berobbani, köszönhetően az operátorok speciális médiacsomagjainak. Az idén Magyarországon mintegy 300 ezer okos telefon kelhet el, ez a piac 12-13 százalékát fedi le, szemben a tavalyi 4-5 százalékkal. A teljes piac 15 százalékát kitevő kártyafüggetlen szegmensben is kelendők ezek a típusok, de még jobban megdobhatja az értékesítést, ha a gyártók az árral le tudnak menni 100 euró alá a jelenlegi 150-ről.”
Kárpáti Zoltán
Az LG Electronics Magyar Kft. GSM-értékesítési vezetője
„Összességében elmondható, hogy a magyar piac lassan az elérhető árú okos telefonok irányába mozdul el, ahogy korábban a billentyűs készülékek felől elmozdult az érintőképernyősek felé. A felhasználónak egyre kevesebb ideje van, a megmaradót viszont egyre hatékonyabban, szórakoztatóbban szeretné eltölteni. Ezért a tavalyi portfólióhoz képest az idén több okos telefon található a mi kínálatunkban is. Okos telefonokról beszélünk, de ezek inkább olyan készülékek, amelyek a kikapcsolódással kapcsolatos internetes funkciókat teszik kényelmesen elérhetővé, például egyszerű csatlakozást a közösségi médiához és ingyenes programok letöltéséhez.”
Király István
A Magyar Telekom Nyrt. marketing
vezérigazgató-helyettese
„Felfutás előtt áll Magyarországon is az okos telefonok piaca. Ezen készülékek száma Magyarországon elérheti az egymillió darabot is. Szigorúbb definíció szerint ugyanakkor itthon 400-500 ezer okos telefon lehet használatban, ez a piac alig 4-5 százaléka. Ha pedig a nagyobb képernyővel és teljes billentyűzettel rendelkező igazi okos telefonokat vesszük, a felhasználók száma maximum 200 ezer lehet. A T-Mobile részesedése 50 százalék felettire tehető az okos telefonok felhasználói között. Az ügyfeleket két csoportba sorolhatjuk, az egyikbe tartoznak a céges felső vezetők, a másikba az innovációra nyitott fiatal és/vagy a vállalkozói réteg sorolható.”
Podhorányi László
A Vodafone Zrt. ügyfélszolgálati vezérigazgató-helyettese
„A legfejlettebb nyugat-európai országokban ma már nem ritka, hogy az értékesítésnek akár 30-40 százalékát is eléri az okos telefonok részesedése. Így várható, hogy előbb-utóbb Magyarország is eljut ide, annak ellenére, hogy ezek jellemzően még mindig a középső és felső árkategóriába tartozó készülékek. A telefonon keresztüli internetezés és az okos telefonok elterjedésének egyik legnagyobb akadálya, hogy a mobilinternet-csomagok havi költsége a túlforgalmazási díj miatt nehezen kalkulálható, így könnyen érheti kellemetlen meglepetés a felhasználót. Kedvező tendencia viszont, hogy a készülékportfólió jelentősen kibővült, és a középső árkategóriában is egyre szélesebb választékot találunk.”
A Samsung Electronics Magyar Zrt. mobilüzletág-vezetője
„Az idén eddig 10 százalékkal esett vissza a hazai készülékpiac, főként a szolgáltatók visszafogottabb támogatása miatt, amely a feltöltőkártyás szegmensben lényegében megszűnt, s a havidíjasok kategóriájában is csökken. Az okos telefonok ugyanakkor kezdenek berobbani, köszönhetően az operátorok speciális médiacsomagjainak. Az idén Magyarországon mintegy 300 ezer okos telefon kelhet el, ez a piac 12-13 százalékát fedi le, szemben a tavalyi 4-5 százalékkal. A teljes piac 15 százalékát kitevő kártyafüggetlen szegmensben is kelendők ezek a típusok, de még jobban megdobhatja az értékesítést, ha a gyártók az árral le tudnak menni 100 euró alá a jelenlegi 150-ről.”
Kárpáti Zoltán
Az LG Electronics Magyar Kft. GSM-értékesítési vezetője
„Összességében elmondható, hogy a magyar piac lassan az elérhető árú okos telefonok irányába mozdul el, ahogy korábban a billentyűs készülékek felől elmozdult az érintőképernyősek felé. A felhasználónak egyre kevesebb ideje van, a megmaradót viszont egyre hatékonyabban, szórakoztatóbban szeretné eltölteni. Ezért a tavalyi portfólióhoz képest az idén több okos telefon található a mi kínálatunkban is. Okos telefonokról beszélünk, de ezek inkább olyan készülékek, amelyek a kikapcsolódással kapcsolatos internetes funkciókat teszik kényelmesen elérhetővé, például egyszerű csatlakozást a közösségi médiához és ingyenes programok letöltéséhez.”
Király István
A Magyar Telekom Nyrt. marketing
vezérigazgató-helyettese
„Felfutás előtt áll Magyarországon is az okos telefonok piaca. Ezen készülékek száma Magyarországon elérheti az egymillió darabot is. Szigorúbb definíció szerint ugyanakkor itthon 400-500 ezer okos telefon lehet használatban, ez a piac alig 4-5 százaléka. Ha pedig a nagyobb képernyővel és teljes billentyűzettel rendelkező igazi okos telefonokat vesszük, a felhasználók száma maximum 200 ezer lehet. A T-Mobile részesedése 50 százalék felettire tehető az okos telefonok felhasználói között. Az ügyfeleket két csoportba sorolhatjuk, az egyikbe tartoznak a céges felső vezetők, a másikba az innovációra nyitott fiatal és/vagy a vállalkozói réteg sorolható.”
Podhorányi László
A Vodafone Zrt. ügyfélszolgálati vezérigazgató-helyettese
„A legfejlettebb nyugat-európai országokban ma már nem ritka, hogy az értékesítésnek akár 30-40 százalékát is eléri az okos telefonok részesedése. Így várható, hogy előbb-utóbb Magyarország is eljut ide, annak ellenére, hogy ezek jellemzően még mindig a középső és felső árkategóriába tartozó készülékek. A telefonon keresztüli internetezés és az okos telefonok elterjedésének egyik legnagyobb akadálya, hogy a mobilinternet-csomagok havi költsége a túlforgalmazási díj miatt nehezen kalkulálható, így könnyen érheti kellemetlen meglepetés a felhasználót. Kedvező tendencia viszont, hogy a készülékportfólió jelentősen kibővült, és a középső árkategóriában is egyre szélesebb választékot találunk.”-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.